BIBELN 365 DAGAR – DAG 126

DAGENS TEXTER; 1 Kung. 12, 13 och Luk. 24:36-53

1 Kung. 12; De norra stammarna avfaller från Davids hus. Rehabeam var son till Salomo, Jerobeam var tjänare till Salomo. Rehabeam var kung över Juda stam, Davids hus. Jerobeam var kung över övriga Israel. Rehabeam rådfrågade sin far Salomos gamla män om vad han skulle göra, men påverkades av sina jämnåriga kompisar att gå till väga på ett modernare sätt. Men Herren är nådig han sänder Rehabeam en profet Semaja för att tala honom till rätta. Rehabeam lyssnar till profeten och detta få Jerobeam igång. Jerobeam försöker att få kungadömet på mänskligt sätt och göra sig själv utnämd till Israels kung. Det funkar inte, försök inte att ta dig något som inte är dig givet från Herren, det blir bara platt fall. Läs och begrunda!

1 Kung. 13; Jerobeam är fortfarande kung i Israels. Herren talar till honom genom en gudsman som kom från Juda. Gudsmannen säger till Jerobeam att åt Davids hus ska det födas en son Josia. Jerobeam räcker ut sin hand för att gripa gudsmannen då stelnar armen och kungen blev stående på detta sätt. Gudsmannen hade fått befallning av Herren att inte äta och dricka i Betel och inte ta samma väg hem som förut.

DEN GAMLE PROFETEN I BETEL LJUGER FÖR GUDSMANNEN. Gudsmannen gå på detta och blir dödad utav ett lejon från Herren. Vilken lärdom och vilka konsekvenser att inte lyda Herrens tilltal. Den gamle profeten i Betel, så trovärdig, men ändå använd av fienden. Vi måste vara på vår vakt att inte bli använda av fiende, åklagaren och för det andra vara på vår vakt att det som profeteras över oss är verkligen från Herren och inte från fienden. URSKILJNINGENS NÅDEGÅVA ÄR NÖDVÄNDIG IDAG! Läs och begrunda!

Luk. 24:36-53; Fantastiskt, Jesus visar sig livs levande för lärjungarna. Jesus äter fisk, visa sina hål händer och fötter för dem, önskar dem frid och så öppnar han deras sinne så att de förstår SKRIFTERNA. Vilken hemlighet, för att förstå Bibeln måste du relatera till en uppstånden frälsare, inte bara en som dött för dig. Vi måste tro på det övernaturliga och uppleva det övernaturliga, det är detta som skiljer kristendom från andra religioner. Och sedan talar Jesus vidare till lärjungarna att de ska predika omvändelse och syndernas förlåtelse till alla folk.

NI SKALL FÅ KRAFT IFRÅN HÖJDEN!

 “Och han sade till dem: “Det står skrivet att Messias skall lida och på tredje dagen uppstå från de döda,  och att omvändelse och syndernas förlåtelse skall predikas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem.  Ni är själva vittnen om detta. Och se, jag skall sända er vad min Fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden, tills ni har blivit beklädda med kraft från höjden.“Luk. 24:46-49

JESU HIMMELSFÄRD

“Sedan förde han dem ut till Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem.  Och medan han välsignade dem, skildes han från dem och blev upptagen till himlen.  De tillbad honom och vände tillbaka till Jerusalem i stor glädje. Och de var alltid i templet och prisade Gud.” Luk. 24:50-53

Härmed avslutar doktor Lukas sin berättelse om Jesus och vi ska nu gå in Johannesevangeliets 21 kapitel. Vi ses imorgon!

Maria Hallman