BIBELN 365 DAGAR – DAG 76

DAGENS TEXTER; 5 Mos. 29, 30 och Mark.16

5 Mos. 29; Idag är det val i Israel, måtte höger sidan vinna! Vinner vänster sidan kommer de ge bort land till Palerstina och göra allt som USA, Sverige och andra motståndare till Israel just nu, vill att de ska göra. USA HAR ALLTID VARIT ISRAELS BESKYDDARE MEN I OCH MED OBAMA REGERINGEN HAR USA STÄLLT SIG PÅ FIENDENS SIDA. GÅ INTE EMOT ISRAEL, USA VAKNA, JAG ÄR RÄDD FÖR VAD SOM KOMMER HÄNDA OBAMA ? När det gäller Sverige som ställt sig emot Israel, kan precis vad som helst hända tex. självmordsbombare mitt i Sverige. Jag är livrädd för vad som kommer att hända i Sverige detta året 2015 ? Israels vänster är sekulariserade judar som inte alls följer Guds Ord, de är avfälliga, upproriska judar som står emot den levande, allsmäktige Guden. Samtidigt finns det judar alltså högern som är djupt religiösa och beder i timmar varje dag och följer lagen, de kommer aldrig lämna ifrån sig Israel och kompromissa med tex. en två stat lösning.  Israel är Herrens land och folk och dess gränser har den allsmäktige Guden bestämt; Abraham, Isak och Jakobs Gud. Bed för Israel! Läs och begrunda 5 Mos.29!

Det är fruktansvärt vad som hänt i Lahore Pakistan, många av våra kristna syskon är mördade. Bed för deras familjer och de kristna i Pakistan! När vi gjorde TV programmet “Hello Asia” i Älmhult, fick vi samtal från de kristna vännerna i Lahore under programmets gång, LIVE! Se Söndagar kl. 16-17 “Hello Asia” i repris, tryck på annonseringen på www.ctvc.se och följ informationen.

5 Mos. 30; “Jag har lagt framför dig liv och död; VÄLJ DÅ LIVET!

” Nej, ordet är dig mycket nära, i din mun och i ditt hjärta, så att du kan följa det. Se, jag lägger i dag fram för dig livet och vad gott är, döden och vad ont är,  då jag i dag befaller dig att älska Herren, din Gud, att vandra på hans vägar och hålla hans bud och stadgar och rådslut, för att du må leva och föröka dig, och för att Herren, din Gud, må välsigna dig i det land dit du kommer för att ta det i besittning.  Men om ditt hjärta vänder sig bort och du inte vill höra, och om du blir förledd och tillber andra gudar och tjänar dem,  så kungör jag för er i dag att ni förvisso skall förgås. Ni kommer inte att leva länge i det land dit du drar över Jordan för att komma och ta det i besittning. Jag tar i dag himmel och jord till vittne mot er att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse. Välj då livet, för att du och dina efterkommande må leva, genom att du älskar Herren, din Gud, och lyssnar till hans röst och håller dig till honom. Ty detta betyder liv och lång levnad för dig, så att du får bo i det land som Herren med ed har lovat att ge dina fäder, Abraham, Isak och Jakob.” 5 Mos.30:14-20

