BIBELN 365 DAGAR – DAG 121

DAGENS TEXTER; 1Kung. 1, 2 och Luk. 22: 54-71

KUNGABÖCKERNA; Böckerna 1 Kung. och 2 Kung. är i grundtexten en enda bok, lika som 1 Sam. och 2 Sam. är också en enda bok i grundtexten. Kungaböckerna skildrar ca. 400 år av Israels historia, från kung Davids sista år 970 f. Kr. till Jerusalems förstöring och fångenskapen i Babylon år 586 f. Kr. Efter kung Salomos död delades landet år 930 f. Kr. i Juda (Sydlandet) och Israel (Nordriket). Nordriket bestod ca. 210 år. Här verkade bland andra profeterna Elia, Elisa, Hosea, Jona. Från ca. 740 f. Kr. angreps Nordriket flera gånger av Assyrien. Nordrikets huvudstad Samaria intogs 722 f. Kr. och folket bortfördes från landet. Sydriket bestod ca. 345 år. Här verkade bland andra årsfesterna Jesaja, Jeremia, Joel, Mika, Sefanja, Nahum, Habackuk. Åren 605, 597 och år 586 f. Kr. angreps Juda av den babyloniske kungen Nebukadnessar och folket bortfördes till Babel. Ett huvudsyfte med Kungaböckerna är att visa hur Israel och Juda ständigt bröt förbundet med Gud, tex. 2 Kungaboken kapitel 17,18 och 21. och att Guds dom därför var oundviklig. Vi måste ta varning. Gud är inte en ond Gud, Gud är en god Gud och skapat dig och mig och hela jorden har han i sin hand. Det är inte Gud som ska böja sig för oss, det är vi som ska böja oss för Kungars Kung och Herrars Herre. The King of Universe!

2 Sam. 1; Abisag hos kung David. David var gammal och även om man hade lagt över täcken över honom för att hålla honom varm så frös kungen ändå. Då sökte man efter en ung, vacker kvinna i hela Israel för att värma kungen. De fann Abisag, en jungfru som betjänade kungen, men INTE sexuellt.

Adonia gör anspråk på tronen. Denna historias mönster att Adonia, självutnämnd, försöker att ta tronen från Salomo är ett   mönster som upprepas om och om igen nu som förr. Du kanske själv upplevt det ? Du vet att Guds smörjelse och Guds mandat ligger över ditt liv för att göra ett speciellt uppdrag, men framför dina ögon är det någon annan som självutväljer sig att ta din plats och uppgift. Det står i ett bibelord “Herrens tjänare skall inte strida”, det har alltid varit vårt måtto. Herren strider för oss, han har det sista ordet i varje fråga om vi tro och förtröstar oss på Herren Jesus så vill Guds vilja för allas våra liv. Under tiden andra agerar i egen kraft, förbereds du. Du blir prövad och orena motiv få gå och du dör till dig själv, en process som jag tror vi alla får gå igenom. Men också kommer självinsikten och tankarna att det kanske inte är du och jag som blivit utvalde kanske har vi fel ? Låt Herren få ta över och vila i att Herren gör vad han vill, upphöjer och ödmjukar. Vår sak är igentligen bara att bedja, läsa Guds Ord och vara tillgänglig när Herren kallar, om han kallar ?

Salomo blir Davids efterträdare så som Herren sagt och han använde kvinnan Bat-Seba och profeten Natan för rätt skulle bli rätt. Läs och begrunda! Spännande och lärorikt.

2 Sam. 2; Davids sista ord till Salomo. Vad som händer i detta kapitel är att kung David dör efter att varit kung i 40 år och nu talar han till sin son Salomo om det viktigaste följ Mose lag…Läs och begrunda!

“Då tiden närmade sig att David skulle dö, befallde han sin son Salomo och sade: “Jag lämnar nu denna världen. Var stark och visa dig som en man. Håll fast vid vad Herren, din Gud, befallt dig, så att du vandrar på hans vägar och håller hans stadgar, hans bud och föreskrifter och vittnesbörd, så som det är skrivet i Mose lag. Då får du framgång i allt vad du gör och överallt dit du vänder dig, så att Herren kan uppfylla det ord som han talade om mig, då han sade: Om dina barn ger akt på sin väg, så att de vandrar inför mig i trohet av hela sitt hjärta och av hela sin själ, då skall det aldrig saknas en ättling till dig på Israels tron.” 1 Sam. 2:1-4

Salomo röjer undan allt motstånd och befäster sin ställning. Läs och begrunda!

Luk. 22:54-71; Petrus förnekar Jesus, en oerhört allvarlig situation. Från denna höga bekännelse som Petrus gav Jesus; Herre med dig är jag beredd att gå både i fängelse och i döden” Till att falla pladask ner och vid tredje förnekelsen, svor Petrus och sa; “Jag känner inte den mannen” Och här i Luk.22:61 står det att Herren Jesus vände sig om och tittade på Petrus. Vilket nederlag, vilken förödmjukelse!

Petrus och Jesus bland flera andra befinner sig i översteprästens gård, det är Torsdags natt före Långfredagen. Det är 30 år.e.Kr och Petrus är den som vandrat mycket länge med Jesus, en utav de första lärjungarna som Jesus valde ut, Petrus var i den innersta cirkeln. Petrus var spontan, han hade gått på vattnet och bekände Jesus som ” Du är Messias, den levande Gudens Son.” och Petrus var den förste församlingsföreståndaren i den kristna församlingen i Jerusalem. Och ändå när det verkligen gällde FÖRNEKADE PETRUS JESUS, “JAG KÄNNER DIG INTE”. Vad var det som fattades Petrus ? Svaret måste vara “dopet i den helige Ande” men också, Petrus var tvungen att bli knäckt innan det gick igenom på djupet av hans hjärta och själ. Petrus omvände sig och gick ut och grät. Här är viktiga detaljer Du måste knäckas, omvända dig och gråta ut, helhjärtat. Du kanske aldrig varit med om att Jesus berört dig på djupet, nu är det dax, i 11:e timmen. Vi måste ta Jesus livet på allvar, hungra och törsta efter hans närvaro, efter hans helige Ande. Herrens härlighet ruvar över Dig, men den kan gå dig förbi, om du inte med all kraft dra det ner över ditt liv. VI BEHÖVER DOPET I DEN HELIGE ANDE MER ÄN NÅGONSIN OCH GUDS HÄRLIGHET ÖVER VÅRA LIV!

Maria Hallman