BIBELN 365 DAGAR – DAG 181

DAGENS TEXTER; Job 19, 20 och Apg. 9:23-43

Job 19; Jobs svar på Bildads andra tal. Job säger; Hur längs ska ni plåga min själ….ge mig skulden och delvis kan man uppfatta att han ger skulden till Gud ? Vi måste komma ihåg utgångsläget; Gud tillåter och Åklagaren slår, i Jobs bok kapitel 1,2, är det inte så ? Sedan lägger vi märke till en vers 27, här uppfattar man TRO från Job att han ska få skåda sin Gud själv och inte genom någon annan. Här tror jag är en hemlighet, all prövning från Herren har ett mål och det är att kasta oss på Jesus av hela vårt hjärtas innersta och på det sättet lär känna Herren på ett personligt plan, inga mellanhänder.

“Jag själv skall få skåda honom,
med egna ögon skall jag se honom,
inte med någon annans.
Därefter trånar jag i mitt innersta.” Job.19:27

Job 20; Sofars andra tal. Han försvarar sig från Jobs anklagelser av sina vänner…Jobs bok är inte lätt att förstå, men jag har hittat tre böcker i Stefans bibliotek av Gösta Bergsten, Aril Edvardsson och Van Gale´utifrån dessa böcker som jag bara skummat igenom får jag uppfattningen att samtliga trycker på Jobs andliga liv. Gud tillät, Åklagaren slog men JOB KUNDE HA STÅTT EMOT DJÄVULENS GÄRNINGAR I “TRO” PÅ GUDS MAKT ÖVER SATAN.  Är det frågan om att ta emot allt som har med Guds Rike i TRO ? och detta kan vi inte göra, om vi inte förtrösta och känner den vi ska TRO på. ? Ett nyckelord som vi kan meditera över tills imorgon är Luk.22:31,32;

“Simon, Simon, se, Satan har begärt att få sålla er som vete.  Men jag har bett för dig att din tro inte skall bli om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder.” Luk. 22:31,32

Fortsättning följer…..

Apg. 9:23-43; Det var snabba vändningar, det är förståeligt att inte varken lärjungarna eller apostlarna hängde med i svängningarna. Ena stunden förföljer Paulus den kristna församlingen och den andra stunden predikar han om att Jesus är Messias. Detta är omöjligt för människan men möjligt för Gud, i en splitt sekund kan du komma in i Guds Rike, bara genom att säga JA till JESUS, påkalla hans namn. Om du omvänder dig och ber Jesus om förlåtelse blir du “född på nytt” av Anden och därmed byter du från djävulens rike till Guds rike omedelbart. Halleluja, detta skedde för Saulus, han blev aldrig densamme efter Damaskus upplevelsen. Guds församling tog emot Saulus genom att Herren använde Barnabas som förstod och trodde på Saulus, men övriga judar som inte var födda på nytt de var rasande på Saulus och förföljde honom. Lärjungarna firade ner Saulus utefter muren i en korg. Detta stoppade inte Saulus han predikade frimodigt i Damaskus och senare kom han tillbaka till sin hemstad Tarsus.

Här är fem saker i denna vers att notera efter en period av förföljelse av både Stefanus, församlingen och nu Paulus.

“Församlingen hade nu lugn och ro i hela Judeen, Galileen och Samarien. Den blev uppbyggd och levde i Herrens fruktan och växte till genom den helige Andes tröst och förmaning.” Apg.9:31

1. Lugn och Ro.

2. Uppbyggd.

3. Herrens fruktan.

4. Växte till genom den helige Andes tröst.

5. Växte till genom den helige Andes förmaning.

Petrus i Lydda och Joppe. I Lydda träffade Petrus på Eneas som varit lam i 8 år. Petrus helare honom i Jesu namn och många kom till tro. I Joppe träffade han på en kvinnlig lärjunge vid namn Tabita. Tabita är en troende kvinna i hamnstaden Joppe som utmärkte sig genom godhet och givmildhet. Hennes arabiska namn var Tabita som betyder detsamma som Dorkas. Hon var en välbärgad kvinna som hade en egen firma, hon var troligtvis sömmerska eller köpte och sålde hon livklädnader och mantlar i hamnstaden Joppe. Hon gav till de fattiga och tjänade Guds Rike på detta sätt. Denna kvinna dör plötsligt och många sörjde henne inte minst änkorna som troligtvis fick mat utav Tabita ? De alla hade hört om Petrus vad han gjorde i Lydda som inte ligger så långt ifrån Joppe därför skickade de iväg två män för att hämta Petrus, detta var ju verkligen en troshandling. Petrus kom och han uppväckte Tabita/Dorkas upp från dom döda. Petrus befaller; TABITA STÅ UPP! detta blev känt i hela Joppe och många kom till tro på Herren Jesus.

Maria Hallman