BIBELN 365 DAGAR – DAG 180

DAGENS TEXTER; Job 16, 17, 18 och Apg. 9:1-22

Job 16; Jobs bok är en jobbig bok, men vi vet att vi har saker att lära utav Job och dessutom att slutet är gott. Jobs svar på Elifas andra tal. Job säger; Ni är alla bedrövliga tröstare. Han sparar verkligen inte sina ord. Läs och begrunda!

Job 17; Job avslutar sitt svar på Elifas andra tal. Helt klart är Job deprimerad på grund av alla dåliga råd, från vänner, sin hustru men också går han igenom sjukdom och smärta. Han lider och det har också tagit honom i psyket. Därmed säger jag inte att Job var PsykSjuk men han var plågad i kroppen, själen och den andliga människan i honom var kluven och det är förståligt, men det är INTE slutet!

Job 18; Bildads andra tal. Läs och begrunda!

Apg. 9 :1-22; Saulus omvändelse. Vilket vittnesbörd! Saulus är han hebreiska namn och Paulus är han romerska namn. Paulus växte upp i ett strängt judiskt hem. Paulus fäder var från Benjamins stam och kanske var det så att han fått namnet efter konung Saul. Föräldrarna kom från Giskala i Galileen. Fadern var en välsituerad köpman eller hantverkare och romersk medborgare som Paulus också var genom födseln. De hade också en dotter vilket vi tror Paulus bodde hos i Jerusalem när han studerade till fariseisk skriftlärd. Paulus gick först judisk skola när han var sex år, då han fick också lära sig grekiska, därefter rabbinskolan som började vid 15 års ålder, då han fick sitta vid Gamaliels fötter. Paulus utbildade sig till skriftlärd och du fungerade som teologer och jurister och var folkets lärda män över huvud taget. Paulus var ivrig i sina studier och nitälskande för Gud. Han var nu anhängare av den judiska religionens strängaste parti, farisé. Detta ledde honom till att förfölja den kristna församlingen och gav sitt erkännande att stena Stefanus. Från Tarsus till Damaskus var det 240 km. och tog dem 6,7 dagar, men innan de gått över gränsen till Damaskus kom HERREN JESUS OCH BESÖKTE PAULUS, genom att tala med honom; “SAUL SAUL VARFÖR FÖRFÖLJER DU MIG” och dessutom gör Herren honom blind i tre dagar. Denna berättelsen är så gripande och ger oss tro för vem som helst, kan bli frälst. t.o.m. en sådan som hädar och förföljer oss kristna i nutid, homosexuelle Jonas Gardell ? Lärjungen Ananias får ett uppdrag  som var mäktigt att gå till Saulus och göra honom seende och ge honom uppdraget, kallelsen för Guds Rike. Det resulterade i att Paulus skrev 13 ny testamentliga brev i bibeln och han gjorde tre missionsresor, som gjorde att vi också fick del av den kristna tron. Paulus blev halvshuggen för sin tro, under Neros tid i Rom ca. 67 ef. Kr. Läs och begrunda denna otroligt fantastiska berättelse om Saulus omvändelse.

Maria Hallman