BIBELN 365 DAGAR – DAG 160

DAGENS TEXTER; 2 Krön. 29, 30, 31 och Joh. 18:1-23

2 Krön. 29; Ahas son Hiskia blev kung efter sin far i Juda. Hiskia var 25 år när han blev kung och regerade sedan 29 år i Jerusalem. Hans mor hette Abia och var dotter till Sakarja nr. 113 av 153 kvinnonamn i bibeln. Hiskia gjorde det som var rätt i Herrens ögon, alldeles som hans fader David hade gjort. Hiskia såg till att templet renades och återinvigdes med sång och musik. I vers 28 står det att sången och musiken spelades under hela tiden till dess att brännoffret var fullbordat. Intressant att lovsången är en tillbedjan till Jesus men också en stund då jag renar mig och be Jesus om förlåtelse. Läs och begrunda!

2 Krön. 30; Hiskias påskhögtid. Hiskia var verkligen en god och barmhärtig kung. En bönens man som älskade mäktig lovsång inför Herrens ansikte.  Vi läser från vers 26; “Glädjen var stor i Jerusalem, ty alltsedan Israels kung Salomos, Davids sons, tid hade inte något sådant som detta skett i Jerusalem. Prästerna och leviterna stod upp och välsignade folket, och deras röst blev hörd, och deras bön kom till hans heliga boning, till himlen.” 2 Krön. 30: 26.27

2 Krön. 31; Reformationsarbetet fortsätter. Hiskia var en fantastisk kung, han befallde prästerna och lavinerna och sångarna att inta sina platser. Han befallde folket också att ge sitt 10:onde av all skörd och det blev offerinsamlingar högavis. Läs och begrunda!

“När denna befallning blev känd, gav Israels barn en riklig förstlingsgåva av säd, vin, olja och honung och av all gröda på marken. De förde fram tionde av allt i riklig mängd. Och de av Israel och Juda som bodde i Juda städer förde också fram tionde av nötboskap och småboskap, liksom tionde av de heliga gåvor som helgades åt Herren, deras Gud, och lade dem i högar. I tredje månaden började de att lägga upp högarna, och i sjunde månaden var de färdiga med det. När Hiskia och hans furstar kom för att se högarna, välsignade de Herren och hans folk Israel. Och Hiskia frågade prästerna och leviterna angående högarna.  Då svarade översteprästen Asarja, av Sadoks hus, och sade: “Sedan man började föra fram offergåvan till Herrens hus, har vi ätit och blivit mätta och ändå fått mycket över, för Herren har välsignat sitt folk. Det som är kvar är denna stora rikedom.” 2 Krön.31:5-10

Joh. 18:1-23; Jesus blir förrådd och fängslad. Jesus och hans lärjungar var samlade i Getsemane trädgård som de ofta var. Judas var inte med Jesus han hade redan bytt sida, han var med den romerska vakten, ett antal överstepräster och fariséernas tjänare för att visa vägen till Jesus för att förråda Jesus med en hälsningskyss. Visst är det fruktansvärt, de allra närmaste förråder, sviker och byter till fiendens sida om vart annat eftersom det passar för att klara sitt eget skinn. Jesus möter dem med hälsningen “JAG ÄR” och de faller till marken, häftigt!

Simon Petrus förråder Jesus tre gånger detta är ju också ofattbart men sant. Petrus gick ut och grät, han omvände sig och tjänade Jesus resten av sitt liv.  Låt oss ta varning och den som tror att han/hon står se till att vi inte faller. Läs och begrunda!

Maria Hallman