BIBELN 365 DAGAR – DAG 151

DAGENS TEXTER; 2 Krön. 1, 2, 3 och Joh.12:1-19

GRATTIS PÅ MORS DAG! MAMMA ÄR VÄRLDENS VIKTIGASTE PERSON!

KRÖNIKEBÖCKERNA; Författaren är sannolikt prästen Esra. Han har utgått från många källor, bl.a. från Samuelsböckerna och Kungaböckerna, när Esra på 400-talet f. Kr. skriver ner sin skildring av främst Juda rikes historia. I grundtexten är 1 Krön. och 2 Krön. en enda bok och omfattar hela Israels historia alltifrån Adam, men det mesta i böckerna utspelar sig från ca. 1000 f. Kr. till 538 f. Kr. I centrum står David och Salomo och flera av de gudfruktiga kungarna i Juda rike. Det kommer bli en bra repetition efter alla nederlag och segrar om vartannat. Härligt att prästen Esra ge oss mestadels segerrapporter av Juda och Israels historia. Läs och begrunda KRÖNIKEBÖCKERNA!

2 Krön. 1; Vi är väl inte så där possitiva till “tumverser” men ibland har vi gjort det. Tumvers kan ju bli helt galet, men ibland har verkligen Herren talat till oss genom en tumvers, verkligen. Tumvers är OK, men det får naturligtvis inte vara det enda sättet som vi läser bibeln, vi vill ju att du ska läsa hela bibeln från pärm till pärm. Skräckexemplet av en tumvers är ju, det man oftast skojar om; där det står om Judas att han gick ut och hängde sig och sedan tar man en ny tumvers och då står det, gå och gör det samma. Helt galet! Men skämt å sido; Stefan och jag hade en situation på TV VISION NORGE i Drammen, där vi var anställda, riktigt tuff situation…. Stefan tog en tumvers och fick upp orden “Vad jag har skrivit, det har jag skrivit” från Joh. 19:22, lägg märke till, detta står bara en enda gång i hela bibeln, läs sammanhanget och vers 22

Jesus korsfästes
De tog Jesus med sig. 17 Och han bar själv sitt kors på väg ut till den plats som kallas Huvudskalleplatsen, på hebreiska Golgata. 18 Där korsfäste de honom, och tillsammans med honom två andra, en på var sida och Jesus i mitten. 19 Pilatus hade också låtit göra ett anslag som sattes upp på korset. Där stod: “Jesus från Nasaret, judarnas konung.” 20 Det anslaget läste många judar, eftersom platsen där Jesus korsfästes låg nära staden och texten var skriven på hebreiska, latin och grekiska. 21 Då sade judarnas överstepräster till Pilatus: “Skriv inte judarnas konung, utan skriv att han har sagt sig vara judarnas konung.” 22 Pilatus svarade: “Vad jag har skrivit, det har jag skrivit.” Joh.19:16-22

Denna tumvers var så värdefull i denna situation så det förändrade faktiskt hela vår framtid därefter. Men en gång, det kan ju vara en slump, men två gånger då måste det vara något som Herren försöker tala till oss om. Stefan slår upp bibeln i ett läge som vi var i när vi arbetade på Kanal 10 Sverige, han får upp samma bibelord Joh.19:22 “Vad jag har skrivit, det har jag skrivit.” Vi vet att dessa ord är ju inte Jesu ord, det är ju Pilatus ord, men i detta skeende i korsfästelsen av Jesus, använde Gud Pilatus att skriva sanningen; “Jesus från Nasaret Judarnas Konung” och han svarar; “Vad jag har skrivit, det har jag skrivit.” Jag kan säga denna tumvers är orsaken till att vi gör vad vi gör just nu, rätt eller fel, det kommer väl att visa sig ? Vi jobbar helt och hållet med “SKRIFTEN”, typ bibelkommentar, läsa in skriften, ge skriften till folket som det står.“Vad jag har skrivit, det har jag skrivit”

Lång historia, LÄNGRE! 1 Krön. 1 fick jag på grund av en “tumvers” nyårsafton 1979/1980 jag befinner mig på en ungdomkonferens i Holland och ropar, desperat, till Herren om hans fortsatta ledning. Mitt hjärta grät ut Herren; jag frågar dig inte om ära, nej, nej, jag vill bara lära känna dig på djupet och få din visdom och kunskap. Jag tar en tumvers där nere i Holland och slår upp Salomos bön; 2 Krön.1:10 “Ge mig nu vishet och förstånd…..” Detta resulterade i att jag kom på ett mirakulöst sätt till Faithschool of Theologi, Maine USA från hösten 1980 – 1983 där fick jag en teologisk utbildning. Vi gick igenom varje vers i bibeln på tre år. Jag vill uppfordra varje ung människa som är kallad till tjänst i Herrens arme´att få en gedigen teologisk utbildning att stå på som grund för tjänsten, Kampen därute är stor, du klarar inte striden om du inte ha utbildningen för striden.  John Derneborg och Desta Haregot, två framgångsrika, inflytelserika gudsmän i Sverige och utlandet har utbildats i denna skola. Gå in på skolans hemsida; www.faithschool.org  Kanske du skulle gå där ?

2 Krön. 2; Tempelbygget förbereds. Salomo sänder bud till Huram, kungen i Tyrus, om han känner någon som är skicklig och kunnig som kan övervaka hela tempelbygget. Salomo får svar utav kung Huram, jo jag har en man som skulle passa för uppgiften han heter Huram – Abi.

