BIBELN 365 DAGAR – DAG 30

DAGENS TEXTER; 2 Mos. 22, 23, 24 och Matt.20:17-34

2 Mos. 22; 600.000 människor i öknen som ska nu ledas och tränas i moral, etik och socialt ansvar, vilket jobb, vilken utmaning för Mose och de äldste. Här tar de upp många saker men bl.a. synden att ligga med ett djur “tidelag” de som gjorde så skulle straffas med döden. Läs och begrunda hela kapitlet!

“Var och en som har samlag med ett djur skall straffas med döden.”2 Mos.22:19

2 Mos. 23; Lagar om rättfärdighet, barmhärtighet och sabbaten. Löfte och uppmuntran om Kanaans land. Hela tiden är grunden 10 Guds bud och nu utlägger man varje bud, ditaljerat, förklarar buden om och om igen. I slutet av detta kapitel kommer ett löfte och en uppmuntran att inte ge upp, utan ha målet i sikte, Kaanans land. Läs och begrunda!

“Se, jag sänder en ängel framför dig, och han skall bevara dig på vägen och föra dig till den plats som jag har förberett.  Tag dig till vara för honom och lyssna till hans röst. Var inte upprorisk mot honom. Han kommer inte att förlåta era överträdelser, ty mitt namn är i honom.  Men om du uppmärksamt lyssnar till hans röst och gör allt vad jag säger, skall jag bli en fiende till dina fiender och en ovän till dina ovänner.  Ty min ängel skall gå framför dig och föra dig till amoreernas, hetiternas, perisseernas, kananeernas, hiveernas och jebusiternas land, och jag skall utrota dem.  Du skall inte tillbe deras gudar och inte tjäna dem eller göra som man gör där, utan du skall slå ner dem grundligt och krossa deras stoder.  Ni skall tjäna Herren, er Gud, och han skall välsigna din mat och din dryck och ta bort sjukdom från dig.  I ditt land skall det då inte finnas någon kvinna som får missfall eller är ofruktsam. Dina dagars tal skall jag göra fullt. Förskräckelse för mig skall jag sända framför dig och vålla förvirring bland alla de folk som du kommer till, och jag skall driva alla dina fiender på flykten för dig.  Och jag skall sända panik framför dig för att jaga undan hiveerna, kananeerna och hetiterna för dig.  Men jag skall inte driva undan dem för dig på ett enda år, för att landet inte skall bli en ödemark där vilddjuren förökar sig och blir dig övermäktiga.  Så småningom skall jag driva bort dem för dig, till dess du har förökat dig så att du kan ta landet till din arvedel.  Jag skall låta ditt lands gränser gå från Röda havet till filisteernas hav och från öknen till floden, ty jag skall ge landets inbyggare i er hand, och du skall driva bort dem från dig.  Du skall inte sluta förbund med dem eller deras gudar.  De skall inte bo kvar i ditt land, för att de inte skall få dig att synda mot mig. Du kunde då tjäna deras gudar och detta skulle bli en snara för dig. 2 Mos.23:20-33

2 Mos. 24; Mose tar med sin tjänare Josua och går upp på berget Sinai, där är Mose i 40 dagar och 40 nätter. Herrens härlighet vilade på Sinai berg och molnskyn övertäckte berget som en förtärande eld. Herren talade till Mose att nu skulle han få stentavlorna med lagen och budorden skriven med Guds finger i sten till folket.

Matt.20:17-34; Jesus talar en tredje gång om sin död för sina 12 lärjungar. Han talade till dem väldigt tydligt hur allt skulle gå till. Se vi går nu upp till Jerusalem där ska människosonen överlämnas, de ska döma honom till döden, håna, gissla och korsfästa honom och på tredje dagen skall han uppstå.

Matt.20:20; ” Modern Salome, till Sebedeus söner, två av Jesu lärjungar, gick fram till Jesus och föll på knä och frågade om hennes söner kunde få sitta på hans högra och vänstra sida när de kommer till det nya riket. ? Salome betyder fredlig, fridsam och var en kvinna med hög status. Hon var gift med Sebedeus och deras söner apostlarna Jakob och Johannes var Jesu lärjungar.  Sebedeus var fiskare från Betsaida i Galileen och pappan hade tjänare, så det betyder att han var framgångsrik affärsmän.  Andra bibelord talar om att Salome var med vid Kristi kors och troligtvis var hon Jesu moders syster. Matt.27:56;”….Mark.15:40;”…..Mark.16:1;”….här talas det om välluktande kryddor som kostade en hel del pengar och troligtvis var det Salmone som köpte dessa kryddor.  Här tycker jag att vi kan se en intressant kvinna. Hon var Sebedeus hustru och hade säkert lagat många fiskmiddagar. Det var en gudfruktig familj hon hade uppfostrat pojkarna väl och när kallelse kom till dem var de villiga att tjäna och följa Jesus. Hon var en kvinna som kunde Guds Ord och hon hade hört budskapet om att det kommer en ny tid då Guds rike ska råda och detta såg hon fram till. Hon visste att Jesus skulle få lida och dö men detta var inte slutet, Jesus ska ha ett nytt rike. Hon var en stor tröst till Jesu moder Maria och Maria Magdalena, hon var en vuxen andlig kvinna. Men här kommer ett avslöjande av hennes karaktär, hon var inte självisk, för då hade hon ju frågat efter en plats till sig själv vid Jesu sida, men det gjorde hon ju inte. Hon frågade om var sina platser till sina söner, hon ville bara gott och ordna det allra bästa för sina barn det var hennes enda önskan. Och det naturliga i Guds rike är att vi vill det bästa för våra barn, det här är verkligen motsatsen till Herodias som istället använde sitt barn för att få själv en uppsatt possition. Men ändock var det inte bra att Salome gjorde detta hon gjorde. Jag känner igen mig, vi mammor vill så väl att det ibland blir fel. Detta kunde apostlarna Jakob och Johannes göra själva de träffade ju Jesus hela tiden. Kanske det var så att mamma Salmone sagt till pojkarna många gånger; NI MÅSTE FRÅGA OM PLATSERNA. De ville inte och tillslut tog hon över och frågade. Detta är så typiskt för oss kvinnor vi vill så väl men det blir som sagt fel. Och vad är det som fattades i Salmone och i våra liv om vi gör som hon gjorde TRO OCH FÖRTRÖSTAN OCH ETT BÖNELIV SOM LÄMNAR HELA FAMILJENS FRAMTID I HERRENS HÄNDER. Samtidigt hade hon inte frågat, hade vi ju inte fått redan på en massa saker, att platserna delar inte Jesus ut, det gör hans Fader och att den som ville vara störst ska vara de andras tjänare. Gud välsigne alla mammor att TRO Herren istället för att fixa saker i egen kraft.

Maria Hallman