BIBELN 365 DAGAR – DAG 88

DAGENS TEXTER; Josua 23, 24 och Luk.6:27-49

Josua 23; Josua har nu blivit gammal och förmanar folket innan han ska lämna dem. Lägg märke till i texten att Josua varnar för avgudar som andra folk har som bor mitt ibland dem. Det är lite av det som vi vänder oss emot, Sverige är ett kristet land och varit i över 1000 år, vi vill att Sverige ska ha kristendomen som sin stadsreligion, kristendomen ska vara en del av samhället, skolor och i våra hem. Det är det vi strider för! Men i och med att invandringspolitiken i detta land Sverige handlar om att urskillningslöst släppa in människor från andra länder och deras kulturer och religioner gör att Sverige blir överkört. Och forskarna säger att Sverige kommer att byta religion inom 50 år om denna tränd fortsätter. Det betyder att våra barn och barnbarn får växa upp med Sharia lagar och våra kvinnor måste ha på sig “burka” därför varnar vi. Vi älskar alla människor men vi avskyr Islams religionen, en ideologi som inte följer demokratiska lagar, som halshugger och döda oskyldiga människor. Allah är inte gud, Herren Gud, Jehova är GUD och han vill vi tillbedja och tjäna!

“Herren har fördrivit stora och mäktiga folk för er, och ingen har kunnat stå er emot intill denna dag.  En enda man bland er jagade tusen framför sig, ty Herren, er Gud, stred själv för er, så som han hade lovat er.  Var ständigt på er vakt så att ni älskar Herren, er Gud.  Ty om ni vänder er bort och håller er till återstoden av dessa folk som är kvar här bland er och gifter in er med dem och har gemenskap med dem och de med er,  då skall ni veta att Herren, er Gud, inte mer skall fördriva dessa folk för er. De skall då bli en snara och en fälla för er och ett gissel för era sidor och taggar i era ögon, till dess ni blir utrotade ur detta goda land som Herren, er Gud, har gett er. Se, jag lämnar nu denna världen, och ni vet av hela ert hjärta och hela er själ att inte ett ord har slagit fel av allt det goda som Herren, er Gud, har lovat angående er. Allt har gått i fullbordan för er, inget har slagit fel.”Jos.23:9-14

Josua 24; Sista kapitlet i Josua bok och imorgon går vi över till Domarboken, väldigt intressant läsning. Hur som helst Josua ger sitt sista tal till Israels folk. Han predikar för dem och ger en liten återblick och varningar att inte gå och tjäna andra gudar. Han ställer dem inför ett val; Vem vill Ni tjäna ? Och han bekänner sitt val inför folket; “Men jag och mitt hus, vi vill tjäna Herren”

“Så frukta nu Herren och tjäna honom helhjärtat och i sanning. Skaffa bort de gudar som era fäder tjänade på andra sidan floden och i Egypten, och tjäna Herren.  Men om ni inte vill tjäna Herren, så välj i dag vem ni vill tjäna, antingen de gudar som era fäder tjänade, när de bodde på andra sidan floden, eller de gudar som dyrkas av amoreerna, i vilkas land ni själva bor. Men jag och mitt hus, vi vill tjäna Herren.” Jos.24:14,15

Luk.6:27-49; Idag handlar denna texten om att “Älska sina fiender”, “Flisan och bjälken”, “Av frukten känner man trädet” och till sist “Liknelsen om de två husbyggarna”. Personligen felar jag på alla fyra avsnitt. Guds Ord dömer mig till omvändelse och det är bra. Vi ska ta upp om “MANTELN” vid ett senare tillfälle och vad Josefs och Elisas mantel betydde. Men för idag låter vi Guds Ord, svärdet drabba oss själva först. Läs och begrunda! och dessutom de bibelavsnitt nedan.

Ord.25:21,22 “Om din fiende är hungrig, ge honom att äta,
om han är törstig, ge honom att dricka. Då samlar du glödande kol på hans huvud, och Herren skall belöna dig.”

Ord.20:22 “Säg inte: “Jag skall vedergälla ont med ont”.
Vänta på Herren, han skall hjälpa dig.”

Apg.7:59,60 “Så stenade de Stefanus, under det att han bad: “Herre Jesus, tag emot min ande.”  Sedan föll han på knä och bad med hög röst: “Herre, ställ dem inte till svars för denna synd.” Med de orden insomnade han.”

Rom12:14-21 “Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte.  Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter.  Lev i endräkt med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det som är ringa. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont, sträva efter det som är gott inför alla människor.  Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er.  Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: “Min är hämnden, jag skall utkräva den”, säger Herren.  Men “om din fiende är hungrig, så ge honom att äta, om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödande kol på hans huvud”.  Låt dig inte besegras av det onda utan besegra det onda med det goda.”

1 Kor.4:12,13 “Vi sliter och arbetar med våra händer. När vi hånas, välsignar vi. När vi förföljs, härdar vi ut.  När folk talar illa om oss, talar vi väl om dem. Vi har blivit som världens avskum, som alla människors slödder, och så är det fortfarande.”

1 Kor.6:7-11 “På det hela taget är redan det att ni processar med varandra ett nederlag för er. Varför lider ni inte hellre en oförrätt? Varför låter ni inte hellre andra roffa åt sig? I stället gör ni själva orätt och roffar åt er – och detta drabbar bröder. Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant,  varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.  Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande.”

1 Tess.5:15-22 “Se till att ingen lönar ont med ont. Sträva i stället alltid efter att göra gott mot varandra och mot alla människor. Var alltid glada, be oavbrutet  och tacka Gud under alla livets förhållanden. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus.  Släck inte Anden.  Förakta inte profetior,  men pröva allt, behåll det goda,  och håll er borta från allt slags ont.”

1 Petr.3:9-12 “Till sist, var alla ett i själ och sinne, visa medkänsla, älska bröderna, var barmhärtiga och ödmjuka. Löna inte ont med ont eller skymf med skymf. Tvärtom skall ni välsigna, eftersom ni är kallade att ärva välsignelse.  Ty “den som älskar livet och vill se goda dagar skall avhålla sin tunga från det som är ont
och sina läppar från att tala svek. ” “Han skall vända sig bort från det onda och göra det goda, söka efter frid och sträva efter den.”
“Ty Herrens ögon är vända till de rättfärdiga, och hans öron är öppna för deras böner. Men Herrens ansikte är vänt emot dem som gör det onda.”

1 Joh.3:17-24 “Om någon har denna världens tillgångar och ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom? Kära barn, låt oss älska, inte med ord eller fraser utan i handling och sanning.  Då vet vi att vi är av sanningen, och vi kan inför honom övertyga vårt hjärta,  vad det än anklagar oss för, att Gud är större än vårt hjärta och vet allt.  Mina älskade, om hjärtat inte anklagar oss är vi frimodiga inför Gud,  och vad vi än ber om, det får vi av honom, ty vi håller hans bud och gör det som gläder honom.  Och detta är hans bud, att vi skall tro på hans Son Jesu Kristi namn och älska varandra så som han har befallt oss.  Den som håller fast vid hans budskap förblir i Gud och Gud i honom. Och att Gud förblir i oss, det vet vi av Anden som han gav oss.”

Maria Hallman