BIBELN 365 DAGAR – DAG 153

DAGENS TEXTER; 2 Krön. 7, 8, 9 och Joh. 13:1-17

2 Krön. 7; Så häftigt, när Salomo avslutat sin ödmjuka omvändelse bön kom det ELD från himlen. Elden förtärde brännoffret och slaktoffret, alltså den köttsliga naturen i våra liv ska brännas bort. Det är jättehäftigt med elden, den helige Andes kraft, du klarar inte dig utan smörjelsen den helige Andes kraft. Elden är inte bara en utrustning den helgar dig, bränner bort det köttsliga i ditt och mitt liv. Här kan vi se att ELDEN kom först från himlen när Salomo ödmjukat sig i djup bön. Herren förstod att Salomo menade allvar, då kom ELDEN OCH HERRENS HÄRLIGHET UPPFYLLDE HUSET. Läs själv nedan;

Eld från himlen vid templets invigning
“När Salomo hade slutat sin bön kom eld ner från himlen och förtärde brännoffret och slaktoffren, och Herrens härlighet uppfyllde huset. Prästerna kunde inte gå in i Herrens hus, eftersom Herrens härlighet uppfyllde Herrens hus. Då alla Israels barn såg hur elden kom ner och såg Herrens härlighet över huset, föll de ner på den stenlagda gården med ansiktena mot marken och tillbad Herren och tackade Herren, därför att han är god och därför att hans nåd varar i evighet. Och kungen och hela folket offrade slaktoffer inför Herrens ansikte” 2 Krön. 7:1-4

Herren uppenbarar sig på nytt för Salomo om natten och talar till honom detta populära bibelavsnitt 2 Krön. 7: 14,  som omvänds ofta i Sverigebönen, Jesusmacher och BÖN FÖR SVERIGE  PÅ NATIONALDAGEN DEN 6 JUNI. “Om vi omvänder oss från vår synd, ska Herren skaffa läkedom åt Sveriges land” Men Sverige tyvärr, har ju inte omvänt sig tvärtemot, har både kyrkan och samhället gått bort ifrån Herren och tillbeder nu andra gudar. DÄRFÖR MÅSTE VI MER ÄN NÅGONSIN ROPA TILL HERREN FÖR VÅRT LAND SVERIGE DEN KOMMANDE NATIONALDAGEN 6 JUNI PÅ LÖRDAG!

” Och Herren uppenbarade sig för Salomo om natten och sade till honom: “Jag har hört din bön och utvalt denna plats åt mig till offerplats.  Om jag tillsluter himlen så att regn inte faller, om jag bjuder gräshoppor att fördärva landet eller om jag sänder pest bland mitt folk,  men mitt folk, som är uppkallat efter mitt namn, ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, då vill jag höra det från himlen och förlåta deras synd och skaffa läkedom åt deras land.  Mina ögon skall nu vara öppna och mina öron lyssna till vad som beds på denna plats.  Jag har nu utvalt och helgat detta hus för att mitt namn skall vara där till evig tid. Och mina ögon och mitt hjärta skall alltid vara där.  Om du vandrar inför mig så som din fader David vandrade, så att du följer allt vad jag har befallt dig och håller fast vid mina stadgar och föreskrifter,  då skall jag låta din kungatron bestå för evigt som jag lovade din fader David, när jag sade: Aldrig skall det saknas en avkomling av dig som råder över Israel. Men om ni vänder om och överger de stadgar och bud som jag har förelagt er och går bort och tjänar andra gudar och tillber dem,  då skall jag rycka upp dem ur mitt land, det som jag har givit dem, och detta hus som jag har helgat åt mitt namn skall jag förkasta ifrån mitt ansikte. Jag skall göra det till ett ordspråk och en nidvisa bland alla folk.  Hur storslaget detta hus än är, skall var och en som går förbi häpna över det och fråga: Varför har Herren gjort så mot detta land och mot detta hus?  Då skall man svara: Därför att de övergav Herren, sina fäders Gud, som hade fört dem ut ur Egyptens land, och höll sig till andra gudar och tillbad och tjänade dem, därför har han låtit allt detta onda komma över dem.” 2 Krön. 7:12-22

2 Krön. 8; Salomos övriga verksamhet. Salomo byggde på templet och kungahuset i 20 år och utvidgade sina ägor runt om kring i öknen bl.a Tadmor i Hamat och övrigt i hela det land som lydde under hans välde. Dessutom byggde han upp ÖVRE och NEDRE Bet-Horon i vers 5 med murar, portar och bommar. Detta är lite intressant för i 1 Krön.7:24 står det att kvinnan Seera byggde Nedre och Övre Bet-Horon, likaså Ussen-Seera. Jag blev lite förvirrad därför byggbranchen är ju inte ett kvinnojobb, det är ett mansjobb, men här kanske vi fick svaret på det ? Det var Salomo som byggde Bet-Horon inte kvinnan Seera ? Läs och studera.

1 Krön.7: 23, 24, här skulle man ju tro att kvinnan SEERA NR 104 utav 153 kvinnonamn i hela bibeln, var byggmästare eller kanske hon var bara inspiratören och organisatören och Salomos tjänare var de som byggde ? ingen som vet, ingen som vet. “Han gick in till sin hustru, och hon blev havande och födde en son. Honom gav han namnet Beria, därför att det hade skett under en olyckstid för hans hus. Hans dotter var Seera. Hon byggde Nedre och Övre Bet-Horon, likaså Ussen-Seera.” 1 Krön.7:23,24

Intressant i alla fall! Och likaså en liten detalj i 2 Krön. 8:11; där Salomo hämtar sin hustru, faraos dotter, så hon kan flytta in i kungahuset. Namnet på faraos dotter är Bitja Nr. 101, 1 Krön.4:18 får vi reda på faraos dotters namn BITJA, intressant, alltid hittar man något som klargör förgående texter.

