BIBELN 365 DAGAR – DAG 141

DAGENS TEXTER; 1 Krön. 3, 4, 5 och Joh. 8:1-20

1 Krön. 3; Kung Davids barn. Kung Salomos ättlingar. Kung Jekonjas ättlingar. Läs och begrunda! Här väljer jag att bara ta fram kvinnonamnen; Va då, numrerar kvinnonamnen ? Jag vill då hävda att det finns bara 153 kvinnonamn i hela bibeln bland 10. 000 tals män som är namngivna. Här med vill jag hävda att Bibeln är en manlig bok och så ska det vara. Kvinnan ska inte styra över Mannen!  Vid sidan av BIBELBLOGGEN skriver jag ett par andra böcker om kvinnorna i bibeln och där står det om talat, varje kvinnas betydelse, historia och värde, nämnda vid namn och nummer, så att inte en enda ska missas, goda eller onda kvinnor i bibeln. Här nedan räknar jag upp gamla och nya kvinnonamn som nämnds i kapitel 3.

Ahinoam Nr. 55 1 Sam.25:43

Abigail Nr. 54 1 Sam.25:3

Maaka 2 Nr. 57 2 Sam.3:3

Abital Nr. 58 2 Sam.3:4

Egla Nr. 59 2 Sam.3:5

Bat-Sua Nr. 95 1 Krön.3:5

Tamar 2 Nr. 62 2 Sam.13:1

Selomit Nr. 96 1 Krön.3:19

Läs och begrunda!

1 Krön. 4; Räknas ytterligare både gamla och nya kvinnonamn Läs och begrunda hela kapitlet.

Hasselelponi Nr. 97 1 Krön. 4:3

Hela Nr. 98 1 Krön.4:5

Naara Nr. 99 1 Krön.4:5

Mirjam 2 Nr. 100 1 Krön.4:17

Bitja Nr. 101 1 Krön.4:18, namnet på faraos dotter, intressant, alltid hittar man något som klargör förgående texter.

1 Krön. 5; “Rubens barn och gaditerna och ena hälften av Manasse stam var tappra män, som bar sköld och svärd och spände båge och var tränade för krig. De utgjorde 44 760 stridsberedda män.  De förde krig mot hagariterna och mot Jetur, Nafis och Nodab.  De fick hjälp mot dem, så att hagariterna och alla som var med dem gavs i deras hand. De ropade till Gud under striden och han bönhörde dem, därför att de förtröstade på honom.  Som byte förde de bort deras boskapshjordar, 50 000 kameler, 250 000 får och 2 000 åsnor, likaså 100 000 människor.  Många hade blivit slagna, eftersom striden var från Gud. Sedan bosatte de sig i deras land och bodde där ända till fångenskapen.

Ena hälften av Manasse stam

Halva Manasse stams barn bodde också där i landet, från Basan ända till Baal-Hermon och Senir och Hermons berg, och de var talrika.  Dessa var huvudmän för sina familjer: Efer, Jisi, Eliel, Asriel, Jeremia, Hodavja och Jadiel, tappra stridsmän, berömda män och huvudmän för sina familjer.
De östra stammarna förs bort i fångenskap
Men de var otrogna mot sina fäders Gud. I sin trolöshet höll de sig till de gudar som dyrkades av folken i landet, de folk som Gud hade utrotat inför dem.  Då uppväckte Israels Gud den assyriske kungen Puls ande, det vill säga den assyriske kungen Tiglat-Pilesers ande, och förde folket bort i fångenskap, såväl rubeniterna och gaditerna som ena hälften av Manasse stam. Han förde dem till Hala, Habor, Hara och Gozans ström, där de är än i dag.” 1 Krön.5:18-26

Läs och begrunda!

Joh. 8:1-20; Jesus och äktenskapsbryterskan. Tänk va´många som predikat över denna texten och det är en mäktig text. Jesus förlåter all synd även äktenskapsbrott. Det som jag undrar över VAR ÄR MANNEN ? Varför släpade inte fariséerna och de skriftlärda fram mannen ? Det måste väl varit två som syndat ? de grep bara kvinnan “på bra gärning och lät mannen gå eller ? Han hade väl också syndat, likasom alla männen runt omkring tydligen därför de lämnade en efter en. Jesus säger till kvinnan; “INTE HELLER JAG DÖMER DIG, GÅ OCH SYNDA INTE MER” Detta betyder att Jesus fördömer all typ av äktenskapsbrott och nämner det vid sitt rätta namn. Det är synd, som man måste omvända sig ifrån, dessutom GÖR ALDRIG OM DET IGEN.

Vid några tillfälle har jag uppfattat att några predikanter som talat över denna texten, har slutat sin predikan med att säga; Jesus dömer inte dig för att du begått äktenskapsbrott och därmed underförstått att det var OK att leva i äktenskapsbrott ? Detta är ju att förleda människorna och inte säga dom hela sanningen. Lever Du i äktenskapsbrott går du evigt förlorad, du måste omvända dig ifrån det och konsekvenserna av en förlåten synd kan ibland vara ödesdigra. Du är förlåten, men du slipper inte undan, att betala för det du ställt till med, KONSEKVENSER AV FÖRLÅTEN SYND. Men självklart konsekvenser av förlåten synd är ju 1000 gånger bättre än att inte omvänt sig alls. Oavsett konsekvenserna har du ju ett rent samvete och du vet att du är förlåten, renad i Jesu blod, detta är värt allt.

VAD ÄR ÄKTENSKAPSBROTT ?

Matt. 5:28 Om Du bara ser med lust på en annan kvinna, än den du är gift med, begår du äktenskapsbrott, enligt Jesu bergspredikan.

Äktenskapsbrott
“Ni har hört att det är sagt: “Du skall inte begå äktenskapsbrott.”  Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.  Om ditt högra öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig! Det är bättre för dig att en av dina lemmar går förlorad än att hela din kropp kastas i Gehenna.  Och om din högra hand förleder dig till synd, så hugg av den och kasta den ifrån dig! Det är bättre för dig att en av dina lemmar går förlorad än att hela din kropp kommer till Gehenna.
Det är sagt: “Den som skiljer sig från sin hustru skall ge henne skilsmässobrev.”  Jag säger er: Var och en som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott.” Matt.5:27-32

Nedan är ett exempel på ÄKTENSKAPSBROTT och det är “INTERNETPORR”

Porrindustrin genererar 12 miljader dollar per år ständigt växande marknad, detta är gamla siffror….Läs och ta varning.

99% av alla pojkar mellan 14-18 år har besökt porrsidor på nätet.

2 av 5 internet användare besöker porrsidor.

1 av 5 kristna använder sig av cybersex.

51% av alla pastorer är frestade av internetporr.

37% är sexmissbrukare av pastorer.

4 av 10 pastorer har besökt porrsidor.

70% går in mellan kl. 9- 17 på dagen, alltså under arbetstid.

KVINNOR ÄR LIKASÅ INVOLVERADE I PORR MARKNADEN PÅ INTERNET SÅ TILL DEN GRAD ATT MAN TAPPAR HAKAN.

Det är fruktansvärt, vilken värld vi lever i. Du måste blir frälst renad i Jesu blod och fylld med den helige Andes kraft för att stå emot alla dessa demoniska krafter. Fly tukten! Begå inte Äktenskapsbrott!

Maria Hallman