BIBELN 365 DAGAR – DAG 75

5 Mos. 28 och Mark. 15:27-47

5 Mos. 28; Detta kapitel skulle du läsa i lugn och ro. Lydnad leder till Guds välsignelse MEN olydnad leder till Guds förbannelse. Du kommer att känna till flera uttryck som trosrörelsen använde flitigt tex. “Herren skall göra dig till huvud och inte till svans.” Men i samma kapitel står det om du inte följer hans bud och är olydig då ska “Herren låta fienden bli ditt huvud och du skall bli hans svans”. v. 44. det har vi inte så ofta citerat ? Kapitlet har 68 verser, 14 verser talar om välsignelsen och det är underbart, men resterade 54 verserna talar om Herrens förbannelse mot den som är olydig. Olydnad, uppror och synd har konsekvenser, om du inte förstår detta kommer du bli väldigt besviken på Gud och andra. Herren har varnat dig, gör inte så, gå inte dit, rör inte det, säg inte så och ändå gör du allt detta dumma, vems är felet då ? Ditt eller Herrens ? Ditt så klart, skyll inte ditt besvärliga liv, som du ställt till med, på Herren. Tex. Du har inte kontakt med Jesus dagligen och läser hans instruktioner. Men när besvärligheterna och sjukdomen kommer då är det plötsligt Herrens fel ? DU MÅSTE OMVÄNDA DIG. BE OM FÖRLÅTELSE. BÖRJA GÅ HERRENS VÄG OCH LYDA HANS BUD OCH HA DAGLIG RELATION MED JESUS, DÅ KAN DU GÖRA ANSPRÅK PÅ HERRENS VÄLSIGNELSE !

Mark. 15:27-47; Jesus dör och begravs. JDS läran, det betyder; “Jesus Died Spiritual” en lära som diskuterades för många år sedan. Dog Jesus andligen eller bara i kroppen ? En sak förstår vi p.g.a. Jesus egna ord på korset; Eloi, Eloi, lema sabaktani ? Det betyder; “Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig” ? Att Gud Fadern övergav Sonen Jesus, därför Jesus tog världens synd på sig och Gud kan inte ha gemenskap med en syndig människa inte heller sin Son som tog synden på sig. Men det betyder ju inte att Jesus personligen hade syndat, det står han var frestad i allt men syndade inte.

“Därför måste han i allt bli lik sina bröder för att bli en barmhärtig och trogen överstepräst inför Gud och sona folkets synder. Eftersom han själv har lidit och blivit frestad, kan han hjälpa dem som frestas.” Heb.2:17,18

Jesus är den fullkomlige översteprästen!

“Då vi nu har en stor överstepräst, Jesus, Guds Son, som har stigit upp genom himlarna, så låt oss hålla fast vid vår bekännelse.  Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi, men utan synd.  Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.” Heb. 4:14-16

Dog Jesus andligen ? Jag tror inte att Jesus dog andligen !?!

Människosonen uppenbarar sig
“Jag, Johannes, er broder, som i Jesus delar lidandet och riket och uthålligheten med er, jag befann mig på den ö som kallas Patmos, för Guds ords och Jesu vittnesbörds skull.  På Herrens dag kom jag i Anden och hörde bakom mig en stark röst, lik ljudet av en basun, och den sade:  “Skriv ner i en bokrulle vad du ser och skicka den till de sju församlingarna i Efesus, Smyrna, Pergamus, Tyatira, Sardes, Filadelfia och Laodicea.”  Jag vände mig om för att se rösten som talade med mig. Och när jag vände mig om, såg jag sju ljusstakar av guld  och mitt ibland ljusstakarna en som liknade Människosonen, klädd i en fotsid klädnad och omgjordad med ett bälte av guld om bröstet.  Hans huvud och hår var vitt som vit ull, som snö, och hans ögon var som eldslågor.  Hans fötter liknade skinande malm som glöder i smältugnen, och hans röst lät som dånet av väldiga vatten.  I sin högra hand höll han sju stjärnor, och ur hans mun gick ett tveeggat, skarpt svärd, och hans ansikte lyste som solen, när den skiner i all sin kraft. När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter, och han lade sin högra hand på mig och sade: “Var inte förskräckt. Jag är den förste och den siste  och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheternas evigheter och har nycklarna till döden och helvetet.  Skriv alltså ner vad du har sett och vad som är och vad som skall ske härefter.  Detta är hemligheten med de sju stjärnorna som du har sett i min högra hand och med de sju ljusstakarna av guld: de sju stjärnorna är de sju församlingarnas änglar, och de sju ljusstakarna är de sju församlingarna.” Upp.1:9-20

Förlåten i templet brast uppifrån och ner, vilka skakningar det måste ha varit och det var i samband med att Jesus gav upp andan. JESUS DOG! Officeraren som beskådade allt sa; “Den mannen var verkligen Guds Son.”

Det finns 6 stycken olika Marior i bibeln, flera var med vid korsfästelsen och gravsättningen. 1. Maria;  Jesu moder hade fyra söner och tre döttrar, troligtvis dog Josef ganska ung och Maria blev änka med många barn. Maria Jesu moder var med vid korset, uppståndelsen, himmelsfärden och på pingstdagen. 2. Maria;  Magdalena, hon var besatt av sju onda andar och Jesus befriade henne. Hon var med vid Jesu kors och hon var den första som Jesus uppenbarade sig för efter hans uppståndelsen. 3. Maria; Klopas hustru, moder till Jakob och Joses och henne ska vi läsa om i morgon Mark. 16, denna Maria var med vid Jesu grav och skulle smörja Jesus men upptäcker att han är inte där. 4. Maria; syster till Marta och Lasarus, denna Maria smörjde Jesus med den dyra nardusoljan bara några dagar innan påsken. 5. Maria; moder till Johannes som kallades Markus. Mamma Maria var gästfri det förstår vi för hon hade ett hem i Jerusalem där de kristna brukade samlas. Där var Rode tjänsteflicka och Petrus kom dit och knackade på efter han blivit fri från fängelset.Apg.12:12-17

“Då han nu insåg vad som hänt, gick han till Marias hus, hon som var mor till den Johannes som kallades Markus. Där var många församlade och bad.  Petrus bultade på porten, och en tjänsteflicka som hette Rode gick för att öppna.  När hon kände igen Petrus röst, blev hon så glad att hon i stället för att öppna porten sprang in och berättade att Petrus stod utanför porten. De sade till henne: “Du är tokig!” Men hon höll fast vid att det var så, och då sade de: “Det är hans ängel.”  Under tiden fortsatte Petrus att bulta, och när de öppnade såg de till sin häpnad att det var han.  Han gav tecken åt dem med handen att vara tysta, och så förklarade han för dem hur Herren hade fört honom ut ur fängelset. Apg.12:12-17

6. Den 6:e Maria som det talas om i bibeln är en kristen kvinna i Rom!  Läs Rom.16:6.

Maria Hallman