BIBELN 365 DAGAR – DAG 22

DAGENS TEXTER; 2 Mos. 1, 2, 3 och Matt. 15:21-39

Andra Moseboken kallas för EXODUS som betyder “uttåg”. Kap.1-18 skildrar hur Guds löften till patriarkerna uppfylls genom att israeliterna befrias från slavarbetet i Egypten. Uttåget från Egypten skedde omkring 1446 f. Kr. Kap.19-24 beskriver Guds förbund med Israel och lagens utgivande på Sinai berg (de tio budorden kap. 20) Kap.25-40 beskriver tabernaklet i öknen som var Israeliternas församlings plats, centrum för Guds uppenbarelse och närvaro.

2 Mos. 1; Fader Jakob och alla hans 12 söner dör i Egypten. Släktingar från de 12 sönerna som är de 12 stammarna i Israel fanns ju fortfarande kvar i Egypten lång tid efter Josefs död ca. 360 år. En ny kung uppstod i Egypten som inte kände till Josef och allt han bidragit med i Egypten. Den nye kungen började bli rädd att det hebreiska folket skulle växa honom över huvudet. Därför sa han till barnmorskorna döda alla hebreiska pojk babisar. Men barnmorskorna fruktade Gud mer än den egyptiska kungen. Då befallde farao allt sitt folk att de skulle kasta alla små pojkar under två år i Nilen, så fruktansvärt, (farao är en titel på en kung inte ett namn)

2 Mos. 2; Moses födelse och räddning! Jokebed Moses mamma gömmer sitt gossebarn Mose i tre månader från faraos grymma befallning. Jokebed gör en korg och lägger sin son däri och satte den i vassen vid Nilens strand. Moses syster fick i uppdrag att vakta honom på avstånd. Faraos dotter Bitja kommer ner och upptäcker Mose som var mycket vacker. Då skyndar sig Moses syster fram och säger; Vill du att jag ska fixa en hebreisk amma ? Hon går och hämtar Jokebed, Moses mamma som får amma sitt barn och dessutom får betalt för det från faraos dotter. Här är ytterligare ett barnbidrag, Herren förser sitt folk. När Mose blivit vuxen såg han sitt folks slavarbete i Egypten och en dag slog en egyptisk man en hebreisk slavarbetare. Detta klarade inte Mose och se utan han helt enkelt slog ihjäl egyptiern. På grund av att Mose slog ihjäl en man fick han fly till Midjans land där han träffade en prästdotter Sippora som blev Moses hustru. De fick en son Gersom som betyder “främling i ett främmande land.”

2 Mos. 3; Gud kallar Mose vid den brinnande busken! Mose vallade fåren hos sin svärfar Jetro, prästen i Midjan. En dag kom han till Guds berg Horeb med sina får. Där såg han plötsligt en brinnande buske som inte brann upp. Gud talade till Mose där, tag av dig skorna för platsen är helig mark. Här kallade Gud Mose att gå tillbaka till Egyptens land och föra Israels folk ut ur Egyptiens slaveri. Mose var ödmjuk och sa; Vem är jag som skulle kunna befria Israels folk från slaveriet och föra dom hem igen till sitt fädernesland Kanaan, ett land som flödar av mjölk och honung. Mose var utbildad i Egyptien och visste hur de tänkte, han om någon var ju den rätte mannen för denna uppgift. Gud är praktisk och hans vilja för våra liv är lätt att få tag i inte svårt. “Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske.” Fil.2:13

“Därför, mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er, utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er.  Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske.  Gör allt utan att klaga och tveka,  så att ni blir fläckfria och rena, Guds oskyldiga barn mitt ibland ett falskt och fördärvat släkte, bland vilka ni lyser som stjärnor i världen,  när ni håller fast vid livets ord. Då kan jag berömma mig av er på Kristi dag. Jag har alltså inte sprungit förgäves eller arbetat förgäves.  Ja, även om mitt blod blir utgjutet då ni bär fram er tro som offer, är jag glad och gläds med er alla.  På samma sätt gläder ni er och deltar i min glädje.” Fil.2:12-18

Matt. 15:21-39; En kanaaneisk kvinna från det hedniska landskapet Fenicien, som hörde till den romerska provinsen Fenicien ropade till Jesus hjälp min dotter är besatt. Allt var emot henne, inte ens Jesus ville först hjälpa henne, lärjungarna ville skicka bort henne. Men hon var envis och gav svar på tal. Jesus säger till slut, din tro är stor. Det skall bli som du vill och från det ögonblicket var hennes dotter fri från demonerna. Mycket folk kom till Jesus lama, blinda, krymplingar, stumma och han botade dem och folket prisade Israels Gud. Jesus mättar fyra tusen män förutom kvinnor och barn. Denna gången välsignade Jesus sju bröd och några fiskar och det räckte till alla dessutom blev det sju korgar över.

Maria Hallman