BIBELN 365 DAGAR – DAG 152

DAGENS TEXTER; 2 Krön. 4, 5, 6 och Joh. 12:20-50

2 Krön. 4; Templet inreds. Salomo kostade på Templet med det dyraste material som fanns, GULD OCH ÅTER GULD, m.m. Och Huram-Abi slutförde det arbetet som han var ålagd att göra i Salomos tjänst.

2 Krön. 5; Denna text har jag många gånger förkunnat över i min unga evangelistgärning för 30 år sedan. Templet var uppfyllt av Herrens härlighet på så mäktigt sätt att prästerna kunde inte stå på benen, de föll ner på golvet. När templet var färdigt fördes Herrens ark in i templet och då hände det, då blev hela huset uppfyllt av ett härlighetsmoln, samma som på Sinai berg när Mose tog emot lagtavlorna. Samma härlighet, samma upplevelser när LAGENS TAVLOR, Skriften, Guds Ord läses i sin helhet. Läs nedan!

“Och det hände att när prästerna gick ut ur helgedomen – ty alla präster som fanns där hade helgat sig, oavsett vilken avdelning de tillhörde –  och när leviterna, samtliga sångare, Asaf, Heman och Jedutun med sina söner och bröder, stod klädda i vitt linne med cymbaler, psaltare och harpor öster om altaret och tillsammans med dem etthundratjugo präster som blåste i trumpeter,  och trumpetblåsarna och sångarna på en gång och samstämmigt stämde upp Herrens lov och pris, och när man lät trumpeter, cymbaler och andra instrument ljuda och man började lova Herren, därför att han är god och därför att hans nåd varar i evighet – då blev huset, Herrens hus, uppfyllt av ett moln, så att prästerna för molnets skull inte kunde stå där och göra tjänst. Ty Herrens härlighet uppfyllde Guds hus.” 2 Krön.5:11-14

2 Krön. 6; Salomo talar till folket. Salomos bön vid templets invigning. Det är första gången i Bibeln att det står om en TALARSTOL vers 13

“Därefter ställde Salomo sig framför Herrens altare inför Israels hela församling och räckte ut sina händer. 13 Han hade gjort en talarstol av koppar, fem alnar lång, fem alnar bred och tre alnar hög, och ställt den mitt på den yttre förgården, och han stod nu i talarstolen.” 2 Krön.6:13

För övrigt handlar Salomos ödmjuka bön till Herren mestadels om omvändelse; v. 22 Om någon syndar mot sin nästa….v. 24 Om ditt folk Israel syndar men omvänder sig…..v. 26 Om himlen stängs till och inget regn faller…..v. 28 Om det blir hungersnöd….v. 32 Om en främling …..v.34 Om ditt folk drar ut i strid….v.36 Om de syndar mot dig….. Salomo försöker gardera sig för allt, Herre, du förlåter väl oss för din fader Davids skull.

“Om de då vänder om till dig av hela sitt hjärta och av hela sin själ i det land dit man fört dem som fångar, och de ber, vända i riktning mot sitt land, det som du har givit åt deras fäder, och mot den stad som du har utvalt och mot det hus som jag har byggt åt ditt namn, 39 må du då från himlen där du bor, höra deras bön och deras rop om nåd och skaffa dem rätt och förlåta ditt folk, som har syndat mot dig. 40 Därför, min Gud, låt dina ögon vara öppna och dina öron lyssna till vad som beds på denna plats.” 2 Krön.6:38-40

Läs och begrunda!

Joh. 12:20-50; Johannes evangeliet är en bok som du måste meditera över, tänka efter, vad menar Jesus ? Djupa sanningar för alla som verkligen vill ha tag i Guds Rikes hemligheter. Det här har inget att göra med hur högt utbildad du är, akademiskt eller du kanske har bara 7 år i skola eller kanske till och med särskola. Nej vem som helst kan förstå, med den andliga människan i dig, om du gräver och gräver, inte ge upp, år efter år läsa och begrunda, tillslut fattar du! För mig har det tagit 40 år att förstå Skrifterna! Är jag dum i huvudet ? Kanske! Vet ej! Men jag har inte lätt för att lära det som är skrivet, så eftersom jag är lägst på skalan finns det hopp för alla andra att förstå och komma till insikt om ATT GUDS ORD ÄR INTE MOTSÄGELSEFULLT. GUDS ORD HAR SVAR PÅ ALLA LIVETS FRÅGOR. SKRIFT FÖRKLARA SKRIFT.

Judarnas otro
“Fastän han hade gjort så många tecken inför dem, trodde de inte på honom.  Så uppfylldes profeten Jesajas ord: “Herre, vem trodde vad som predikades för oss, och för vem var Herrens arm uppenbarad? ” Alltså kunde de inte tro. Jesaja har också sagt:  “Han har förblindat deras ögon och förstockat deras hjärtan, så att de inte ser med sina ögon och förstår med sina hjärtan och vänder om och blir botade av mig.”  Detta sade Jesaja, därför att han såg hans härlighet och talade om honom.  Ändå var det många, även bland medlemmarna i Stora rådet, som trodde på honom. Men för fariseernas skull ville de inte bekänna det, för att de inte skulle bli uteslutna ur synagogan.  De ville hellre bli ärade av människor än av Gud.” Joh. 12:37-43

Nästa sanning i Dagens Text som jag väljer kommentera är VETEKORNET! Igår var det Mors Dag! Tänk om alla mammor förstod; att ge sina liv för sin familj, make och sina barn, vilken investering! GE UPP DIN KARRIÄR, INSE ATT FAMILJEN ÄR DET VIKTIGASTE DU HAR I LIVET. VI PRATAR OM 20 ÅR MEDANS BARNEN VÄXER UPP OCH FAMILJEN ÄR MEST UTSATT, DÅ BEHÖVER MAMMA VARA HEMMA. VI PRATAR OM 20 ÅR AV DITT LIV AV 70/80/90 ÅR SOM HERREN VÄLSIGNA DIG MED KANSKE! Läs bibelordet, meditera, begrunda! Bli inte som Stora Rådet som hellre ville bli ärade av människor än av Gud. Joh.12:43

” Amen, amen säger jag er: Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn, men om det dör, bär det rik frukt.  Den som älskar sitt liv förlorar det, och den som hatar sitt liv i den här världen, han skall bevara det och vinna evigt liv.  Om någon vill tjäna mig, skall han följa mig, och där jag är kommer också min tjänare att vara. Om någon tjänar mig, skall min Fader ära honom.” Joh. 12:24-26

Maria Hallman