BIBELN 365 DAGAR – DAG 14

DAGENS TEXTER; 1 Mos. 33, 34, 35 och Matt. 11

1 Mos. 33; Jakob möter Esau efter 20 år, så gripande, precis samma kärlek som när den förlorade sonen möter sin fader. Öppen famn för den som vill omvända sig.

“Men Esau sprang emot honom och tog honom i famn, föll honom om halsen och kysste honom. Och de grät.” 1 Mos.33:4 

1 Mos. 34; Diana problemet, Leas dotter. Det står i första versen, Diana gick ut för att träffa flickorna i landet ? Sikem, sonen till fursten, i det nya landet tog Diana och låg med henne. Och Dianas bröder Simeon och Levi tog detta i egna händer och dödade alla män också horkarlen. Fader Jakob gillade inte detta.

1 Mos. 35; Gud säger till Jakob; Rena ditt folk och gå upp till Betel och res ett altare åt Gud som uppenbarade sig för dig. Rakel dör när hon skulle föda sin son Benjamin. Jakobs tolv söner i vers 23-26. Isak dör 180 år gammal, 1888 f. Kr och blir begravna av sina söner Esau och Jakob.

Matt. 11; Johannes sitter i fängelset och börjar tvivla, är Jesus den han säger sig vara ? Jesus skickar bud till Johannes tvivla INTE.

“Jesus svarade; “Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: Blinda får sin syn, lama går, spetälska blir rena, döva hör, döda uppstår och för fattiga predikas glädjens budskap.” Matt.11:4,5

Jesus dömer Kapernaum han säger; Ner i helvetet skall du fara. Varför det ? Jo massor av tecken och under hade skett i staden Kapernaum men de ville INTE tro ändå.

“Och du, Kapernaum, skall du kanske upphöjas till himlen? Nej, ner i helvetet skall du fara. Ty om de kraftgärningar som har utförts i dig hade gjorts i Sodom, skulle det ha stått ännu i dag. Men jag säger er: För Sodoms land skall det på domens dag vara lindrigare än för dig.” Matt. 11:23, 24

Jesus avslutar detta kapitel med Guds vishet.

“Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små.  Ja, Fader, detta var din goda vilja.  Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för.  Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.  Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.  Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.” Matt.11: 25-30

Maria Hallman