BIBELN 365 DAGAR – DAG 331

DAGENS TEXTER; Hes. 36, 37 och 1 Petr. 3

Hes. 36; ISRAELS ÅTERUPPRÄTTELSE!

“Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. Så skall ni få bo i det land som jag gav åt era fäder, och ni skall vara mitt folk och jag skall vara er Gud.” Hes. 36:26-28

Hes. 37; DE FÖRTORKADE BENEN FÅR LIV!

“Herrens hand kom över mig, och genom Herrens Ande fördes jag bort och sattes ner mitt i en dal, som var full med ben. Han förde mig fram bland dem, och se, de låg där i stora mängder utöver dalen, och se, de var alldeles förtorkade. Han sade till mig: “Du människobarn, kan de här benen få liv igen?” Jag svarade: “Herre, Herre, du vet det.” Då sade han till mig: “Profetera över dessa ben och säg till dem: Ni förtorkade ben, hör Herrens ord: Så säger Herren, Herren till dessa ben: Se, jag skall låta ande komma in i er, så att ni får liv. Jag skall fästa senor vid er och låta kött växa ut på er och övertäcka er med hud och ge er ande, så att ni får liv. Och ni skall inse att jag är Herren.” Jag profeterade som jag hade blivit befalld. Och när jag profeterade hördes ett rassel, och se, det blev ett sorl, och benen kom åter tillsammans, så att det ena benet fogades till det andra. Medan jag såg på, växte senor och kött på dem och de täcktes med hud. Men ännu fanns det ingen ande i dem. Då sade han till mig: “Profetera till Anden, ja profetera, du människobarn, och säg till Anden: Så säger Herren, Herren: Kom, du Ande, från de fyra väderstrecken och blås på dessa slagna, så att de får liv.” Och jag profeterade som han hade befallt mig. Då kom Anden in i dem, och de fick liv och reste sig upp på sina fötter, en mycket stor skara. Han sade till mig: “Du människobarn, dessa ben är hela Israels hus. Se, de säger: Våra ben är förtorkade, vårt hopp är ute, det är slut med oss. Profetera därför och säg till dem: Så säger Herren, Herren: Se, jag skall öppna era gravar och låta er, mitt folk, komma upp ur era gravar och låta er komma till Israels land. Ni skall inse att jag är Herren, när jag öppnar era gravar och för er, mitt folk, upp ur dem. Jag skall låta min Ande komma in i er, så att ni får liv, och jag skall låta er få bo i ert land. Och ni skall inse att jag, Herren, har sagt det, och att jag har gjort det, säger Herren.” Hes. 37:1-14

ÖVERSIKT ÖVER HESEKIELS BOK

FÖRE JERUSALEMS FALL.

I. Profetens kallelse; kap.1-3

Herrens härlighet uppenbaras.

1. Hesekiels syn; kap.1

2. Hans gudomliga uppdrag; kap. 2-3

II. Domsförkunnelse över Juda; kap.4-24

Herrens härlighet lämnar Jerusalem.

1. Förebud om Jerusalems förstöring; kap. 4-7

2. Syner av förstöringen; kap. 8-11

3. Nya förutsägelser; kap. 12-19

4. Profeten som domare; kap. 20-23

5. Jerusalems belägring; kap. 24

III. Domsförkunnelse över andra folk; kap. 25-32

1. Fyra grannfolk kap. 25

2. Tyrus och Sidon; kap. 26-28

3. Egypten; kap. 29-32

EFTER JERUSALEMS FALL

IV. Frälsningsförkunnelse; kap. 33-39

1. Israels återupprättelse; kap. 33-37

2. Gogs anfall och undergång; kap. 38,39

V. En ny tid; kap.40-48

HERRENS HÄRLIGHET ÅTERVÄNDER TILL JERUSALEM.

