BIBELN 365 DAGAR – DAG 2

Fredag den 2/1 2015 1 Moseboken kapitel 3,4,5 och Matteus evangeliet kapitel 2 efter Gideoniternas Bibelläsningsplan som jag följt varje dag i 25 år. Brickan är färdig med ”Kaffe på Sängen” till min älskade make Stefan, vi har varit gifta i 29 år. Jag vet vad vi ska ha till middag, huset är iordningställt, familjen, barn och barnbarn mår bra, farfar 82 år mår mycket bättre efter en lång sjukdomstid.

365 dagar med Bibeln

1 Moseboken kapitel 3  “SYNDAFALLET”

Här kan vi se de sju stegen som leder till ett syndafall och dess konsekvenser. Som sagt det är inte så lätt att synda. När Du frestas, stanna upp och tänk på konsekvenserna. Är det verkligen värt det, några minuters njutning mot ett helt liv förstört i vissa fall av syndens konsekvenser ? SYNDAFALLET! 1 Mos.3 1.Kvinnan diskuterar med Ormen (satan) 2. Kvinnan “SÅG” 3. Kvinnan “FRESTADES” 4. Kvinnan “ÅT” 5. Kvinnan “GAV ÅT MANNEN” 6. De “GÖMDE SIG” från Gud  7. De “FÖRVISADES UT FRÅN LUSTGÅRDEN”

“En kvinna skall i stillhet ta emot undervisning och helt underordna sig. Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon skall leva i stillhet, eftersom Adam skapades först och sedan Eva. Och det var inte Adam som blev bedragen, utan kvinnan blev bedragen och gjorde sig skyldig till överträdelse. Men hon skall bli frälst under det att hon föder barn, om hon fortsätter att leva ett ärbart liv i tro, kärlek och helgelse. Det ordet är tillförlitligt.” 1 Tim.2:11-15

Vi förstår att mannen hade blivit undervisad av Gud vad som gällde i lustgården. Läs 1 Mos.2:15-17. Vi förstår också att mannen hade undervisat kvinnan vad som gällde i lustgården eftersom hon svarade ormen helt i enlighet med vad Gud sagt till mannen. Så långt väldigt bra. Men sedan hände något “ORMEN” kom in mitt i mellan dem. Kvinnan gör fel när hon tar saken i egna händer istället skulle hon ha sagt till Ormen; det får du tala med min man om? Mannen gör fel genom att han inte beskyddade kvinnan från ormen, detta utspelas ju framför hans ögon, men mannen vill kanske å andra sidan inte tränga sig på. Var ifrån kom ormen? Hade det varit ett syndafall i himlen före syndafallet på jorden ? Läs Jes.14 och Hes.28 Detta kan vi nu meditera över i timmar, var så god! Men jag väljer att gå vidare. En sak kan vi konstatera att konsekvenserna av syndafallet är ödesdigra och det värsta av allt är att det blev ett stort gap mellan människan och Gud. Gud kan aldrig ha gemenskap med synden. “Alla har syndat och saknar härligheten från Gud” Rom.3:23 och “Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herren” Rom.6:23

På grund av Guds oerhörda kärlek till oss olydiga, envisa och upproriska människor som Han egentligen bara skulle kunnat struntat i, fixade Herren en frälsning, räddning, en återförening mellan Gud och människan genom JESUS Guds Son som skulle födas i ett stall av jungfru Maria.

Matteusevangeliet kapitel 2

Här uppfylls löftet av Jeremia från c.a 600-talet f.Kr. Jesus föddes i ett stall i Betlehem i Judeen. Josef och Maria och det nyfödda barnet var tvungna att fly till Egypten p.g.a. Kung Herodes grymhet. Han var så ursinnig över att Judarnas Konung var född, vilket han upplevde som ett hot mot honom. Han lät döda alla de pojkar i Betlehem och hela dess omgivning som var två år och därunder. Tänk vad människor gör p.g.a. maktbegär!

“När Herodes såg att han hade blivit vilseledd av de visa männen, blev han ursinnig, och han lät döda alla de pojkar i Betlehem och hela dess omgivning som var två år och därunder, detta enligt den tid som han noga tagit reda på av de visa männen. Då uppfylldes det som var sagt genom profeten Jeremia:  “Ett rop hördes i Rama, gråt och högljudd klagan: Rakel sörjde sina barn, och hon ville inte låta trösta sig, eftersom de inte längre fanns till.”Matt.2:16-18

Jag vill uppmuntra dig att ta tid och läsa de kapitel ur bibeln som är angivna för varje dag. Som Du kanske förstår, väljer jag bara ut en del verser för varje dag. Läser du själv hela sammanhanget förstår Du bättre vad du läser och på ett år har du läst igenom hela bibeln.

TACK JESUS FÖR ATT DU KOM MED DIN FRÄLSNING!

Maria Hallman