BIBELN 365 DAGAR – DAG 136

DAGENS TEXTER; 2 Kung. 15, 16, 17 och Joh. 6:1-21

2 Kung. 15; I detta kapitel hittar vi två kvinnonamn i vers 2 Jekolja nr. 76 och i vers 33 Jerusa nr. 77 av 153 kvinnonamn i hela bibeln, medans det finns tusen och åter tusentals namn på män. Bibeln har ingen jämnställsminister, jag tror inte på jämställdhet som Sverige håller på att tjabba om i det oändliga. Jag tror att män och kvinnor är skapade olika och vi ska inte försöka göra män till kvinnor och kvinnor till män, låt dem göra vad de är skapade till och är bäst på i alla lägen. Sedan vet vi att “nöden har ingen lag”!  Jämnställdhet och att vara värdefull är två helt skilda saker, sätt INTE likhetstecken dem i mellan! Alla människor är naturligtvis värdefulla och ska respekteras för sin unikhet och yttrandefrihet, vi också ! Nu till texten; här är den ena kungen efter den andra en del går Herrens väg och en del inte, men ett har de gemensamt DE AVSKAFFAR INTE JEROBEAMS SYNDER FULLT UT. Juda och Israels tidshistoria i detta kapitel är nu ca. mellan 792 f. Kr till 735 f. Kr. en tidsepok på 57 år. Läs och begrunda!

2 Kung. 16; Ahas blir kung i Juda och efter honom blev hans son Hiskia kung.  Ahas var kung mellan 732-715 f. Kr. Tiglat-Pileser kung i Assyrien som förstörde staden Damaskus år 732 f. Kr. Lägg märke till denna kung och lägg hans namn på minnet TIGLAT-PILESER kungen i Assyrien. Läs och begrunda!

2 Kung. 17; Hosea blir Israels sista kung. Detta kapitel sammanfattas av Herrens tålamod med sitt folk Israel och Juda. Herren sänder kungar och profeter för att varna folket att inte tillbedja andra gudar men ändå gör de det. De till och med offrade sina barn till andra gudar, Herrens ansikte kunde inte se detta längre utan hans vrede drabbade dem och de övertogs av fienden. De är upproriska och det är deras synder som lidande träffar dem, det är inte Guds fel, det är människornas fel och vi läser innantill;

“Herren hade varnat både Israel och Juda genom alla sina profeter och siare och sagt: “Vänd om från era onda vägar och håll mina bud och stadgar enligt hela den lag som jag gav era fäder och som jag sände till er genom mina tjänare profeterna.”  Men de hörde inte utan var hårdnackade som sina fäder, som inte trodde på Herren, sin Gud.  De förkastade hans stadgar och det förbund som han hade slutit med deras fäder och de förordningar som han hade givit dem. De följde förgängliga avgudar och uppfylldes av det förgängliga liksom folken omkring dem, fastän Herren hade förbjudit dem att göra som dessa.  De övergav Herrens, sin Guds, alla bud och gjorde sig gjutna bilder i form av två kalvar. De gjorde också aseror åt sig och tillbad himlens hela härskara och tjänade Baal.  De lät sina söner och döttrar gå genom eld och bedrev spådom och trolldom. De sålde sig till att göra det som var ont i Herrens ögon och uppväckte därmed hans vrede.  Därför blev också Herren mycket vred på Israel och försköt dem från sitt ansikte, så att endast Juda stam blev kvar. Men inte heller Juda höll Herrens, sin Guds, bud, utan levde efter de seder som Israel hade infört. Då förkastade Herren alla Israels avkomlingar och straffade dem och gav dem i plundrares hand, till dess att han kastade bort dem från sitt ansikte.Ty när han hade ryckt Israel från Davids hus och de hade gjort Jerobeam, Nebats son, till kung, hindrade denne Israel att följa Herren och fick dem att begå en stor synd.  Israels barn levde i alla de synder som Jerobeam hade gjort. De vände sig inte bort från dem.  Men till slut försköt Herren Israel från sitt ansikte, så som han hade hotat genom alla sina tjänare profeterna. Så blev Israel bortfört från sitt land till Assyrien, där de är än i dag.” 2 Kung. 16:13-23

Joh. 6:1-21; Jesus mättar 5000 män och Jesus går över hela Galileiska sjön. Vi befinner oss 29 år e.Kr och mer än halvtid har Jesus varit mirakelgöraren och visat Faderns kärlek och här och där bryter Guds Rike in på jorden.

“Jesus svarade dem: “Amen, amen säger jag er: Sonen kan inte göra något av sig själv, utan endast det han ser Fadern göra. Ty vad Fadern gör, det gör Sonen.  Fadern älskar Sonen och visar honom allt vad han själv gör, och större gärningar än dessa skall han visa honom, så att ni kommer att häpna.” Joh. 5:19.20

Denna berättelsen om att Jesus välsignar fem bröd och två fiskar så att det räcker till 5000 män plus kvinnor och barn så klart och dessutom att det blir 12 korgar över det har berättats på alla söndagsskolor över hela världen. Och alla fyra evangelierna skriver om detta; Matteus, Markus, Lukas och JohannesEvangeliet. Två eller tre vittnen ska allt bevisas, det var verkligen så att detta lilla blev så mycket. Du kanske upplever som jag, jag kan inget, jag har inget, jag duger inte, jag passar inte in. Vet Du, ska vi bestämma oss ge Herren det lilla, lilla vi har och låta Herren välsigna och göra miraklet i våra liv. Fem bröden och två fiskarna representera “VÅRA LIV” om vi inte ger våra liv till Jesus har han inget material att välsigna och använda!

Jesus gick på vattnet, detta är lika stort, övernaturligt, mot alla naturlagar som finns. Du kan helt enkelt inte gå på vattnet, men Jesus gjorde det och Petrus likaså. Jag har inte tro på att jag skulle kunna gå på vattnet helt fysiskt, men vi får ibland gå emot allt förstånd och det naturliga sättet för att uppleva Guds övernaturliga ingripande. Jesus är med dig, tro honom idag och stå på Guds Ords fasta grund och du ska se “VÄGEN ÖPPNAS MEDANS DU GÅR” det sa alltid vår förre chef på TV Visjon Norge Jan Hanvold.

Maria Hallman