1. Det nya templet; kap. 40-44

2. Det nya landet; kap. 45-48

1 Petr. 3; Kvinnorna ska underordna sina män, så att även de män som icke hörsamma, lyder Ordet, Guds Ord, kan vinnas utan ord genom sina troende hustrurs rena vandel i gudsfruktan. Kvinnornas prydnad skall icke vara den utvärtes, utan hjärtats fördolda människa. Hela tiden nu talar vi nu om en kristen kvinna gift med en icke kristen man ELLER det kan också vara så att mannen också är kristen men han är inte aktiv, helhjärtad och lever i olydnad till Guds Ord detta är då inget hinder för att du inte skulle underordna dig din man. Det är alltså inte så att jag ska underordna mig bara de goda männen, men även de männen som är svåra och onda, de ska vi kunna VINNA utan ord genom vår gudfruktiga livsstil. Lägg märke till att om vi underordnar oss våra män enligt Herrens befallning och ordning så har det ett löfte med sig VI KOMMER ATT VINNA DEM TILLSLUT. Detta är en utmaning men till slut är vi vinnaren, välsignad av himmelens Gud Fader, Son och den helige Ande. GE INTE UPP!

“På samma sätt skall ni hustrur underordna er era män, så att den man som inte vill tro ordet kan vinnas utan ord genom sin hustrus liv, när han ser hur gudfruktigt och rent hon lever.” 1 Petr. 3:1,2

“Och om en hustru har en man som inte är troende och han är villig att leva med henne, får hon inte överge honom. Ty mannen som inte tror är helgad genom sin hustru, och hustrun som inte tror är helgad genom sin troende man. Annars vore era barn orena, men nu är de heliga.” 1 Kor. 7:13,14

“Ni hustrur, underordna er era män, så som ni underordnar er Herren. Ty en man är sin hustrus huvud, liksom Kristus är församlingens huvud – han som är Frälsare för sin kropp. 24 Som församlingen underordnar sig Kristus, skall hustrun i allt underordna sig sin man.” Ef. 5:22,23

“På samma sätt skall kvinnorna be och uppträda i anständig klädedräkt, med blygsamhet och gott omdöme, och smycka sig, inte med håruppsättningar, med guld eller pärlor eller dyrbara kläder utan med goda gärningar, så som det anstår kvinnor som bekänner sig till gudsfruktan. En kvinna skall i stillhet ta emot undervisning och helt underordna sig. Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon skall leva i stillhet, eftersom Adam skapades först och sedan Eva. Och det var inte Adam som blev bedragen, utan kvinnan blev bedragen och gjorde sig skyldig till överträdelse. Men hon skall bli frälst under det att hon föder barn, om hon fortsätter att leva ett ärbart liv i tro, kärlek och helgelse. Det ordet är tillförlitligt.” 1 Tim. 2:9-15

“Äldre kvinnor skall på samma sätt uppträda som det anstår de heliga. De skall inte sprida skvaller eller missbruka vin. De skall vara lärare i det som är gott, så att de förmanar de unga kvinnorna att älska man och barn, att leva anständigt och rent, att vara husliga och goda och underordna sig sina män, så att Guds ord inte smädas.” Tit. 2:3-5

Vidare står det; Männen skall på ett förståndigt sätt leva tillsammans med sina hustrur, som är det “svagare kärlet” och bevisa dem all ära. Här är det frågan om att mannen är kristen och helhjärtat överlåten till Jesus och Guds Ordet. “Svagare kärl” hänvisas till det fysiska, männen är starkare och kvinnorna är svagare fysiskt, detta kan vi se inte minst i SPORTVÄRLDEN, en liten påminnelse från Gud vår Skapare att vi är INTE JÄMNLIKA MEN LIKA VÄRDA.

“Er prydnad skall inte vara något yttre: konstfulla håruppsättningar, påhängda guldsmycken eller fina kläder, utan hjärtats dolda människa med den oförgängliga skönheten hos en mild och stilla ande. Det är mycket dyrbart i Guds ögon. Så prydde sig också förr de heliga kvinnor som satte sitt hopp till Gud. De underordnade sig sina män, så som Sara var lydig mot Abraham och kallade honom herre. Hennes barn har ni blivit, när ni gör det som är gott och inte låter skrämma er. På samma sätt skall ni män leva förståndigt tillsammans med era hustrur som är det svagare kärlet. Visa dem aktning som medarvingar till livets nåd, så att era böner inte blir hindrade.” 1 Petr. 3:2-7