Mark. 16; Här får vi veta ett nytt kvinnligt namn i bibeln, intressant kvinna, läs och begrunda!  SALOME; Matt.20:20; ” Modern till Sebedeus söner gick fram till Jesus tillsammans med sina söner. Hon föll på knä och ville be honom om något……..v.28 Salome betyder fredlig, fridsam Salome frågade Jesus om hennes söner kunde få sitta på Jesu högra och vänstra sida när de kommer till det nya riket. ? Hon var gift med Sebedeus och deras söner apostlarna Jakob och Johannes var Jesu lärjungar. Sebedeus var fiskare från Betsaida i Galileen och pappan hade tjänare Mark.1:20; ”….. så det betyder ett välstånd och var nog ganska framgångsrika. Andra bibelord talar om att Salome var med vid Kristi kors och troligtvis var Jesu moders syster. Matt.27:56;”….Mark.15:40;”…..Mark.16:1;”….välluktande kryddor kanske det var Salmone som köpte dessa kryddor ? Här tycker jag att vi kan se en intressant kvinna. Hon var Sebedeus hustru och hade säkert lagat många fiskmiddagar. Det var en gudfruktig familj hon hade uppfostrat pojkarna väl och när kallelse kom till dem var de villiga att tjäna och följa Jesus. Hon var en kvinna som kunde Guds Ord och hon hade hört budskapet om att det kommer en ny tid då Guds rike ska råda och detta såg hon fram till. Det talar om för mig att även om Jesus fick lida och dö korsfästelse döden så måste hon har vetat att detta var inte slutet, Jesus ska ha ett nytt rike. Hon kanske var en stor tröst till Jesu moder Maria och Maria Magdalena. Det verkar som hon var en vuxen andlig kvinna. Men här kommer ett avslöjande av hennes karaktär, hon var inte självisk för då hade hon ju frågat efter en plats till sig själv vid Jesu sida, men det gjorde hon ju inte. Hon frågade om var sina platser till sina söner, hon ville bara gott och ordna det allra bästa för sina barn det var hennes önskan. Och det naturliga i Guds rike är att vi vill det bästa för våra barn, det här är verkligen motsatsen till Herodias som istället använde sitt barn för att få själv en uppsatt possition. Men ändå var det inte bra att Salome gjorde detta hon gjorde. Jag känner igen mig, vi mammor vill så väl att det ibland blir fel. Salmone ville ordna platser, de bästa platserna, vid Jesus för sina pojkar. Detta kunde apostlarna Jakob och Johannes göra själva de träffade ju Jesus hela tiden. Kanske det var så att mamma Salmone sagt till pojkarna många gånger; NI MÅSTE FRÅGA OM PLATSERNA. De ville inte och tillslut gick hon och frågade. Detta är så typiskt för oss kvinnor vi vill så väl men det blir så fel. Och vad är det som fattades i Salmone och i våra liv om vi gör som hon gjorde TRO OCH FÖRTRÖSTAN OCH ETT BÖNELIV SOM LÄMNAR HELA FAMILJENS FRAMTID I HERRENS HÄNDER. Samtidigt hade hon inte frågat hade vi ju inte fått redan på flera saker att platserna delar inte Jesus ut, det gör Fadern. Men sedan hela den undervisningen som Herren Jesus gav kvinnan, var ju att den som ville vara störst ska vara de andras tjänare. Detta tror jag faktiskt inte var Salmones problem, hon var säkert en tjänarinna av hög status. Gud välsigne alla Salmoner men Herren hjälp oss TRO dig istället för att fixa saker i egen kraft.

För övrigt kan vi läsa om uppståndelsen och missionsbefallningen.

Uppståndelsen! Skrift förklara Skrift, vi läser 1 Kor. 15 där får vi flera detaljer om vilka Jesus visade sig för efter uppståndelsen. Vi måste förstå att många blev korsfästa på denna tiden. MEN INGEN HADE UPPSTÅTT. Mohammed, Budda är döda men JESUS LEVER HAN ÄR UPPSTÅNDEN! Här i ligger vår frälsning “Döden är uppslukad och segern vunnen.” “Du död, var är din seger? Du död, var är din udd?”1 Kor. 15:54,55

Kristi uppståndelse
“Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och står fasta i, 2 och genom vilket ni blir frälsta. Jag vill påminna er om orden som jag förkunnade, om ni nu håller fast vid dem. Annars var det förgäves att ni kom till tro.  Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna,  att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna,  och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv.  Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de flesta ännu lever, medan några är insomnade.  Sedan visade han sig för Jakob och därefter för alla apostlarna.  Allra sist visade han sig också för mig, som är såsom ett ofullgånget foster.  Ty jag är den ringaste av apostlarna. Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling.  Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förgäves, utan jag har arbetat mer än de alla, fast inte jag själv, utan Guds nåd som varit med mig.  Vare sig det gäller mig eller de andra, så förkunnar vi detta, och det är detta ni har kommit till tro på.” 1 Kor.15:1-11

Till slut den mäktiga missionsbefallningen!

” Och han sade till dem: “Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen.  Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd.  Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor.  De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska.” Sedan Herren Jesus hade talat till dem, blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida.  Och de gick ut och predikade överallt, och Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det.” Mark.16:15-20

Maria Hallman