Förstår du vad du läser? Dag 77 Guds rike

9. Därför ska ni be så: Fader vår som är i himlarna! Helgat vare ditt namn. Luk. 11:2. 10. Låt ditt rike komma. Ske din vilja, såsom i himlen, så också på jorden. 11. Vårt dagliga bröd ge oss i dag 12. och förlåt oss våra skulder, såsom också vi förlåter* dem som är oss skyldiga. *UN: vi har förlåtit. 13. Och för oss inte in i frestelse, utan fräls oss från det onda, för riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen*.

Ditt rike, dvs Guds rike är ett av de vanligaste ämnena i NT. Man kan säga att det karaktäriserar NT. Ingen fras är oftare använd i böner  och predikan, eller den kristna litteraturen för övrigt, än detta. Så det är viktigt att se in i vad det står för.

Det är uppenbart att detta var något viktigt för Jesus. Han började sitt inträde i historien med att predika i Gallileén. Det goda budskapet handlade om Guds rike (Mark 1:14). Han sade också att han var sänd och bepliktigad att förkunna just det Luk 14:43. Men han sa till dem: Jag måste predika evangeliet om Guds rike för de andra städerna också, för till det är jag utsänd.

Lukas beskrivning av Jesu verksamhet handlar just om hur han gick till varje by och stad predikande och uppvisande guds rike för alla. Så helt klart är Guds rike något vi skulle veta vad det är. Men ganska snart finner vi något förbryllande, då Jesus talar om guds rike på tre olika sätt: Han talade om något som fanns i det förflutna, att Abraham, isak och Jakob alla var profeter i Guds rike (Matt 8:11. Men jag säger er, att många ska komma från öster och väster och sitta till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket.)

Guds rike sträcker sig helt klart tillbaka i historien. Men han talade också om guds rike som något i nutiden. I Luk 17:21 säger han “Guds rike är mitt ibland er”. Därför är guds rike här också i nutiden. Men han talade också om Guds rike som något som kommer i framtiden, eftersom han lärde oss att bedja att guds rike skulle komma. Hur kommer det sig att det kan vara på detta sätt. Det är från det förflutna, närvarande i nutid och ett böneämne att det ska komma?

Svaret finns i hebreiskan, något man kallar parallellism. Hebreiskan tenderar att vilja säga allting två gånger. Han sade det på ett sätt sen upprepar han det genom att säga det på ett annat sätt. Låt oss se några exempel från Bibeln. Psalm 46:1 “Gud är vår tillflykt och vår starkhet – en hjälp i nöden, väl beprövad”46:8 “Herren Sebaot är med oss-Jakobs Gud är vår borg” Ps 23:1 “Herren är min herde-mig skall intet fattas, Han låter mig vila på gröna ängar-han för mig till vatten där jag finner ro”.

Låt oss se på bönen och tillämpa denna princip: Tillkomne ditt rike-Låt din vilja ske på Jorden så och i himlen”. Förutsätt nu att den första begäran förklaras och lyftes fram av den andra,. Då har vi en perfekt förklaring vad Guds rike är: Guds rike är en gemenskap på Jorden där Guds vilja är perfekt utförd så som den är i himlen.

Därför kan man säga, om någon människa i någon tid på ett perfekt sätt utfört Guds vilja, så var det med Guds rikes närvaro. Att vara inom Guds rike är att åtlyda Gud. Guds rike har att göra med var och en av oss. Det handlar i första hand om våra egna hjärtan. Om Guds vilja skall ske så kräver det en överlåtelse av vilja, hjärta  ja hela livet. Det är bara när någon av oss tar ett beslut att underordna sig Gud helt som guds rike kommer.

Bönen kunde också uttryckas “Tillkomne ditt rike – men börja hos mig”. För det är det det handlar om – att underordna sig Guds perfekta vilja för mitt liv.

 

Fortsättning följer…./Stefan Hallman…www.ctvc.se