Translation
SvenskaEnglishAfrikaansShqipالعربيةՀայերենazərbaycan diliEuskaraБеларускаяবাংলাbosanski jezikБългарскиCatalàBinisayaChinyanja中文(简体)中文(漢字)HrvatskiČeštinaDanskNederlandsEsperantoEesti keelSuomiFrançaisGalegoქართულიDeutschΕλληνικάગુજરાતીKreyòl ayisyenHarshen HausaHmoobHmoob Dawעבריתहिन्दी; हिंदीMagyarÍslenskaAsụsụ IgboBahasa IndonesiaGaeilgeItaliano日本語basa Jawaಕನ್ನಡҚазақ тіліភាសាខ្មែរ한국어ພາສາລາວLatīnaLatviešu valodaLietuvių kalbaмакедонски јазикMalagasy fitenyBahasa MelayuമലയാളംMaltiTe Reo MāoriमराठीМонголမြန်မာစာनेपालीNorskپارسیPolskiPortuguêsਪੰਜਾਬੀRomânăРусскийCрпски језикSesothoසිංහලSlovenčinaSlovenščinaAf-SoomaaliEspañolBasa SundaKiswahiliTagalogТоҷикӣதமிழ்తెలుగుภาษาไทยTürkçeУкраїнськаاردوOʻzbek tiliTiếng ViệtCymraegייִדישèdè YorùbáisiZulu
 Edit Translation
by Transposh - translation plugin for wordpress
O helga natt
Stilla Natt
Se Jul DVDn här!
Se Jul DVDn här!
En stjärna lyser så klar
Julevangeliet
Kom låt oss tllbedja
Sång & musik
Sång & musikAbove All - Stefan Hallman
Anchor Holds
The gift goes on - Maria Hallman
Awesom God
Vi har kommit till denna plats
Thank you for giving to the Lord - Stefan Hallman

Sanningen om Islam 27 En f d Imam berättar del 12

Islam och terrorism

Mark A Gabriel

Dr. Mark A Gabriel kunde hela koranen utantill när han var tolv år. Han växte upp i Egypten – mitt i grogrunden för den islamska terrorismen – Han växte upp och fostrades djupt influerad av Islam och dess lära. Hans egen familj vände honom ryggen efter han blivit en kristen och försökte döda honom flera gånger. Han flydde sitt hemland och bor nu i USA. För att uttrycka sin nya tro på kristus har han bytt bort sitt muslimska namn mot ett kristet.Här följer nästa del av hans vittnesbörd och undervisning.

(Översatt av Stefan Hallman, från boken ”Islam and Terrorism” utgiven på Charisma house book group Florida USA 2002

Islam och Terrorism Kap 8

När du studerar en historisk person är det viktigt att förstå i vilken omgivning, tid och kultur han levde. T.ex. Jesus levde i ett judiskt samhälle kontrollerat av romarna. Hans handlingar och undervisning var influerat av den tidens förhållanden, han hade en undervisning om att betala skatt till Rom; ”Ge Ceasar det som tillhör Ceasar, men ge Gud vad som tillhör Gud”. (Mark 12:17)

Så för att förstå Muhammed och Islam behöver vi titta på platsen och kulturen där Islam föddes. Vi kommer att se att terrorismens rötter sträcker sig ända tillbaka till 600-talets Arabien. (Den arabiska halvön som i modern tid utgörs av Yemen, Oman, Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Kuwait och Jordanien). Karaktärsdragen för de stammar som levde i området under den för-Islamska perioden i historien kan indelas i tre huvudkategorier.

Stam-mentalitet.

Innan islam, var sydvästra Asien, också kallat den arabiska öknen, fortfarande inte utvecklat till några nationer eller länder. Dessa människor levde inte under några lagar eller styrelseskick överhuvudtaget. Den enda auktoriteten var stam-ledaren över sin stams medlemmar. Dessa stammar var välkända för sina lojaliteter till sin stams kultur. Det som i modern islamsk historia, vilket för en utomstående ser ut som, extrem lojalitet, är faktiskt djupt rotat i den arabiska kulturen innan Islam bildades.