2 Krön. 9; Drottning av Saba besöker Salomo. Vem var denna drottning ? SABA är ett land som ligger i det sydvästra Arabien, Jemen. Sabeerna var ett stort handelsfolk, som utvecklade en rik materiell kultur. Förutom sina egna produkter exporterade de varor bl.a. från Indien och Etiopien. Deras språk var semitiskt. Sabeerna hade ofta drottningar som regenter, flera assyriska berättelser vittnar härom och det handlade mera om utnyttjande av kvinnans förmåga att förmedla kontakter än maktposition. Även när det gäller Drottningen av Sabas besök hos Salomo var detta säkert dikterat av sabeernas handelsintresse. Hon var hos Salomo för att mjuka hans hjärta så att handeln kunde gå fritt och obehindrat från Egypten till Syrien som kontrollerades av Salomo. Drottningtiteln är väldigt ovanlig i G.T. men en del fick den titeln som drottning Vasti, drottning Ester och drottning av SABA. Konungarna i Israel och i Orienten hade flera hustrur och de som fick drottningtiteln var oftast kronprinsens moder. Konungarnas mödrar är också ofta namngivna i Bibeln och de har spelat en viss roll både på gott och ont, som Bat-Seba, Maaka, Atalja och särskilt omtalad är Isebel. Drottning Tapenes som nämns i 1 Kung. 11:19,20 är en egyptisk drottning, hustru till den farao som tog emot den edomeiske fursten Hadad när denne flydde för David härförare Joab. Tapenes syster gavs åt Hadad som hustru. I N.T. Upp.18:7, omtalas den “himmelska drottningen” vilket var en hednisk gudinna som tillbads och hade sitt ursprung i Babels Torn. I nutid kallar den katolska kyrkan “jungfru Maria” som sin “himmelska drottning”. Samma andemakter nu som förr, förföriska andemakter där kvinnan utnyttjas och placeras i frontlinjen av fega män. Läs och begrunda!

Kung Salomos rikedom och storhet;

“Kung Salomo blev större än någon annan kung på jorden, både i rikedom och i vishet.  Alla kungar på jorden kom för att besöka Salomo och höra den vishet som Gud hade lagt ner i hans hjärta.  Var och en av dem förde med sig gåvor: föremål av silver och guld, kläder, vapen, väldoftande kryddor, hästar och mulåsnor. Detta hände år efter år.” 2 Krön.9:22-24 SILVER BLEV LIKA VANLIGT SOM STENAR I SALOMOS RIKE. v.27.

Salomo dör och efterträds av sonen Rehabeam.

Joh. 13:1-17; Jesus tvättar sina lärjungars fötter. Petrus naturligtvis som vanligt är spontan och säger; Du ska väl inte tvätta mina fötter ? Underförstått, jag skulle väl i så fall tvätta dina fötter som Maria i Betania och torkade Jesu fötter med sitt hår. Jesus säger till Petrus om jag inte få tvätta dina fötter har du ingen del i mig. Läs nedan och se att här ger Herren en sermoni att tvätta fötterna på varandra i den kristna gemenskapen. I Apponaug Pentecostal Church, i Rhode Island USA där vi utgick ifrån när vi reste på östkusten och hade väckelsemöten, i denna pingstförsamling där praktiserade man “fottvätteri” Och Jabran har talat om för oss att i Asien gör man detsamma i de kristna församlingarna. Man tvättar varandras fötter och Jesus gjorde detta som ett exempel för oss. Vi praktiserar inte det i Scandinavien, men vi kanske hade behövt det eftersom Jesus säger det ? Läs och begrunda!

“Simon Petrus sade: “Herre, inte bara mina fötter, utan också mina händer och mitt huvud!”  Jesus svarade: “Den som har badat, behöver sedan bara tvätta fötterna. Han är helt och hållet ren. Så är också ni rena, dock inte alla.” Han visste vem som skulle förråda honom. Därför sade han att de inte alla var rena.
När han nu hade tvättat deras fötter och tagit på sig manteln och lagt sig till bords igen, sade han till dem: “Förstår ni vad jag har gjort med er?  Ni kallar mig Mästare och Herre och det med rätta, ty det är jag.  Om nu jag, er Herre och Mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter.  Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort mot er.  Amen, amen säger jag er: Tjänaren är inte förmer än sin herre, och budbäraren är inte förmer än den som har sänt honom.  När ni vet detta, saliga är ni om ni också gör det.” Joh. 13:9-17

Judas, Simon Iskariots son!

Djävulen hade redan ingett Judas den tanken att han skulle förråda Jesus. Jesus säger i Joh. 6:70 ; Jag har valt ut Er och en av Er är en djävul, han menade Judas, Simon Iskariots son. Eftersom Skriften talar om Judas fars namn SIMON ISKARIOTS SON kan vi ju kolla lite vad Judas hade för ett arv. Simon Iskariot kom från staden Keriot och var en dolkman, lönnmördare. En dolkman var en fraktion inom romartidens judiska nationalparti ZELOTERNA och det betyder IVRARNA. De sökte främja sin sak inte genom öppet uppror utan genom lönnmord. För detta ändamålet används en dolk, som bars hemligen under manteln. Paulus misstänkt varit en dolkman i hans sista besök i Jerusalem innan han blev frälst, så klart ? Judas växte upp i en lönnmördar familj, då är det inte så lustigt att han föll för frestelsen att tjäna 30 silvermynt för att förråda Jesus ? Men det är ingen ursäkt DITT ONDA ARV, VEM DU ÄN ÄR, KAN BRYTAS I JESU NAMN, DET HAR VI BEVIS PÅ!

Maria Hallman