BIBELN 365 DAGAR – DAG 198

DAGENS TEXTER; Ps. 22, 23, 24 och Apg. 20:1-16

Ps. 22; Psalmerna är helt fantastiska. Förstår Du att kung David skrev dessa Psalmer ca. 1000 före Krist ankomst till jorden. Psalmen 22 har överskriften “Messias lidande och seger” Där David beskriver Jesu lidande på korset och hans seger på Golgata i detalj 1000 år innan det hände. Läs och begrunda!

Ps. 23; Herren är min herde! Denna Psalm som har blivit läst i det oändliga i alla tider, vid sjukhussängen, på begravningar, bröllop, födelsedagar, högtider, tider av tröst, i vackert väder, i dåligt väder, den passar ALLTID! Böcker i massor har skrivits om denna Psalm 23, böner har betts med hjälp av denna bön. Löften har givits i denna psalm som uppfylls till punkt och prick. HERREN ÄR MIN HERDE! Och här kunde vi alla börja predika om 1. Herden 2. Fåren 3. Krigföringen 4. Andeutgjutelsen och 5. Evigheten. I Psalm 23 finns det undervisning och tröst i var enda mening. Här kan vi också förstå hur en god församlingsföreståndare ska vara till sin församling. Inte som i Hesekel 34:1-10 där det talas om Israels själviska, avfälliga herdar men från vers 11 talas det om “Den rätte herden” Jesus är den gode herden, han är vår förebild.

Den gode herden
“Amen, amen säger jag er: Den som inte går in i fårfållan genom dörren utan tar sig in på något annat ställe, han är en tjuv och en rövare.  Men den som går in genom dörren är fårens herde.  För honom öppnar dörrvaktaren, och fåren lyssnar till hans röst, och han kallar på sina får och nämner dem med deras namn och för ut dem.  När han har fört ut alla sina får, går han före dem, och fåren följer honom, därför att de känner igen hans röst. Men en främling följer de inte, utan flyr bort från honom, därför att de inte känner igen främlingars röst.”  Denna liknelse framställde Jesus för dem, men de förstod inte vad det var han talade om. Då sade Jesus än en gång: “Amen, amen säger jag er: Jag är dörren till fåren. Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem. Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och gå ut och finna bete.  Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd. Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren.  Den som är lejd och inte är en herde med egna får, han överger fåren och flyr, när han ser vargen komma. Och vargen river dem och skingrar hjorden.  Den som är lejd bryr sig inte om fåren. Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern, och jag ger mitt liv för fåren. Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så skall det bli en hjord och en herde.  Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka.  Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta det tillbaka. Det budet har jag fått av min Fader.” För de ordens skull uppstod det på nytt delade meningar bland judarna. Många av dem sade: “Han har en ond ande och är från sina sinnen. Varför hör ni på honom?”Andra sade: “Sådana ord kommer inte från en som är besatt. Inte kan en ond ande öppna ögonen på blinda.” Joh. 10:1-21

Vi avslutar med att LÄSA OCH BEGRUNDA hela Ps. 23. När våra pojkar kom 1996 till Sverige från Ryssland, läste vi Guds Ord och bad nästan varje dag hela deras uppväxt, men vi memorerade bibelavsnitt också och gjorde rörelser så att det var lättare att komma i håg. En utav memoavsnitten pojkarna och vi lärde oss var Ps. 23.

Den gode herden
“En psalm av David.
Herren är min herde,
mig skall intet fattas.
Han låter mig vila på gröna ängar,
han för mig till vatten där jag finner ro.
Han vederkvicker min själ,
han leder mig på rätta vägar
för sitt namns skull.
Om jag än vandrar i dödsskuggans dal,
fruktar jag intet ont,
ty du är med mig.
Din käpp och stav, de tröstar mig.
Du dukar för mig ett bord
i mina ovänners åsyn.
Du smörjer mitt huvud med olja
och låter min bägare flöda över.
Idel godhet och nåd skall följa mig
i alla mina livsdagar,
och jag skall bo i Herrens hus
evinnerligen.” Ps. 23:1-6

Ps. 24; En psalm av kung David; “Ärans konung och hans rike” En psalm om kung Jesu konungarike på jorden. Nästa gång Jesus kommer till jorden kommer han inte som ett litet nyfött barn, NEJ Jesus kommer att komma som REGERANDE KONUNG ÖVER FRIDSRIKET FÖRST I 1000 ÅR SEDAN EFTER DOMMEDAGEN I ALL EVIGHET. Framtiden är ljus och lång!