Extremism.

Ett av de mest utmärkande karaktärsdragen hos araberna vid Muhammeds tid var att de var kända för att vara extrema i allting – extrem kärlek, extremt hat och icke tolerans mot någon som var annorlunda än de. De accepterade överhuvudtaget inte några olikheter eller någon annans tro. Deras väg var den enda vägen. Under den tidens historia och kultur så var poesi högt uppskattad av många araber. En av deras äldre poeter beskriver denna extremism med att säga ”Vi är ett folk utan medelväg och tolerans är inte vår väg. Vi ska ha vår väg annars håller vi på tills vi dör”.

De var mycket stolta över sin extremism och skrev t.o.m. poesi om den. Denna extremist mentaliteten förändrades inte i och med att islam kom. Tvärtom, Islam omfamnade många av de grundläggande karaktärsdragen i den arabiska kulturen. Det fanns ingen måttlighet, ingen försoning eller överseende med andra. Om två grupper krigade mot varandra fanns det ingen som skulle ge upp. De hade varken förmågan eller mentaliteten till att sitta ner och samtala för att lösa problemet. Deras attityd var ”Ge mig min väg annars döda mig”! Resultatet av detta ser man i den islamska historiens alla blodsutgjutelser. Många icke arabiska muslimer som Iranier, Pakistanier, Afghaner, Indier och andra har sen tagit till sig och adopterat denna livsstil som en del av deras nya religion.

Konstanta kraftmätningar och konflikter.

Att vara modig och våldsam var ett tecken på manlighet i 600-talets arabien. Folken i dessa kulturer ansåg att snabbt ta till vapen var en nödvändighet för överlevnad. Endast den starkaste överlevde; att ständigt ligga i strid med varandra var en del av dessa stammars existens. Denna mentalitet manifesterades i en grundläggande livsstil:

Försvara din egen stam och ditt område.

Plundra dem du besegrat på alla ägodelar. Många individer och grupper invaderade andra i syfte att skaffa rikedomar eller positioner.

Islam förändrade varken dessa karaktärsdrag eller influerade araberna till ett annat uppförande. Istället välkomnade Islam den arabiska mentaliteten och använde detta för att nå sina mål. Jihad (att slåss mot Allahs fiender tills man dör) som är en grundläggande tro inom Islam, kom inte till araberna som något nytt utan som något man välkomnade familjärt. Islam utmanade araberna att utagera sitt mod och sina våldsamma vägar. Majoriteten av Araberna gick med i Islam för att bli belönade med ägodelarna till de folk som inte böjde sig för islam. Islamisk historia berättar att från islams begynnelse så var det ständiga kontroverser bland araberna angående det rätta sättet att dela på ägodelarna man stulit. Så vi ser att Muhammed föddes i en kultur där strid och blodspillan var normen. Låt oss nu se på hur detta införlivades i Islam genom begreppet Jihad.

Fortsättning följer…

Besökare sedan 1 dec 2014
  • 11
  • 4 812
  • 175
  • 7 018
  • 291
  • 2 128 669
  • 232 904
Följ oss på Facebook!
CTVC Trailer!
CTVC Trailer!
Hallmans Kavalkad 2007-2009
Hallmans Kavalkad 2007-2009
Profetiska budskap över Hallmans
 Profetiska budskap över Hallmans
Stefans vittnesbörd
Stefans vittnesbörd
TV-produktioner
Verdikanalen


Åke Green intervjuas av Hallmans.
TV Vision Norge


Emanuel Minos (del 1, del 2) intervjuas av Maria Hallman.

Mikael Järlestrand intervjuas av Hallmans.

Intervju med mr Paul van Buitenen, Eu kommisionär av Stefan Hallman.

Intervju med Steven Land av Hallmans.

Kanal 10 Asia




Hello Asia Promo.
Hello Asia.
G:a Kanal 10
Öppna Kanalen
CTVC2000
Dokumentär
DokumentärMiraklet på Azusa street