BIBELN 365 DAGAR – DAG 1

Torsdag den 1/1 2015 1 Moseboken kapitel 1,2 och Matteus evangeliet kapitel 1 efter Gideoniternas Bibelläsningsplan som jag följt varje dag i 25 år. Brickan är färdig med ”Kaffe på Sängen” till min älskade make Stefan, vi har varit gifta i 29 år. Jag vet vad vi ska ha till middag, huset är iordningställt, familjen, barn och barnbarn mår bra, farfar 82 år mår mycket bättre efter en lång sjukdomstid.

365 dagar med Bibeln

Vi avslutade året 2014 med dessa bibelord;

“För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok. Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok.” Upp.22:18,19.

Det är livsfarligt att laborera med Guds Ord, ibland får jag känslan av att Sverige tror att de är ett undantag och har en annan bibel där man kan leva som man behagar tex. i sambo och homosexualitet och tro att man fortfarande går till himlen, vilket är en fantasi och en lögn, lever du i synd går du till helvetet. Och präster, pastorer och bibellärares uppgift är INTE att vara Ordets Herre utan att vara en ORDETS TJÄNARE, att förkunna Guds Ord till folket som det står!

1/1 2015 läste jag 1 Mos.1,2 och Matt.1

“Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: “Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden! 1 Mos.1:27,28

Gud skapade man och kvinna, inte “hen”. Låt män vara män och kvinnor vara kvinnor och låt dem göra vad de är skapade till och är bäst på. Jämställdhetsminister finns inte i Guds rike, jag tror inte på jämställdhet, jag tror på att alla människor är lika värdefulla, det är självklart i Guds Rike. Blanda inte ihop dessa två ord; jämställdhet är var du GÖR, värdefull är vad du ÄR. Gud välsignade mannen och kvinnan i äktenskapet och allt annat är i uppror mot Guds förordning. Herren befaller också i detta sammanhang för 6000 år sedan att bilda familj, mamma, pappa, barn vilket är ständigt påhoppad av djävulska krafter. Satan hatar FAMILJEN! Jesus undervisar om äktenskapet;

“Jesus svarade: “Har ni inte läst att Skaparen från begynnelsen gjorde dem till man och kvinna och sade: “Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött ? Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt.” Matt.19:4-6

Skilsmässa i ett kristet äktenskap är en omöjlighet. Skilsmässa är en sak men OMGIFTE är en helt annan sak, då begår du äktenskapsbrott, det 7:e budet av 10 Guds bud. Ja men hon/han gick ifrån mig ? Visst, Mose sa; på grund av era “hårda hjärtan” skulle mannen ge kvinnan skilsmässobrev. Men ha inte hårda hjärtan!  Låt hjärtat bli mjukt och förlåt varandra, det är bättre än skilsmässa. Visst, Jesus sa; “Den som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt och gifter sig med en annan, han begår äktenskapsbrott”.  Jesus förstärker lagen ytterligare i Matt.5:28 “Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta” Otukt och internetporr är ett stort problem i församlingarna, det är en styggelse inför Gud. Sluta med porren och förlåt varandra det är bättre än skilsmässan. Och du kära syster skriv inte på några skilsmässobrev, ge ditt liv för din man och barn, detta är Guds vilja för dig.

“De gifta ger jag (Paulus) en befallning som inte är min utan Herrens: En hustru får inte skilja sig från sin man – skiljer hon sig skall hon förbli ogift eller försona sig med sin man – och en man får inte överge sin hustru. ” 1 Kor.7:10-11

Detta betyder om du fortfarande trotsar Guds Ord och skiljer dig; har du två alternativ och det är att Du försonar dig med din man eller att du lever ogift resten av ditt liv. Exemplets makt är avgörande i de flesta frågor och enligt Guds Ord är det en omöjlighet att en församlingsföreståndare i en kristen församling kan vara skild och omgift och fortsättningsvis leda Guds församling.

“Om någon gärna vill få en församlingsledares tjänst, så önskar han sig en god uppgift.  En församlingsledare skall vara oklanderlig, en enda kvinnas man, nykter, förståndig, aktad, gästfri och en god lärare.  Han får inte missbruka vin eller vara våldsam utan skall vara vänlig, fridsam och fri från penningbegär.  Han skall ta väl hand om sin familj och se till att hans barn lyder och visar all respekt.  Men om någon inte förstår att ta hand om sin egen familj, hur skall han då kunna ta hand om Guds församling? Han skall inte vara nyomvänd, så att han blir högmodig och döms av den som förtalar honom. Han skall också ha gott anseende bland dem som står utanför, så att han inte får dåligt rykte och fastnar i djävulens snara.” 1 Tim.3:1-7

Vi känner flera som har skilt sig och gift sig igen med sin ex man/make efter flera år. Vi intervjuade Bill Wilson direktör för hela 100 års jubileet för pingstväckelsen, i USA. Han berättar att hans föräldrar skilde sig från varandra och gifte sig igen efter 15 år. Ekonomiansvarig på TVVN, baptistpastor Tore Manum skilde sig ifrån sin hustru men efter 7 år gifte de sig igen. Benny Hinn gifte sig igen med sin första hustru Susanne. Det är inte hopplöst för den som vill följa Guds Ord.

fortsättning följer….

Jag vill uppmuntra dig att ta tid och läsa de kapitel ur bibeln som är angivna för varje dag. Som Du kanske förstår, väljer jag bara ut en del verser för varje dag. Läser du själv hela sammanhanget förstår Du bättre, vad du läser och på ett år har du läst igenom hela bibeln.

Maria Hallman