BIBELN 365 DAGAR – DAG 191

STEFAN & MARIA HALLMAN OCH DAVID HALLMAN PREDIKAR OCH SJUNGER I SÄVSJÖ OCH ÄLMHULT KOMMANDE HELG! VÄLKOMNA!

SOLHAGA SÄVSJÖ, LÖRDAG DEN 11 juli kl.19 OCH SÖNDAG DEN 12 juli kl.10, INFO 070 22 38 7 38

CITYKYRKAN ÄLMHULT SÖNDAGEN DEN 12 juli kl. 18.00, INFO 070 22 38 7 38 ÅTER IGEN VÄLKOMNA!

DAGENS TEXTER; Ps. 1, 2, 3 och Apg.16:1-15

De 150 psalmerna har skapats under nära tusen år, innan de till slut, kanske genom Esra på 400-talet f. Kr. komponerades ihop i fem böcker; Kap. 1-41, Kap.42-72, Kap. 73-89, Kap.90-106 och Kap. 107-150. Författarna är många. Sjuttiotre psalmer tillskrivs David, tolv Asaf, tolv Koras söner, två Salomo, en Heman, en Etan och en Mose. De övriga är anonyma. Psalmerna kan indelas i lovprisningspsalmer och tacksägelsepsalmer, andra som klaga psalmer, botpsalmer och bönepsalmer samt läropsalmer. I alla dessa grupper av psalmer finns många messianska psalmer. Den hebreiska poesin i psalmerna är mångfacetterade, ofta uppbyggd utifrån olika slags parallellismer där det ena ledets tankegång förs vidare i någon form till nästa led.

Ps. 1; De rättfärdigas lycka! Jag älskar denna första psalm, tänk så många av oss som citerat denna vers; Och om vi inte gå syndarnas väg utan väljer Herrens väg och mediterar på Guds Ord dag och natt, då lyckas allt vi företager oss, så enkelt livet kan vara och vad komplicerat det kan bli när vi gå vår egen väg. Läs och begrunda!

“Utan har sin glädje i Herrens undervisning
och begrundar hans ord dag och natt.
Han är som ett träd,
planterat vid vattenbäckar,
vilket bär sin frukt i rätt tid
och vars blad inte vissnar.
Allt vad han gör lyckas väl.” Ps. 1:2.3

Ps. 2; Guds Son och hans motståndare! I Psalmen två, finns ett välkänt bibelord som många har citerat Ps. 2:8″Begär av mig, så skall jag ge dig hednafolken till arvedel och hela jorden till egendom.”Läs och begrunda!

Ps. 3; Bön om hjälp mot fiender. En psalm av kung David när han flydde för sin son Absalom. Absalom var falsk och trolös mot sin fader David. Absaloms håg stod till tronen och på olika sätt sökte han nå sitt mål; att störta fadern och själv ta makten. Absalom är en tragisk gestalt och historien om att ta tronen från sin far, misslyckas men genom mycket smärta på båda sidor. Kommer tillbaka till Absalom vid ett annat tillfälle. Läs nu Psalmen 3 och begrunda Davids flykt….

Apg. 16:1-15; Andra Missionsresan år 49-51 e, Kr. Apg. 15:36 – Apg. 18:22, ganska lång resa och mycket innehållsrikt. Som vi vet redan att i början av andra misssionsresan delade Paulus och Barnabas sig åt p.g.a. en enda oenighet. Barnabas och Johannes var ju kusiner, detta spelade nog roll, när Barnabas tyckte att Paulus kunde ge honom en ny chans. Men de delade på sig och gick och vart sitt håll. Paulus utvalde Silas som följde honom till församlingarna i Syrien och Mindre Asien. I Lystra förenade sig Timoteus med dem. Under den helige Andes ledning kom Paulus och hans följeslagare via Frygien och Galatien till Troas. I Troas har också Lukas slutit sig till dem, kanske tidigare ? Här i Troas har Paulus en nattlig syn som ledde honom och hans sällskap över till Macedonien. Här besökte de Fillipi, Tessalonika och Berea, där nya församlingar grundades trots motstånd. I DAGENS TEXT slutar vi i Fillipi. Fillipi var den ledande staden i denna del av Makedonien. Fillipi var en militärkoloni alltså en romersk koloni. Detta menades att det var ett område som upplåtits som boplats för romare som fått särskilda privilegier. Ett större antal romerska soldater och officerare hade avslutat sin militärtjänst och slagit sig ner här med sina familjer. Det står inte talas om att Paulus besökte denna koloni och vittnade för dem om Jesus ? men det skulle förvåna mig om han inte gjorde det…Men vi vet däremot att på sabbaten gick de ut från massorna genom stadsporten och mötte där en kvinna som hette LYDIA; hon har Nr. 138 av 153 namngivna kvinnor i hela Bibeln. Det är nästan en parallell med församlingstjänaren Fillipus går ut på en enskild väg och möter “EN” den etiopiske hovmannen, som tar emot frälsningen och blir döpt. Apg.8 Här i Apg. 16 möter Paulus och hans följeslagare  “EN” kvinna som blir frälst och hela hennes familj blir frälsta och döpta till Kristus.

LYDIA var den första icke-jude, europeé som omvände sig genom Paulus förkunnelse. Hon hade ett eget företag, hon var återförsäljare av putpurfärgade tyger från Tyatira. Purpurtygerna var väldigt dyra p.g.a. tillverkningen av purpurfärgen, det var LYX tyger och det var bara de rika som kunde köpa tyger från Lydia. Tyatira var berömt för sin purpurtillverkning. Lydia var alltså bosatt i Fillipi och troligtvis var hennes firma framgångsrik, för hon hade eget hus i Fillipi och Paulus och hans följeslagare fick bo hos henne. Företagsam kvinna som fruktade Gud och tog emot frälsningen.

Maria Hallman