BIBELN 365 DAGAR – DAG 158

DAGENS TEXTER; 2 Krön. 23, 24, 25 och Joh. 16:16-33

2 Krön. 23; Prästen Jojada gör uppror mot Atalja. Kvinnan Atalja, självutnämnd, regerar i Juda 6 år. HELA JUDA HÖLL PÅ ATT FÖRFALLA PÅ GRUND AV EN KVINNAS UPPROR OCH OLYDNAD, ISEBELS ARV OCH ANDEMAKT! Men , Herren Gud lät inte detta få inträffa, på grund av det förbund och löfte som han givit Fader David.

ATALJA, betyder “den som Herren har bedrövat” Hon var konung Ahabs och drottning Isebels dotter, judakonungen Jorams hustru, moder till konung Ahasja. Efter den sistnämndes död dräpte hon alla medlemmarna av kungahuset och införde alla Baals avgudar och liknande. Hon fick inte död på babybarnet, kungabarnet Joas ett år, som man lyckades gömma i templet av sin faster, Ahasjas syster.  Atalja regerade i sex år i Juda. Översteprästen Jojada hade fått nog av Atalja och ropade ut Joas till konung i Juda och dödade Atalja. Så här går det när kvinnor, självutnämner sig själva och är på fel plats.

Men Isebels andemakt är inte lätt att bli av med, den är förförisk och riktigt otäck, slingrande och uttrycker sig både klokt och andligt. Prästen Jojada avsatte inte Atalja själv han hade fem andra män med sig, lavinerna i Juda och huvudmännen i Israel, dessutom hela församlingen i Guds hus i Jerusalem. Alla var överens, nu får det vara nog, Atalja ska avsättas och dödas och den ende som finns kvar av kung Davids blodlinje är JOAS 7 år, HAN SKA BLI JUDARNAS KUNG! Läs och begrunda, en spännande historia!

Det finns många som skrivit böcker om Isebel. Stefan visade mig en bok som finns i vårat bibliotek, den heter; “When Lucifer and Jezebel Join Your Church” fritt översatt; “När Lusifer och Isebel förenar sig i församlingen” av Dick Bernal trycktes 1994 i USA. Denna boken skulle varje församlingsledare i Sverige läsa. För att avslöja och driva ut Isebels ande, innan Isebels ande driver ut dig, pastorn i församlingen.

Här nedan har Stefan översatt en del av ett kapitel från denna bok. Läs och ta varning!

Isebels ande karaktäriseras av följande inslag.

1. Hon är religiös.

2. Hon är smart.

3. Hon älskar makt och auktoritet.

4. Hon är ute efter ledarskapet.

5. Hon försöker dra folk bort från deras verkliga tjänst.

6. Hon älskar titlar som tex. profetissa, diakonissa, själavårdare, äldste….

7. Hon använder smicker, flörtande, sex, häxkraft, lögner etc. allt för att ta kontroll.

8. Hon får folk att tappa självkänslan, nedvärdera andra genom brev och telefonsamtal manipulera andra för att gå henne ärenden.

9. Hon är snabb att dömma och ge råd.

10. Hon älskar att röra sig bland profetiska och karismatiska cirklar.

11. Hon älskar att sätta sig över folk, översittare…

12. Hon har en krets, sekt omkring sig som följer henne, hon menar att hon träna dom som lärjungar.

13. Hennes religiösa språkbruk är perfekt.

14. Hon är väldigt ifrågasättande angående pastorns personliga liv, fru och familj och församlingens verksamhet i stort.

15. Hon har ett hett temperament.

16. Hon försöker att beskydda sitt eget lilla kungarike till varje kostnad.

17. Hon utövar kontroll över sina efterföljare genom diktatoriska knep.

2 Krön. 24; Joas blir kung i Juda. Igen börja i Anden och sluta i köttet! Finns det ingen som håller livet ut, utav Herrens tjänare, dåtid eller i nutid ? Var finns du ? Vem är du ? Andliga fäder i Guds församling EFTERLYSES! Kung Joas regerade i 40 år i Jerusalem och medans präster Jojada var kungens stöd så gick allt bra. Herren välsignade med stora segrar. Men prästen blev gammal och dog. Då började Joas lyssna till andra som ville ha in baals tillbedjan igen och så blev det. Och ett andligt förfall i Juda stod vid dörren. Som alltid är Herren nådefull och skickar sina profeter, denna gång Jojadas son Sakarja, men kan du fatta, att Joas som fått så mycket stöd av Jojada tar och stena sonen utanför Herrens hus.

