BIBELN 365 DAGAR – DAG 28

DAGENS TEXTER; 2 Mos. 16, 17, 18 och Matt. 19:16-30

2 Mos. 16; Mellan Elim och Sinai började folket knota igen mot Mose. I Elim var det 12 vattenkällor och 70 palmer, vilken lustgård, men nu var de mitt i öknen och hade inget att äta. Mose genom Herrens tilltal gav dem vaklar på kvällarna och manna på morgonen. Lägg märke till, vad noga det var för folket att lyssna till  Moses anvisningar, nogsamhet och lydnad. Gör så här; samla manna varje morgon och spara inget till nästa dag. En del var olydiga och sparade manna då kom det maskar i mannat och det började lukta. Men på 6:e dagen ska ni ta dubbelt så mycket för att spara till nästa dag, sabbaten, och detta manna var helt ätbart inga maskar och luktade inte illa. Nogsamhet och lydnad ville Herren lära Israels folk. Det samma gäller oss idag, nogsamhet efter Bibelns Ord och lydnad till Ordet. Ingen skåpmat, Herren vill ge ny kraft och visdom varje dag på vandringen här på jorden med målet i sikte, himmelen.

2 Mos. 17; Israels folk drog från öknen Sin till lägerplats efter lägerplats och stannade i Refidim. Folket hade inget vatten att dricka och de klagade mot Mose. Herren talade till Mose slå på Horebs klippa med staven och då skall vatten komma utur klippan.

Nogsamhet och lydnad väldigt viktigt för ledaren, nästa gång folket behöver vatten i öknen säger Herren något annat till Mose, följ med och se.

Men det var mera som hände här i Refidim, amalekiternas här kom emot Israels folk. På Moses befallning organiserade Josua en arme´av Israels folk som stred mot amalekiterna. Mose, Aron och Hur gick upp på berget och såg striden. När Aron och Hur höll Moses armar uppsträckta, hade Israels arme´övertaget och när armarna sjunk hade amalekiterna övertaget. Slutligen övervann Israliterna, amalekiternas här. Mose byggde ett altare och kallade platsen “Herren mitt baner”

2 Mos. 18; Moses svärfar Jetro besöker Mose i öknen. Lägg märke till att Sippora Moses hustru och de två sönerna kom också tillsammans med Jetro. Det betyder att alla dessa prövningar i öknen och stridigheter med amalekiterna och klagomål från Israels eget folk hade Sippora och deras söner inte varit med om. Sippora tog hand om hemmet och barnen, Mose var ute på stridsfältet och båda tjänade Herren. Svärfar Jetro, präst i Midjan talade till Mose, att du gör fel, du tröttar ut både folket och dig själv. Prästen Jetro gav Mose tydliga, praktiska råd. Läs och begrunda!

Matt. 19:16-30; Jesus och den rike unge mannen. Var enda vers är laddad av dynamit. Läs och begrunda! Först frågar den unge mannen vad ska jag gör för att få evigt liv ? Jesus svarar; Håll buden och så räknar Jesus upp; 6 av 10 Guds bud; “Du skall inte mörda, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt,”  “Hedra din far och mor” och “Du skall älska din nästa som dig själv.” Matt.19:18,19 Jesus kom inte för att upphäva lagen han kom för att uppfylla lagen, men det betyder inte att nåden i Kristus, ger dig rättighet att leva i synd, du måste omvända dig från synden och följa Guds rikes lagar för att få evigt liv. ” Jesus säger; Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.”Matt.5:17

Guds Rike har många lagar och förordningar, som vilket annat rike som helst. Vi har höger trafik i Sverige, med många olika lagar i trafiken, för att det ska fungera och för att vi ska rädda liv. Men om någon trotsar detta och börjar köra på vänster sida i trafiken då kör personen ihjäl sig så småningom men personen kör också ihjäl andra oskyldiga.

” Jesus sa; Det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” Matt.19:24

Kamelen kallas “öknens skepp” och kan bli 2 m. hög och nå en längd från mule till svansspets av 3 m. Olika teorier finns det om nålsögat, en del säger att det finns en port i Jerusalem som heter “nålsögat” och del säger att det inte finns någon port i Jerusalem som heter “nålsöga” Men om vi nu säger att det finns en port i Jerusalem som är kallad efter denna liknelse. Så var denna port väldigt låg och för att en kamel skulle komma igenom porten måste kamelen gå ner på knä för att komma igenom. Vi har själv varit i Israel och sett och hört tolken tala om detta.

” Jesus sa; Det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” Matt.19:24  Läs och begrunda!

” Jesus sade till dem: “Amen säger jag er: Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar.  Och var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar, han kommer att få hundrafalt igen och skall ärva evigt liv.  Men många som är de första skall bli de sista, och många som är de sista skall bli de första. Matt.19:28-30

Maria Hallman