BIBELN 365 DAGAR – DAG 20

DAGENS TEXTER; 1 Mos. 46, 47, 48 och Matt.14:22-36

1 Mos. 46; Fader Jakob som också kallas Israel flyttade till Egypten från Kanaans land. Abraham, Isak och Jakob de kallas för patriarker vilket betyder “de gamla fäderna” de äldsta i tron. Josef för vidare tron tills vi möter MOSE OCH LAGEN ca. 1500 f. Kr. Fader Jakob tar med sig 70 personer plus allt sitt boskap till Egypten. De får landområdet Gosen utav farao. Mötet med Josef är gripande. Läs och begrunda!

” Josef lät spänna för sin vagn och for till Gosen för att möta sin fader Israel. När han kom fram till honom föll han honom om halsen och grät länge vid hans hals.  Och Israel sade till Josef: “Nu kan jag dö då jag har sett ditt ansikte, eftersom du ännu lever.”1 Mos.46:29,30

1 Mos. 47; Fader Jakob möter farao i Egypten. Josef ordnar med första barnbidraget någonsin till sina släktingar, läs v.12.

” Josef försörjde sin far och sina bröder och hela sin fars hus och gav var och en underhåll efter antalet barn. ” 1 Mos.47:12

Josef ordnar med barnbidrag men också en typ beskattning. Både i Egypten och Kanaans land var det hungersnöd, alla kom till Josef för att få hjälp. Slutligen ägde farao genom Josef all mark, boskap och folket. Josef gav folket säd att så på deras tilldelade markdel. Josef sa; Försörj er egen familj med 4/5 och ge farao 1/5 typ beskattning eller ett tacksamhets bevis till farao genom Josef. Prästerna var ett undantag.  Fader Jakob bodde i Egypten 70 år bland sitt folk i markområdet Gosen, som blomstrade på alla plan. Läs och begrunda!

1 Mos. 48; Fader Jakob välsignar Josefs söner Manasse och Efraim. Manasse var äldst och Efraim yngst. Och nu händer något märkligt fader Jakob lägger sina händer i kors och välsigna pojkarna då protesterade Josef. Läs och begrunda!

“Men när Josef såg att hans far lade sin högra hand på Efraims huvud, tyckte han inte om det. Han tog sin fars hand och ville flytta den från Efraims till Manasses huvud.  Och Josef sade till sin far: “Gör inte så, far. Det här är den förstfödde. Lägg din högra hand på hans huvud.”  Men hans far ville inte det. Han sade: “Jag vet, min son, jag vet. Också från honom skall det komma ett folk, också han skall bli stor. Men hans yngre bror skall ändå bli större än han, och flera folk skall härstamma från honom.” Och han välsignade dem på den dagen och sade: “I dig skall Israel välsigna och säga: Gud skall göra dig lik Efraim och Manasse.”Och han satte Efraim före Manasse.” 1 Mos.48:17-20

Matt.14:22-36; Jesus går på sjön Gennesaret. Alla som rörde vi hans hörntofs blev botade från sina sjukdomar. Jesus Guds Son 100% människa och 100% Gud vandrande på jorden. Ibland visar Jesus sin gudomliga natur och Guds Rikes krafter på jorden och då finns inga hinder för honom. I detta kapitel går Jesus på vattnet helt omöjligt men för honom är det helt möjligt. Nu kommer det som är svårt för oss och samtidig lätt om vi bara tror på Guds Ord. Petrus gick på vattnet! Lägg märke till att Petrus bad Jesus att Jesus skulle kalla på honom att gå ur båten och gå på vattnet. Jesus tvingar ingen att leva ett övernaturligt liv men det är möjligt! Läs och begrunda!

“Petrus sade: “Herre, om det är du, så befall att jag skall komma till dig på vattnet.” Jesus sade: “Kom!” Petrus steg ur båten och gick på vattnet fram till honom. Men när han såg hur häftigt vinden låg på, blev han rädd och började sjunka. Då ropade han: “Herre, hjälp mig!” Genast räckte Jesus ut handen och grep tag i honom och sade: “Så lite tro du har! Varför tvivlade du?” De steg i båten och vinden lade sig. Och de som var i båten tillbad honom och sade: “Du är verkligen Guds Son.” Matt.14:28-33 

Maria Hallman