Apg. 20:1-16; År 55 e.Kr. grundades Efesusförsamlingen på Paulus tredje Missionsresa. Vilket team de var som var med Paulus, 7 personer;  Sopater, Aristarkus, Sekundus, Gajus, Timoteus, Tykikus och Trofimus. Dessa män kom från flera olika områden som Paulus hade besökt, läs Apg. 20:5. Det verkar som en del utav dem åkte före och förberedde för Paulus och en del följde med honom sida vid sida. Denna tiden i Paulus liv var oerhört viktig, det var här på resan han skrev Galaterbrevet, 1 Korinterbrevet, 2:a Korinterbrevet och det berömda Romarbrevet under vinteruppehållet i Korint ca. år 56 e. Kr. Dessa brev är så oerhört viktiga för oss än idag. Tänk om Paulus inte skrivit dessa brev, hur skulle vi veta hur vi skulle leva mot världens köttsligheter. Vad Paulus gjorde när han skrev var att han besvarade de olika församlingarnas problem. Hos Galaterna som kämpade mot judaistiskt inflytande i församlingen, skrev Paulus om detta, hur de skulle förhålla sig, senare delen av Sep. 2015 kommer vi till Galaterbrevet då ska vi ta denna undervisning mera detaljerad. Hos Korinterna var andra problem på det moraliska sidan och då skrev Paulus svar på deras frågor hur de skulle förhålla sig till det världsliga livet i Korint. I Rom härjade andra krafter men detta brevet skrev Paulus alltså innan han ens hade kommit till Rom. Romarbrevet kom före till Rom innan Paulus kom dit. En trosbekännelse; detta är vad Ni kan räkna med att jag kommer att undervisa om. Det första Paulus tar upp är om Homosexualiteten, den fördömer han kraftigt och bestämt.

Guds dom över hedningarna
“Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem.  Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar.  De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen. Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.  De har blivit uppfyllda av allt slags orättfärdighet, ondska, girighet och elakhet, de är fulla av avund, mordlust, stridslystnad, svek och illvilja.  De skvallrar och förtalar, de hatar Gud och brukar våld. De skrävlar och skryter och tänker ut allt ont. De lyder inte sina föräldrar,  är oförståndiga och trolösa, kärlekslösa och hjärtlösa.  Sådant gör de, fastän de mycket väl känner till Guds rättvisa dom, att de som handlar så är värda döden. Ja, de samtycker också till att andra gör det.” Rom.1:18-32

Paulus ger svar på de olika församlingarnas problem som uppstår, om du lägger märke till, är det samma frågor vi har i dag 2015. Hur ska vi förhålla oss till homosexualitet, otukt, skilsmässa, avguderi, häxeri, religionsblandning. Samma frågor samma problem, då som nu, människan har inte förändrats så mycket, det enda är som har förändrats i våra dagar det är LÄTTHETEN ATT KOMMA ÅT DET SYNDIGA LIVET. I Korint måste du gå till tempelplatsen där tempelprostiutionen var, idag kan du klicka två gånger på telefonen, du komma in på porrsidor och du sköter din sexualitet i en ensam håla, innan du kommer hem till din frun. Vi förbannar detta leverne, omvänd dig annars hamnar du i helvetet. Och föresten, du kvinna vad håller du på med innan din man kommer hem, själsvänner på facebook som splittrar ditt äktenskap och 1/3 av alla kvinnor surfar på porrsidor, du borde skämmas om du är en av dem! Be Jesus om förlåtelse och din make och din familj, omvänd dig innan det är försent.

Maria Hallman