BIBELN 365 DAGAR – DAG 68

DAGENS TEXTER 5 Mos. 8, 9, 10 och Mark.12:28-44

5 Mos. 8; Herrens välgärningar under ökenvandringen. Vilket kapitel! Vilken predikan! Läs och begrunda!

“Alla de bud som jag i dag ger dig skall ni vara noga med att följa för att ni må leva och bli talrika, och för att ni må komma in i och ta i besittning det land som Herren med ed har lovat era fäder.  Kom ihåg hur Herren, din Gud, i fyrtio år ledde dig hela vägen i öknen för att ödmjuka dig och pröva dig och så lära känna vad som var i ditt hjärta, om du skulle hålla hans bud eller inte.  Han ödmjukade dig och lät dig hungra, och han gav dig manna att äta, en mat som varken du eller dina fäder kände till, för att han skulle lära dig förstå att människan lever inte bara av bröd, utan av allt som utgår från Herrens mun.  Dina kläder blev inte utslitna och din fot svullnade inte under dessa fyrtio år.  Du skall veta i ditt hjärta att Herren, din Gud, fostrar dig, så som en man fostrar sin son, 6 och du skall hålla Herrens, din Guds, bud så att du vandrar på hans vägar och fruktar honom. Ty Herren, din Gud, för dig in i ett gott land, ett land med vattenbäckar, källor och djupa vatten som flödar fram i dalar och på berg.  Det är ett land med vete och korn, med vinstockar, fikonträd och granatträd, ett land med ädla olivträd och med honung,  ett land där du inte skall äta ditt bröd i fattigdom och där ingenting skall fattas dig, ett land där stenarna är av järn och där du skall bryta koppar ur bergen. 10 Du skall äta och bli mätt, och du skall prisa Herren, din Gud, för det goda land han har gett dig. 5 Mos.8:1-10 

Läs hela kapitelet!

5 Mos. 9; Israel har ingen förtjänst, de har varit upproriska mot Herren hela tiden. Den ena olydnaden efter den andra. Men varför Herren ger dem det förlovade landet Kanaan är därför att Herren förbundit sig med Abraham, Isak och Jakob. En andra sak som Herren låter Israel få segra över varje folk som kommer emot dem är, att de andra folken tillbeder andra gudar. Det har inget med att Israel är så rättfärdig, de har ingen förtjänst. Läs och begrunda!

5 Mos. 10; Intressant, den här versen är faktiskt en politisk vers, mitt i prick, vad hela Sverige står inför. Invandringspolitiken! “Älska främlingen ger honom mat och kläder” Hur kan vi då rösta på SverigeDemokraterna om denna versen står i bibeln ? Det går alldeles utmärkt att rösta på SD tycker vi. Vi måste skilja på saker; Vi älskar alla människor, men vi vill inte att Sverige ska intas av ISLAM en dödens ideiologi som inte har ett demoktatiskt tänk utan en diktatorisk ideologi som våra barn och barnbarn kommer att få uppleva i Sverige om inte en kristen VÄCKELSE sopar bort Mohammed och hans bihang inom kort. Som allt annat i bibeln; “Skrift ska förklaras med Skriften.” Detta bibelordet nedan läs det i ljuset av det kapitel vi nyss läste 5 Mos. 9, att Herren dödade det folket som hade avgudar och inte tillbad Abraham, Isak och Jakobs Gud, den allsmäktige. Dessutom ett bibelord från N.T. som kommer till mig Matt. 25:35-40. Vi tror att vi kan hjälpa flera behövande på plats än att hjälpa några få i Sverige. Men självklart ska vi ta emot invandrare och förföljda kristna och andra som behöver hjälp, det är SD politik. Men inte urskillningslöst kan vi inte ta emot folk så att Sverige sjunker och blir muslimskt så småningom, hjälpa terrorister och kriminella att mörda folk på svenska gator ?

” Ty Herren, er Gud, är gudarnas Gud och herrarnas Herre, den Gud som är stor och väldig och inger fruktan, som inte är partisk och inte tar mutor. Han skaffar den faderlöse och änkan rätt, han älskar främlingen och ger honom mat och kläder.  Också ni skall älska främlingen för ni har själva varit främlingar i Egyptens land. 5 Mos.10:17-19

 Ty jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig.  Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig.  Då skall de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka?  Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig?  Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig?  Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig. Matt.25:35-40

Mark.12:28-44; Det viktigaste och största budet! “Jesus sade “Det största är detta: “Hör Israel! Herren, vår Gud, Herren är en”, “och du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft.” Sedan kommer detta: “Du skall älska din nästa som dig själv.” Inget annat bud är större än dessa.” Mark.12:29-31

Det är klart följer du detta att, älska Herren av hela ditt hjärta, din själ och hela ditt förstånd, då tror jag att du har inga problem längre. Allt löser sig förr eller senare, om vi har en sådan relation med Jesus. Han är allt för dig, du vill inte göra något, säga något, se något om inte Jesus gillar det. Sedan har jag då mediterat på det som Herren tillägger och är nog så viktigt; DU SKALL ÄLSKA DIN NÄSTA SOM DIG SJÄLV. Här har vi en del att jobba med, att älska sig själv på ett sunt sätt, inte egocentriskt, mig, mitt och mina men samtidigt att älska sig själv utifrån vad Jesus gjort för mig. Han skapade mig, han älskar sin skapelse och då har jag inte rätt att inte tycka om det Jesus skapat i mitt liv. Detta är en utmaning att hålla sig på vägen, inte falla i något dike i detta avseende. Detta är det svåraste som jag har, det är att älska sig själv ? Men en sak är säker, älskar du inte dig själv kan du heller inte älska andra. Hela Sverige behöver översköljas av Guds kärlek!

Jesus varnar för de skriftlärda som äter änkorna ur husen. Jag brukar tänka på detta när det är insamling på de kristna TV kanalerna. Det är änkorna de trogna och fattiga som ger mest. Må vi som samla in pengar inte synda inför Herren, må varje krona som samlas in gå till det som annonseras, annars syndar vi och Herren kommer att döma oss för den synden. Läs och begrunda!

Maria Hallman