BIBELN 365 DAGAR – DAG 125

DAGENS TEXTER; 1 Kung. 10, 11 och Luk. 24:1-35

1 Kung. 10; Drottningen av Saba besöker Salomo. Vilket möte och vilken LYX!

SABA är ett land som ligger i det sydvästra Arabien, Jemen. Sabeerna var ett stort handelsfolk, som utvecklade en rik materiell kultur. Förutom sina egna produkter exporterade de varor bl.a. från Indien och Etiopien. Deras språk var semitiskt.  Sabeerna hade ofta drottningar som regenter, flera assyriska berättelser vittnar härom och det handlade mera om utnyttjande av kvinnans förmåga att förmedla kontakter än maktposition. Även när det gäller Drottningen av Sabas besök hos Salomo var detta säkert dikterat av sabeernas handelsintresse. Hon var hos Salomo för att mjuka hans hjärta så att handeln kunde gå fritt och obehindrat från Egypten till Syrien som kontrollerades av Salomo.

Drottningtiteln är väldigt ovanlig i G.T. men en del fick den titeln som drottning Vasti, drottning Ester och drottning av SABA. Konungarna i Israel och i Orienten hade flera hustrur och de som fick drottningtiteln var oftast kronprinsens moder. Konungarnas mödrar är också ofta namngivna i Bibeln och de har spelat en viss roll både på gott och ont, som Bat-Seba, Maaka, Atalja och särskilt omtalad är Isebel. Drottning Tapenes som nämns i 1 Kung. 11:19,20 är en egyptisk drottning, hustru till den farao som tog emot den edomeiske fursten Hadad när denne flydde för David härförare Joab. Tapenes syster gavs åt Hadad som hustru. I N.T. Upp.18:7, omtalas den “himmelska drottningen” vilket var en hednisk gudinna som tillbads och hade sitt ursprung i Babels Torn. I nutid kallar den katolska kyrkan “jungfru Maria” som sin “himmelska drottning”. Samma andemakter nu som förr, förföriska andemakter där kvinnan utnyttjas och placeras i frontlinjen av fega män. Läs och begrunda!

1 Kung. 11; Kung Salomos hustrur. Till och med i kristna led kan man höra påstående som; Salomo hade ju 1000 hustrur så det är väl inte så farligt med sambo, otukt, vänsterprassel, äktenskapsbrott, porr och andra sexuella synder ? Hur förvillad kan man bli ? Hur mycket okunskap ska få första plats i Guds församling, det är pinsamt hur okunnig man är.

Just därför att Salomo hade 300 bihustrur och 700 älskarinnor gjorde att Israels Rike togs ifrån honom och han fick personliga motståndare som Hadad och Rezon som Herren hade rest upp mot Salomo.

Tänk vilken visdom och rikedom och fullständigt övertag Israel hade genom kung Salomo, men ändå gav han upp hela sin tjänst för dessa förföriska kvinnor. Det bästa är att du läser innantill och begrunda vilka andemakter och avgudar som tog över Salomos liv. TA VARNING! Tror inte att du kan leva i otukt, sambo, homosexualitet och gå till himlen. Du är förlorad och är på väg till helvetet, LÄS NYA TESTAMENTET!

“Men de fega, de otroende och de skändliga, mördarna, de otuktiga, trollkarlarna, avgudadyrkarna och alla lögnare skall få sin del i sjön som brinner av eld och svavel. Detta är den andra döden.” Upp.21:8

Skrift ska förklarar Skrift!

“Kung Salomo hade vid sidan om faraos dotter många andra utländska kvinnor som han älskade: moabitiskor, ammonitiskor, edomitiskor, sidoniskor och hetitiskor, De hörde till folk som Herren hade talat om och sagt till Israels barn: “Ni skall inte gå in till dem, och de inte till er, eftersom de kommer att förleda era hjärtan att följa deras gudar.” Till dessa höll sig Salomo och älskade dem. Han hade sjuhundra furstliga gemåler och trehundra bihustrur, och dessa kvinnor förledde hans hjärta. När Salomo blev gammal, förledde kvinnorna honom att följa andra gudar, så att hans hjärta inte förblev hängivet Herren, sin Gud, som hans fader Davids hjärta hade varit. Salomo följde efter Astarte, sidoniernas gudinna, och Milkom, ammoniternas styggelse. Salomo gjorde det som var ont i Herrens ögon och följde inte i allt efter Herren, så som hans fader David hade gjort. Salomo byggde då en offerhöjd åt Kemosh, moabiternas styggelse, på berget öster om Jerusalem och likaså en åt Molok, ammoniternas styggelse. På samma sätt gjorde han för alla sina utländska kvinnor, som fick tända offereld och offra åt sina gudar. Herren blev vred på Salomo, därför att hans hjärta hade vänt sig bort från Herren, Israels Gud, som två gånger hade visat sig för honom.  Han hade givit honom befallning om denna sak: att han inte skulle följa efter andra gudar. Men han hade inte hållit vad Herren befallt.  Därför sade Herren till Salomo: “Eftersom det är så med dig och eftersom du inte har hållit mitt förbund och mina stadgar som jag har givit dig, skall jag rycka riket ifrån dig och ge det åt din tjänare.  Men för din fader Davids skull vill jag inte göra detta så länge du lever. Först ur din sons hand skall jag rycka det.  Dock skall jag inte rycka hela riket ifrån honom, utan en stam skall jag ge åt din son för min tjänare Davids skull, och för Jerusalems skull, som jag har utvalt.” 1 Kung.11:1-13

 Luk. 24:1-35; Jesus uppstår ur graven. Jag blir verkligen gripen av att de första och sista som är vid Jesu grav är “KVINNOR” Om vi bara visste hur värdefulla och användbara vi är i den kristna tron. Vad är det som kvinnorna gör här i detta sammanhanget ? Jo, de blandar välluktande kryddor där hemma för att ha med till Jesu grav och därefter springer de iväg för att vittna om Jesu uppståndelse för de 11 lärjungarna, kvinnorna är medhjälpare och evangelister. Detta betyder inte att kvinnorna är huvudet för familjen eller att kvinnan ska leda Guds församling eller att mannen ska underordna sig kvinnan. Vi måste förstå att kvinnan är oerhört viktig och värdefull i den kristna tron, men det finns ordningar och regler för den kristna församlingen och den kristna familjen och vi kvinnor kan vara ett gott exempel för världen, hur en kvinna ska vara som inte gör uppror mot Guds ordningar, som världen gör. Världens kvinnor tar över i alla sammanhang och det gör henne “SJUK” “SJUKAST” “SJUKARE”.

Emmausvandrarna var två av Jesu lärjungar, från den yttre kretsen, de var på väg från Jerusalem till Emmaus, som ligger ca. 11 km. från Jerusalem. Emmaus betyder “VARMA KÄLLOR” Det som är att lägga märke till är, att de inte kände igen honom och de kände inte igen hans röst, det är oroväckande, lärjungar, efterföljare, men ändå kände de inte igen honom ? Men när han delade brödet med dem DÅ ÖPPNADES DERAS ÖGON v. 31. Kan det vara så att vi är mitt i allt och Jesus är mitt ibland oss men vi känner inte igen honom tala ? Läs och begrunda!

Maria Hallman