SARA ÄR NR. 5, i min kommande bok om de 154 kvinnonamnen i BIBELN. Historian om Sara är; Sara föddes 2202 år f. Kr. och dog ca. 2075 år f. Kr. 127 år gammal. Sara var ofruktsam och hade inga barn. Mellan Eva och Sara är det ca. 2000 år. Kom ihåg att i dessa tider finns ingen skrift på rätt eller fel. Sara underordnade sig sin man på grund av vad hon och alla efter henne är skapade till, att vara mannens “medhjälpare” det finns i kvinnans DNA. Abraham var oerhört rik av boskap, silver och guld. Sara var en lyxhustru men ofruktsam 1 Mos. 20. Sara var otålig och förtröstade sig inte på Herren som hon börjat med utan gav Abraham lov att gå in till sin tjänstekvinna Hagar och bli hustru med henne. Men detta var den mänskliga vägen till att lösa problemet. I en ålder av 90 år födde Sara sin son Isak enligt Herrens löfte. Hon hade väntat i 25 år på uppfyllandet på löftessonen, men han kom som Gud lovat.  Sara är vår mönsterbild som var och en utav troende hustru skulle lära oss att följa. Utifrån Ismael kom ismaliterna och det folket var ingen välsignelse. Köttets väg är aldrig välsignat så här visar skriften att Sara var trött på att vänta och föll och kom in på en mänsklig väg för att lösa ett andligt problem och det fungerar aldrig. Men Sara visserligen skrattade åt sin man när han talade om för sin hustru att de skulle få en löftesson i en ålder av 100 år. Men så blev det Sara födde Isak och utifrån denne sonen kom hela Guds folk Israliterna! Sara är en förebild för profeten Jesajas som levde 1300 år efter Saras död. Hon var ett föredöme för Apostel Petrus likaväl som Apostel Paulus. Hon är ett föredömme till oss än idag. Tänk att denne sonen som de väntat på så länge, begärde Herren att de skulle offra på Moria berg. Det är en utav de mest gripande historier i hela Bibeln. Tänk vilken överlåtelse det var hos Abraham men också hos Sara, att hon bara tillät Abraham ta Isak med upp till berget ? Vilken tro Sara hade och vilken överlåtelse till Herren, vad än du begär vet du bäst. Tänk om vi kunde lära oss denna överlåtande tro till Herren, vad många bråk som skulle ha varit ogjorda. Herren förvandla oss och gör oss lika Sara. Men vi vet att när Herren prövat dem båda fick de tillbaka Isak, löftessonen.

”Genom tron fick också Sara kraft att bli mor för en avkomma fast hon var överårig. Hon litade på honom som hade gett löftet. Därför fick också en enda man barn, talrika som stjärnorna på himlen och oräkneliga som sandkornen på havets strand, detta trots att han var så gott som död.” Heb.11:11,12

Sara dog 127 år gammal i Kirjat-Arba (Hebron) och begravdes i familjegraven i Makapelas grotta. Sara omtalas minst 50 gånger i Bibeln. Sara betyder härskarinna och furstinna. Hon står som en förebild till alla oss troende hustrur.

Läs och begrunda hela detta kapitel som är så full av lärorika och mäktiga sanningar! Att lida för Kristi skull v. 8-17 och Dopet och det nya livet v. 18-22.

 

PETRUS FÖRSTA BREV

Inledning; 1:1,2

I. FRÄLSNINGEN I KRISTUS; 1:3-2:10

1. Lovprisning för frälsningen; 1:3-9

2. Profeterna och frälsningen; 1:10-12

3. Den dyrbara frälsningen; 1:13-25

4. Tillväxt i frälsningen; 2:1-10

II. DE KRISTNAS VANDEL; 2:11-5:11

1. I en hednisk miljö; 2:11,12

2. Gentemot överheten; 2:13-17

3. Gentemot överordnade; 2:18-25

4. I hemmet; 3:1-7

5. I lidande och förföljelse; 3:8-4:19

6. I församlingen; 5:1-11

Avslutningen; 5:12-14

Maria Hallman