Slutet av Joas regering! Och på grund av att han dödat Herrens profet drabbades han av en svår sjukdom och inte nog med det, de som uppmuntrat Joas att ta in avgudar, hans närmaste män, dödar kung Joas i sömnen. Vilken förnedring! TA VARNING!

2 Krön. 25; Joas son Amasja blir kung i Juda! Amasja var 25 år när han blev kung och regerade i 29 år i Jerusalem. Hans mor var Joaddan. Amasja var förgrymmad på allt som hänt under hans uppväxt och därför hände följande;

“Han gjorde det som var rätt i Herrens ögon, dock inte med odelat hjärta. Så snart hans kungadöme hade blivit befäst lät han döda dem av sina tjänare som hade dräpt hans far, kung Joas. Men deras barn dödade han inte, utan handlade enligt det som stod skrivet i Mose lagbok, där Herren hade befallt: “Föräldrar skall inte dö för sina barns skull, och barn skall inte dö för sina föräldrars skull. Var och en skall dö genom sin egen synd.”2Krön.25:2-4

Men en gudsman kom till Amasja och han lyssnade på det och fick en stor seger mot edomiterna, men det var bara det att Amasja tog med sig edomiternas avgudar hem…. Då kom Herrens vrede emot Amasja och en profet varnade Amasja men denna gången lyssnade inte Amasja och likaså han började i Anden och slutade i köttet. Amasja blev förnedrad och dödad.

Läs och begrunda!

Joh. 16:16-33; Jesus talar om sorgen och glädjen inför hans egen död, uppståndelse och himmelsfärd. Jesus jämför deras sorg med en kvinnas barnafödande. Lite märkligt, Jesus var ju ingen jordisk far och sett sin hustru föda barn och ändå visste han, självklart visste han, HAN ÄR JU SKAPAREN AV MÄNNISKAN. Detta är också en intressant liknelse i förhållande till syndafallet 1 Mos. 3 då vissa hävdar att kvinnans underordnad av mannen och kvinnans smärta vid barnafödandet är konsekvenser av att Eva föll i synd ? Om dessa två orsaker skulle vara under förbannelsen och i och med att du blir frälst, så behöver du inte underordna dig någon man och heller inte ha någon smärta vid barnafödandet, varför skriver då apostel Paulus så mycket om att kvinnan ska underordna sig mannen och varför uttrycker sig Jesus på detta viset i denna texten, om detta skulle vara en förbannelse ? Nej, man blandar ihop texterna precis som man vill tolka dem själva, delvis på den obibliska sidan (att inte underordnad sig) och delvis på den överandliga sidan (ingen smärta vid barnafödandet). Är det inte dags att gå på vägen och skilja det heliga från det oheliga ?

Jesus säger; “En kort tid och ni ser mig inte, och ännu en kort tid och ni kommer att se mig.  Amen, amen säger jag er: Ni kommer att gråta och jämra er, men världen skall glädja sig. Ni kommer att sörja, men er sorg skall vändas i glädje.  När en kvinna föder barn har hon svåra smärtor, ty hennes stund har kommit. Men när hon har fött barnet, kommer hon inte längre ihåg sin smärta i glädjen över att en människa blivit född till världen.” Joh.16:19-21

Bön i Jesu namn!

“Vad ni ber Fadern om i mitt namn, det skall han ge er. Hittills har ni inte bett om något i mitt namn. Bed och ni skall få, för att er glädje skall vara fullkomlig.” Joh. 16:23,24

Maria Hallman