BIBELN 365 DAGAR – DAG 34

DAGENS TEXTER; 2 Mos. 31, 32, 33 och Matt.22:23-46

2 Mos. 31; Konsthantverkarna Besalel fylld med Guds Ande, vishet och förstånd, med kunskap och med skicklighet i alla slags hantverk, slipa stenar, konstfulla arbeten i guld, silver och koppar. Lägg märke till att Besalel gick inte själv och talade om för Mose vad han kunde, nej, Herren talade till Mose om Besalel och Mose insatte Besalel i konsthantverket. Besalel behövde en medhjälpare och den hade också Herren utvalt; Oholiab. Ordning och reda! Sabbaten; Sex dagar ska vi arbeta och på sjunde dagen ska vi leva i Guds Ord och tillbedjan till Jesus. Gud själv har gått före och visat vägen; ty på sex dagar gjorde Herren himmel och jord, men på sjunde dagen upphörde han med sitt arbete och vilade. 4:e budet; Tänk på sabbaten att du helgar den. Detta var så viktigt att lagen sa; om Ni inte håller detta bud ska Ni dö. Och hemma i mitt hem fick vi aldrig göra något onödigt på söndagen. Det var söndagsskola, möten och familjen. I Norge kan du tänka dig är det fortfarande söndagsstängt i affärerna. Kanske är det så, att på grund av, att vi alla mer eller mindre bryter mot detta budordet, är vi sjuka och dör i för tid ?

2 Mos. 32; Guldkalven! Här bryter Israels folk det första budet. Herren skriver med sitt finger; “Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig” Detta är en fruktansvärd historia med massor av känslor; kärlek, besvikelse, vrede, hat och obeskrivlig dumhet, lösaktighet, naivt uppror mot Gud och människor. Det är ju ofattbart att Israels folk som sett så många kraftgärningar och under, fått så många bevis på att Gud hade utvalt Mose som  deras ledare, kunde förnedra sig, genom att göra en avgud, som de dessutom gav äran, att den hade fört dem ut ur Egyptien och med arrogans förskjuta sin ledare på detta sätt. Människan är många gånger komplicerad. OK Herren Gud ville utrota allesamman men Mose bönfallde för folkets räddning och Herren ångrade det onda som han hade tänkt att göra mot folket. Men Mose bestraffade folket, hårt, så att de inte ville göra samma synd igen. Mose kastade stentavlorna mot berget och han lät leviterna döda 3000 män som ett varnade exempel på upproret. Läs och begrunda!

2 Mos. 33; Vilken respekt folket hade fått för Herren och för hans tjänare Mose. Det står att var och en ställde sig upp och bugade sig till marken när Mose kom och till dess han hade kommit in i tältet. Mose kunde blivit högmodig men inte, han sade till Herren “Låt mig få se din härlighet” Och Herren talade till Mose i följande bibelord;

“Mose sade: “Låt mig få se din härlighet.”  Herren svarade: “Jag skall låta all min godhet gå förbi framför dig och jag skall ropa ut namnet ‘ Herren ‘ inför dig. Jag skall vara nådig mot den jag vill vara nådig emot, och jag skall förbarma mig över den jag vill förbarma mig över.  Men mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.”  Därefter sade Herren: “Se, här är en plats nära intill mig. Ställ dig där på klippan.  När min härlighet går förbi skall jag ställa dig i en klyfta i klippan och jag skall låta min hand vara över dig till dess jag har gått förbi.  Sedan skall jag ta bort min hand, och då skall du få se mig på ryggen. Men mitt ansikte kan ingen se.” 2 Mos.33:18-23

Osökt kommer en gammal psalm som vi sjöng i Missionskyrkan i Sävsjö där jag växte upp; “Klippa, du som brast för mig, låt mig gömma mig i dig. Vattnet, blodet som går fram från ditt hjärta, o Guds Lamm, låt det bli en dubbel bot för min synd och lagens hot.” Sång 230 i Psalmer och Sånger!

Matt. 22:23-46; Här får vi reda på en hel del om vår framtid. I himlen ska vi inte gifta oss eller bli bortgifta utan vi kommer att vara som änglarna i detta avseende.

Vi får veta att det största budet är; “Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.”  Matt. 22:37

“Sedan kommer ett som liknar det: “Du skall älska din nästa som dig själv.” Matt. 22:39

Sadduccerna trodde inte på uppståndelsen! Sadduccerna var ett religiöst och politiskt parti bland judarna från mackabeertiden. De var under ledning av det högre prästerskapet i Jerusalem och de var i ständig opposition mot fariséerna.

Maria Hallman