“Därför sänder jag nu en konstnärligt begåvad och kunnig man, Huram-Abi. Han är son till en av Dans döttrar, och hans far är en tyrisk man. Han är skicklig att arbeta i guld och silver, i koppar, järn, sten och trä, liksom i purpurrött, mörkblått och karmosinrött garn och fint lingarn, och han kan utföra alla slags sniderier och väva alla slags konstvävnader. Honom må du låta utföra arbetet tillsammans med dina och min herres, din fader Davids, män som är konstnärligt begåvade.” 2 Krön. 2:13,14

Du kanske tycker att allt är meningslöst; om bara du är trogen i det lilla, så rätt som det är, kanske någon kallar på dig och du får uppleva samma som Huram-Abi. Han fick vara med att bygga Salomos tempel, ett oerhört stort arbete som förvandlar hela Israels framtida historia. Salomo säger själv;

“Och det hus som jag vill bygga skall vara stort, för vår Gud är större än alla gudar. 6 Men vem kan bygga ett hus åt honom? Himlarna och himlarnas himmel rymmer honom inte. Vem är jag att jag skulle kunna bygga ett hus åt honom, det skulle då vara en plats där man kan tända rökelse inför hans ansikte? 7 Sänd mig nu en konstnärligt begåvad man, som tillsammans med de skickliga hantverkare som jag har hos mig här i Juda och Jerusalem och som min fader David har anställt.” 2 Krön.2:5-7

2 Krön. 3; Templet byggs i Jerusalem på Moria berg. Moria berget är bara nämnt två gånger i hela bibeln och det första är när Abraham ska offra sin son Isak på Moria berg 1 Mos. 22:2 och så nu då i 2 Krön. 3:1. Andra gången är att Salomo väljer att bygga templet på Moria berget i Jerusalem. På tempelplatsen i Jerusalem står idag sedan århundraden den utomordentliga vackra Klippmosken som är då byggd på den heliga Moria-klippan. Så intressant koppling och mer kunde bli sagt i detta avseende. Läs och begrunda!

Joh. 12:1-19; Tänk att Jesu fiender fick bekänna att “HELA VÄRLDEN SPRINGER JU EFTER HONOM” Joh.12: 19 Många judar kom till tro på Jesus runt om kring Jerusalem och nu hade de fått reda på av djungelposten att Jesus var i Betania hos Marta, Maria och Lasarus. Nu ville översteprästerna döda Lasarus också därför att många trodde på Jesus p.g.a. att Jesus hade låtit Lasarus uppstå från dom döda. Vilket drama! Inte nog med det, folket tog palmkvistar och ropade “Hosianna”

“När de fick höra att Jesus var på väg in i Jerusalem,  tog de palmblad och gick ut för att möta honom. Och de ropade: “Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn, han som är Israels konung.” Och Jesus fann ett åsneföl och satt upp på det, såsom det står skrivet: “Frukta inte, du Sions dotter! Se, din konung kommer, ridande på ett åsneföl”.Joh. 12:12-15

Så blev ett ytterligare profetiskt ord uppfyllt, denna gången, utan profeten Sakarja.

Sions konung kommer
“Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du  Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna,
på en åsninnas föl.” Sak.9:9

Denna Maria som var syster till Marta och Lasarus gör något anmärkningsvärt som har predikats ut över hela världen, i alla tider, som målats utav otaliga konstnärer och filmats, dramatiserat, MARIA TAR DEN DYRA NARDUSOLJAN OCH SMORDE JESU FÖTTER OCH SEDAN TORKAR HON FÖTTERNA MED SITT HÅR. Vilken behandling! Hon vet att Jesus är Guds Son, Messias som skulle komma, hon ville ära honom med den allra ödmjukaste formen, tvätta hans fötter! Judas blir galen och religiös. Judas säger vilket slöseri nardusoljan kostar nästan en hel årslön. En denar är en lön för en full arbetsdag, 300 denarer är 300 fulla arbetsdagar. Detta säger Judas som är Jesu kassör och han var en tjuv, han hade tagit från Jesu pengar lite nu och då. Synden, förräderiet, skilsmässan händer inte över en natt. Den som syndar är väl bearbetad av satan och Herren Jesus har försökt och stoppa dig många gånger genom olika omständigheter om du tänker efter. Dessutom blir Judas religiös, han säger vi kunde ju sålt nardusoljan och givit till de fattiga. Maria hade äkta, innerlig kärlek till Jesus, Judas var en bedragare, dessa står sida vid sida mitt ibland oss. Vem är Du ? Vilken väljer du att vara ? Du som läser detta, ännu finns hopp!

OMVÄND DIG OCH FÖLJ JESUS INNAN DET ÄR FÖRSENT!

Kärlekens väg
“Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Och om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter och hade all kunskap, och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg men inte hade kärlek, så vore jag ingenting. Och om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna. Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. Kärleken upphör aldrig. Men profetiorna skall upphöra och tungomålstalen skall tystna och kunskapen skall förgå. Ty vi förstår till en del och profeterar till en del, men när det fullkomliga kommer, skall det förgå som är till en del. När jag var barn, talade jag som ett barn, tänkte jag som ett barn, och förstod jag som ett barn. Men sedan jag blivit man, har jag lagt bort det barnsliga. Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag endast till en del, men då skall jag känna fullkomligt, liksom jag själv har blivit fullkomligt känd. Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken.” 1 Kor. 13:1-13

Maria Hallman