Förstår du vad du läser – Dag 5 Matteusevangeliet 1:18 – 25

Året 2015 skrev Maria Hallman (min hustru) sin bibelblogg varje morgon och utlade skriften utifrån Gideoniternas bibelläsningsplan där man läser hela bibeln under ett år. Det var en fantastisk bedrift och jag beundrar henne för det. Nu är det min tur. Jag har dock inte samma ambition.

Mitt tema blir ”Förstår du vad du läser”. Jag kommer att läsa ett bibelavsnitt varje dag och utlägga mina tankar kring detta avsnitt. Till min hjälp har jag givetvis ett antal kommentarer och bibelhandböcker från mitt teologiska bibliotek. För att inte ställa för stora krav på den som vill följa min undervisning så tar jag ganska korta avsnitt varje dag. Jag håller mig till Nya testamentet och börjar från början. För att göra det lite intressantare använder jag…

Svenska Reformationsbibelsällskapets översättning av Textus Receptus 1894 samt revidering av Karl XII:s Kyrkobibel från 1703 Andra upplagan utgiven såsom särtryck 27 december 2015 (http://www.bibel.se/bibeln)

Matteus 1:18-25

“18. Med Jesu Kristi födelse gick det till så: När Maria, hans mor, var trolovad med Josef, visade det sig innan de hade kommit tillsammans, att hon var havande genom den Helige Ande. (Luk. 1:27f.) 19. Men Josef, hennes man, som var rättfärdig och inte ville utsätta henne för vanära, tänkte i hemlighet skilja* sig från henne. (*KXII: överge.) 20. Men när han tänkte på detta, se, då uppenbarades Herrens ängel för honom i en dröm och sa: Josef, Davids son, frukta inte att ta Maria, din hustru, till dig, för det som är avlat i henne är av den Helige Ande. 21. Och hon ska föda en Son, och du ska ge honom namnet Jesus*, för han ska frälsa sitt folk från deras synder. (Ps. 130:8. Luk. 1:31, 2:21. Apg. 4:12, 10:43, 13:38-39. *Hebr. Jeschua (Josua). Betyder Herrens frälsning.) 22. Och allt detta skedde, för att det skulle uppfyllas* som Herren hade sagt genom profeten, som sa:(*KXII: fullbordas).23. Se, jungfrun ska bli havande och föda en Son, och de ska ge honom namnet Emmanuel, vilket betyder: Gud med oss.( Jes. 7:14. 24. )När Josef vaknade upp ur sömnen, gjorde han som Herrens ängel hade befallt honom, och tog sin hustru till sig, 25. men rörde henne inte, förrän hon hade fött sin Son, den förstfödde*, och han gav honom namnet Jesus. (Luk. 2:21. *UN: en so”)

1:18-25 – Del 1 Frälsaren ankomst till vår värld

I vårt västerländska sätt att tänka när det kommer till relationer och äktenskap kan detta avsnitt verka ganska förvirrande. Först står det att Josef var “trolovad” med Maria, sen står det att han funderade på att i hemlighet “skiljas” från henne och sen kallar ängeln i drömmen Maria för “din hustru”. Men detta är helt normalt förfarande bland judarna när det gäller procedurerna kring äktenskapet.

a) Först var det en förlovning. Denna inträffade ofta när paret fortfarande var barn. Detta ordnades av föräldrarna eller någon professionell “match-maker”. Detta skedde oftast utan parets medverkan, de hade kanske aldrig ens träffats. Man ansåg att äktenskap var en alldeles för allvarlig sak att det skulle styras av några av hjärtats känslor eller passioner…

b) Trolovning var nästa steg. Det var vad man skulle kunna kalla en bekräftelse, ratificering av den förlovning som paret tidigare ingått. Vid det här tillfället, kunde flickan, hoppa av, avbryta, den förlovning föräldrarna arrangerat för henne när hon var ung, om hon inte ville gå vidare med proceduren. Men om det gick vidare till trolovningen så var den absolut bindande. Denna varade ett år. Under denna tid var paret kända som man och hustru. Men de hade inte rättighet att leva som ett gift par. Alltså de bodde inte tillsammans och hade absolut inget sexuellt umgänge.

En trolovning kunde endast upplösas genom skilsmässa. Om t.ex. mannen hade dött under trolovningsåret, så kallades flickan “en oskuld som blivit änka”. Det var under denna period som Josef och Maria befann sig. De var trolovade i ett år, och om Josef ville avsluta denna hade enda möjligheten varit att skilja sig från henne, och under detta år var de man och hustru i juridisk mening.

c) Det tredje steget var själva vigselakten. Vilket avslutade trolovningsåret. Så om vi följer det normala förfarandet när det gäller judiska bröllop så var så här långt allt helt perfekt och följde helt de lagar och rutiner som fanns.

Men det var alltså i detta läge som plötsligt det blev berättat för Josef att Maria var gravid och att barnet kommit till genom Den Helige Andes befruktning och att barnet skulle kallas Jesus. Jesus är den grekiska formen för namnet Joshua, vilket betyder “Jehova är frälsning”. Det blev berättat för Josef att barnet skulle växa upp till att bli den frälsare genom vilken Guds folk skulle bli frälst från sina synder. Barnet kom i första hand som frälsare, i andra hand som konung. Han kom till denna värld inte för sin egen skull men för mänskligheten skull och för vår frälsnings skull.

fortsättning följer/Stefan Hallman www.ctvc.se