BIBELN 365 DAGAR – DAG 31

DAGENS TEXTER; 2 Mos. 25, 26 och Matt. 21:1-22

2 Mos. 25; Från kapitel 25 till 31 får vi ditaljerad beskrivning om tabernaklet och dess interiörer. Tabernaklet är en uppenbarelseplats för Guds härlighet och där samlades Guds folk för att tillbedja Gud. Tabernaklet, Israels flyttbara tälthelgedom, uppfördes efter Herrens befallning då folket lägrats vid berget Sinai. Kap. 25; Offergåvor till tabernaklet, förbundsarken, bordet för skådebröden, ljusstaken. Läs och begrunda!

2 Mos. 26; Här får de i ditalj beskrivning, hur de ska bygga tabernaklet i öknen. Läs och begrunda!

Matt. 21:1-22; Jesus närmar sig Jerusalem och flera profetiska ord som är förutbestämda genom 1. Sakarja, 2. Jesajas och 3. David skall nu uppfyllas. 1. Profeten Sakarjas ord uppfylls här Sak. 9:9; Se din konung kommer ridande på en åsna, detta blev sagt ca. 500 år f. Kr. Han var den näst siste av de 12 småprofeterna, son till Berekjas och sonson till Iddos prästfamilj. Han återvänder tillsammans med Serubbabel från fångenskapen i Babel till Jerusalem för att tillsammans med profeten Haggai återuppbygga templet i Jerusalem.

” Jesus säger; Gå till byn som ligger framför er. Där skall ni genast finna en åsna som står bunden med ett föl bredvid sig. Lös dem och led dem till mig.  Och om någon säger något till er, skall ni svara: Herren behöver dem. Han kommer då omedelbart att skicka i väg dem.”  Detta hände för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten: “Säg till Sions dotter: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk, ridande på en åsna, på ett åsneföl, en arbetsåsnas föl. ” Matt.21:2-5

Jesus kommer ridande på en åsna in i Jerusalem, de lägger mantlar och palmkvistar på vägen och sjunger Hosianna i höjden. Folket ropar det är profeten Jesus från Nasaret i Galileen. Vilken hyllning! Och det första Jesus gör är att driva ut handlarna på tempelplatsen. 2. “Mitt hus skall kallas ett bönens hus” där uppfylls profeten Jesajas ord Jes. 56:7,  ca. 700 f. Kr. 3. Slutligen uppfylls Davids ord från Psaltaren 8:3 “Av barns och spädbarns mun har du upprättat en makt för dina ovänners skull till att förgöra fiende och hämnare.” Jesus citerar dessa ord i Matt.21:16. Lovsångens betydelse är oerhört viktig, se till att du är med en församling som tillbeder Jesus i lovsången! Läs och begrunda!

Maria Hallman