BIBELN 365 DAGAR – DAG 175

DAGENS TEXTER; Job. 1, 2, 3 och Apg. 7:1-19

Job boks tema är; “VARFÖR DRABBAS DEN GUDFRUKTIGE AV LIDANDE ?” “Vi prisar dem saliga som håller ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och sett hur Herren till slut handlade med honom. Herren är rik på kärlek och barmhärtighet.” Jak.5:11 Bokens händelser utspelar sig sannolikt under eller strax efter patriarktiden i “landet Us” som var beläget i ett område öster om Israel ca. 2000 år f. Kr, troligtvis efter Abraham och före Moses tid. Det som talar för att han levde vid Abrahams tid är; 1. Han var präst i sitt eget hem, 2. Hans rikedom räknas i mängden av boskap, 3. Myntet Kesita som Job använder är lika mynt som Abraham använde. 4. Sist men inte minst kan vi se det på Jobs höga ålder. Jobs bok är ett litterärt mästerverk, troligtvis skrivet av honom själv. Denna bok är den första poetiska boken i Bibeln, övriga poetiska böcker är; Psaltaren, Ordspråksboken, Predikaren, Höga Visan och Klagovisorna. Vi kan indela Jobs bok i 4:a delar;

1. Prolog; Job, Herren och Satan (Åklagaren); kap.1,2

2. Job och hans vänner; kap.3-37

3. Herren och Job; Kap.38:1-42:6

4. Epilog; Jobs upprättelse; Kap.42:7-17.

Slutet gott allting gott! Och vi kan fastställa att efter Jobs prövotid levde han 140 år. Två ställen i Bibeln är Job omtalad i  Hes. 14:14-20 och Jak.5:11.

Domen är oundviklig
“Herrens ord kom till mig. Han sade: “Du människobarn, om ett land syndade mot mig genom att handla trolöst, då skulle jag räcka ut min hand mot det och skapa brist på bröd och sända hungersnöd över det och där utrota både människor och djur. Om då dessa tre män fanns i landet: Noa, Daniel och Job, så skulle de genom sin rättfärdighet rädda endast sina egna liv, säger Herren, Herren. Om jag lät vilda djur dra fram genom landet och göra det folktomt så att det blev så öde att ingen vågade färdas där för djurens skull, då skulle, så sant jag lever, säger Herren, Herren, dessa tre män, om de fanns där, varken kunna rädda sina söner eller sina döttrar. Endast de själva skulle räddas, men landet skulle bli öde. Eller om jag lät svärdet drabba det landet, och sade: “Svärd, far fram genom landet!”, och jag på det sättet utrotade både människor och djur ur det, så skulle, så sant jag lever, säger Herren, Herren, dessa tre män, om de befann sig i landet, varken kunna rädda sina söner eller sina döttrar. Endast de själva skulle räddas. Eller om jag sände pest i det landet och utgöt min vrede i blod över det för att utrota både människor och djur ur det, och om då Noa, Daniel och Job fanns där, så skulle de, så sant jag lever, säger Herren, Herren, varken kunna rädda son eller dotter. De skulle genom sin rättfärdighet rädda endast sina egna liv.” Hes. 14:12-20

“Vi prisar dem saliga som håller ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och sett hur Herren till slut handlade med honom. Herren är rik på kärlek och barmhärtighet.” Jak. 5 :11

Job 1; Här beskrivs ett drama mellan tre; Herren Gud, människan Job och Åklagaren, djävulen. Job var en rättsinnad man som fruktade Gud och undvek det onda. Han var den mäktigaste mannen i Österlandet och var väldigt rik. Han hade 7 söner och 3 döttrar, dessa barn festade runt väldigt mycket. Och fadern Job offrade syndoffer för dem, i fall de syndat i sina fester, vilket de hade gjort, det är väl ganska uppenbart. Nu tas vi med till ett samtal i himlen mellan Guds söner och Åklagaren inför Herren. Då inleder Herren med att fråga; Vad kommer du ifrån ? och senare i samtalet säger Herren till Åklagaren; “Har du lagt märke till min tjänare Job ?” Herren Gud ger Åklagaren tillåtelse att testa och pröva Job, på alla hans ägodelar, hans fysiska hälsa, på sönerna och döttrarna men, ÅKLAGAREN FÅR INTE TA LIVET AV JOB. Och nu inträder en fruktansvärt tid för Job men ändock förbannar inte Job Gud, istället säger Job de välkända orden “Herren gav och Herren tog. Lovat vare Herrens namn.” I vissa karismatiska sammanhang, har man tagit bort dessa rader i en sång, som jag känner till. Varför gör man så ? Herren prövar oss, men inte utöver vår förmåga.

“Låt oss inte heller begå otukt, som en del av dem gjorde, och därför föll tjugotretusen på en enda dag. Och låt oss inte fresta Kristus, som en del av dem gjorde, de dödades av ormar.  Knota inte heller, så som en del av dem gjorde, de dödades av fördärvaren.  Det som hände dem tjänar som exempel och skrevs ner för att varna oss som har världens slut inpå oss.  Därför skall den som menar sig stå, se till att han inte faller.  Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han också bereda en utväg, så att ni kan härda ut.” 1 Kor. 10:8-13

Job 2; Jobs andra prövning. Åklagaren slår Job med svåra bölder från fotsulan ända till hjässan. Hans vänner kände inte igen Job så prövad var han. Hans hustru säger; “Då sade hans hustru till honom: “Står du ännu fast i din fromhet? Förbanna Gud och dö.” Men han svarade henne: “Du talar som en dåraktig kvinna skulle tala. Om vi tar emot det goda av Gud, skall vi då inte också ta emot det onda?” Under allt detta syndade inte Job med sina läppar.” Job. 2:9,10

Job 3; Jobs första tal; Han förbannar sin födelsedag! Vers 11 och 12 är ju helt fruktansvärda och dessutom vers 25, 26, då man i trosväckelsen gjorde en hel lära av vers 25; det jag fruktade för kommer över mig…..dumheter!  Vi alla fruktar ibland och förskräcks utav saker som vi drabbas av, men Herren är större än vår fruktan och Gud är barmhärtig och förstår… våran fruktan är INTE Herrens mottstock, Tack och Lov. Läs och begrunda hela detta kapitel.

Apg. 7:1-19; Innan församlingstjänaren Stefanus blev martyr, stenades ihjäl, predikade han. Hela hans predikan är nertecknad i 3 punkter och en avslutning. Punkt 1. är Abraham, Punkt 2. är Josef och Punkt 3. är Mose. I dagens text läser vi hans två första punkter om Abraham och Josef. Läs och begrunda!

Maria Hallman