BIBELN 365 DAGAR – DAG 144

DAGENS TEXTER; 1 Krön. 11, 12, 13 och Joh. 9:1-23

1 Krön. 11; Davids hjältar. Här räknas upp hjälten Jasobeam han svängde sitt svärd och 300 män dog i ett enda drag. Här nämner författaren om Eleasar han var en av de tre hjältarna som slog filiseerna mitt ute på åkern och Herren lät dem vinna en stor seger. Hjältarna Absaj och Benaja tappra män. Benaja slog ner egyptien;

“Han slog också ner den egyptiske mannen som var så storväxt: fem alnar lång. Fastän egyptiern i handen hade ett spjut som liknade en vävbom, gick han emot honom beväpnad endast med sin stav. Han ryckte spjutet ur egyptierns hand och dödade honom med hans eget spjut.” 1 Krön.11:23

Läs och begrunda!

1 Krön. 12; Vi kan kalla det för “SLUNGSTENMINISTRY” Davids hjältar och efterföljare var mäktiga. “Den ringaste av dem var ensam så god som hundra, och den störste så god som tusen.”1 Krön.12:14 Massor av stridsmän som ansluter sig till David, inga kvinnor. Det är heller inga kvinnor uppräknade som Davids hjältar, kvinnorna hade annat att göra och om vi får fantisera lite, var det säkert kvinnorna som försåg krigsmännen med livsmedel.

” De var där hos David i tre dagar och åt och drack, för deras bröder hade försett dem med livsmedel. De som bodde närmast dem, ända upp till Isaskar, Sebulon och Naftali, förde också till dem på åsnor, kameler, mulåsnor och oxar livsmedel i mängd till föda: mjöl, fikonkakor och russinkakor, vin och olja, nötboskap och småboskap. Ty det rådde glädje i Israel” 1 Krön.12:39,40

1 Krön. 13; Guds ark flyttas från Kirjat-Jearim till Obed-Edoms hus. Men en olycka inträffar därför att man bär arken på oxar istället för leviternas axlar. NOGSAMHET ÄR JÄTTEVIKTIGT GÖR 100% SOM HERREN SÄGER inte bara lite grann. Läs och begrunda

Joh. 9:1-23; Jesus botar en blindfödd. Här finns flera guldkorn och svar på en del frågor när det gäller fysik hälsa. Sjukdom och handikapp är alltid fruktansvärda och begränsar en människas fulla potential. MEN sjukdom och handikapp har olika utgångsläge i bibeln. Här kan vi se att pojken var blind från födseln och Jesus säger att det är varken han eller hans föräldrars synd som gjort honom blind. Orsaken till att han är blind är för att Guds gärningar skulle uppenbaras genom honom och Jesus helar pojken i slutändan, men innan dess hade olika saker hänt i pojkens liv och saker som uppdagas i föräldrarnas liv. Föräldrarna var fega och ville inte ge Gud äran, för de var rädda att bli uteslutna från synagogan. Läs och begrunda!

” Jesus svarade: “Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan detta har skett för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.” Joh. 9:3

BLINDHET!

Blindhet var mycket utbredd i Österlandet. Det skarpa solljuset tärde på ögonen, och allt damm och all sand från den torra jorden skadade dem likaledes. En annan av osakerna till att blindheten var så utbredd kan ha varit tex. bristande hygien. I Bibeln läser vi om många blinda, bl.a. blinda tiggare. Dessa satt gärna och tiggde vid en starkt trafikerad väg eller vid ingången till templet i Jerusalem. Lagen påbjöd barmhärtighet mot de blinda. Läs; 3 Mos.19:14, 5 Mos. 27:18.

Några exempel på blinda som blev helade i N.T men orsaken till blindheten var olika. Vi kan inte samla ihop all sjukdom och handikapp i en påse och säga; I Jesu namn bli helad. VI MÅSTE  VETA ORSAKEN TILL SJUKDOMMEN OCH HANDIKAPPET. När du vet orsaken till sjukdomen och handikappet kan du behandla skadan på rätt sätt. Varför går det omkring så många besvikna sjuka mitt ibland oss, därför att vi inte har tagit reda på orsaken till sjukdomen och handikappet. JESUS VILL HELA ALLA SOM KOMMER TILL HONOM, MEN I MÖTET MED JESUS, KOMMER HAN TALA OM FÖR DIG, VAD DU BEHÖVER GÖRA, FÖR ATT HELANDET SKA BLI DITT. I DE FLESTA FALL ÄR DET OTRO, PÅ GUDS MIRAKLER, SOM GÖR ATT INGET SKER, MEN I ANDRA FALL, KAN DET VARA SYND, UPPROR, AVGUDERI, OLYDNAD MOT HERRENS KALLELSE.  Kolla upp ditt liv, gör en återblick, rannsaka ditt liv och när du omvänt dig, testa och se, be och ropa och helandet är ditt i Jesu namn. I dagens text i Joh. 9:6,7 spottade Jesus på marken och gjorde en deg och lade det på den blindes ögon och befallde den blinde gå ner till SILOAM dammen och tvätta av sig och därefter kommer du att se, helandet är ditt.

” När han hade sagt detta, spottade han på marken, gjorde en deg av saliven och strök den på den blindes ögon  och sade till honom: “Gå och tvätta dig i dammen Siloam.” – Ordet Siloam betyder “utsänd”. – Då gick han dit och tvättade sig, och när han kom tillbaka kunde han se.” Joh.9:6,7

1. Jesus botar två blinda i Kapernaum år 28 e. Kr. Matt.9:27-31, här gällde det att HA TRO.

2. Jesus botar en blind man i Betsaida år 29 e. Kr. Mark.8:22-26, här visar Jesus exempel på att INTE GE UPP, BED TVÅ GÅNGER och flera gånger innan helandet manifestera sig.

3. Jesus botar den blindfödde i Jerusalem år 29 e. Kr. Joh.9:1-42, här gäller det att JESUS VILLE VISA SINA MIRAKLER.

4. Jesus botar två blinda i Jeriko år 30 e. Kr. Matt. 20:29-34.

5. Jesus botar den blinde Bartimeus i Jeriko år 30 e. Kr. Mark.10:46-52, Luk. 18:35-43. Kanske att Bartimeus var en av dessa två som Matt.20 skriver om ?

Ja, men alla de här exemplerna är innan Golgata och Jesu död på korset. På korset tog han alla våra sjukdomar och smärtor, det är sant men ALL SKRIFT är utandad…..och vi kan fortsätta och ta på oss skygglappar, gräva ner huvudet i sanden och ljuga för oss själva och andra och MIRAKLET UTEBLIR ? Sanningen ska göra dig fri!

” Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.” 2 Tim.3:16,17

5. Saulus omvändelse; Apg 9:1,8,19 Gud gjorde honom blind för tre dagar därför att han förföljde Guds församling och Herren ville stoppa Saulus från den väg han var inne på, för att leda honom i en annan riktning, på Guds väg. VAR ÄR DU PÅ VÄG ?

Maria Hallman