BIBELN 365 DAGAR – DAG 85

DAGENS TEXTER; Josua 16, 17, 18 och Luk.5:1-16

Josua 16; Det finns inget landområde i Israel som heter Josefs landområde. Men Josef hade två söner Manasse och Efraim och de fick var sitt landområde i Israel. I detta kapitel handlar det om Efraims stams område. Läs och begrunda!

Josua 17; Manasses område väster om Jordan. Lägg märke till Selofhad hade inga söner men 5 döttrar Mahla, Noa, Hogla, Milka och Tirsa. Dessa kvinnor trädde fram inför prästen Eleasar, Josua och furstarna och sa; Mose har lovat oss en arvedel bland våra bröder. Och så blev det, kvinnorna fick en arvedel utav de 10 arvedelarna som Manasse fick.

Josua 18; Tabernaklet flyttades från Gilgal till Silo. Där sattes uppenbarelsetältet upp och där samlades Israels barn och tillbad Herren Gud. Härifrån fördelades övriga landet och Josua ville ha en ritning på landet och vad som var intaget och det som skulle intagas. Han till och med sa till på skarpen; HUR LÄNGE ? Läs och begrunda!

“Därför sade Josua till Israels barn: “Hur länge vill ni vänta med att gå och inta det land som Herren, era fäders Gud, har gett er?  Utse åt er tre män från varje stam, så skall jag sända i väg dem, och de skall genomkorsa landet och göra en beskrivning över det efter vars och ens arvedel, och sedan komma tillbaka till mig.” Jos.18:3,4

Dessutom är det intressant att leviterna får ingen arvedel, landområde där de kunde så och sätta och slakta och äta. Nej, prästtjänsten var deras arvedel och de skulle få 10:ondet av de andras sådd och skörd. Leviterna skulle sköta tabernaklet och predika och undervisa Guds Ord. Läs och begrunda!

“Leviterna får ingen del bland er, eftersom Herrens prästtjänst är deras arvedel.” Jos.18:7

“Vet ni inte att de som tjänstgör i templet äter av det som kommer från templet, och att de som gör tjänst vid altaret får sin del av det som offras på altaret? Så har också Herren befallt att de som predikar evangeliet skall leva av evangeliet.” 1 Kor.9:13,14

Luk.5:1-16; Jesus var en bönens man det kan vi läsa flera gånger som v. 16 här i Lukas evangelium kap. 5.

” Men ryktet om Jesus spreds ännu mer, och stora skaror samlades för att lyssna på honom och bli botade från sina sjukdomar.  Men han drog sig ofta undan till öde trakter och bad. Luk.” 5:15,16

Självklart ska du ha ett eget böneliv;  bönepromenader och ensam i bilen är ju jättebra böneplatser men också hemma där man får nämna alla böneämnerna och stilla sig själv inför levande Gud, i tungor, lovsjunga i tungor, tackar och prisa Herren för hans nåd och oändliga godhet. MEN att bedja tillsammans med familjen och vännerna är också viktigt, vi har det lika svårt som du att föreslå att bedja och läsa Guds Ord innan vi bryter upp, men vi gör det i Jesu namn. DU KAN VARA MED OCH BRYTA EN TRÄND UTAN BÖN TILL ATT GÖRA DITT HEM TILL EN BÖNEHUS! JESUS HÖR BÖN OCH HAN SVARAR PÅ BÖN!

Jesu första lärjungar. Simon Petrus och Sebedeus söner; Jakob och Johannes, inga kvinnor de hade andra uppgifter. Vilken predikan detta är; På Guds Ord la de ut näten på djupt vatten och fångade fisk så att näten höll på att gå sönder. De som var proffsfiskare och visste att detta är idiotiskt och mot naturen, ändå lydde de och gjorde som Jesus befallde dem och detta var säkert det avgörande för att Jesus kallade dem som sina lärjungar och till människofiskare. Tänk om du och jag vågade tro Guds Ord i vardagen vilken väckelserörelse och frälsarörelse det skulle bli i Sverige. Herre hjälp oss att inte bara vara Ordets hörare men Ordets görare också. Herre hjälp oss att vittna för människor idag och vara en människofiskare var än vi går fram.

” När han hade slutat tala, sade han till Simon: “Far ut på djupt vatten och lägg ut era nät till fångst.”  Simon svarade: “Mästare, vi har arbetat hela natten och inte fått något. Men på din befallning vill jag lägga ut näten.”  De gjorde så och fångade en så stor mängd fisk att näten höll på att gå sönder.  Då vinkade de åt sina kamrater i den andra båten att komma och hjälpa dem. Och de kom och fyllde båda båtarna, så att de var nära att sjunka. När Simon Petrus såg det, föll han ner för Jesus och sade: “Gå bort ifrån mig, Herre, jag är en syndig människa.”  Ty han och alla som var med honom hade slagits med häpnad över den fångst de hade fått,  också Jakob och Johannes, Sebedeus söner, som fiskade i lag med Simon. Men Jesus sade till Simon: “Frukta inte. Härefter skall du fånga människor.”  Och de drog upp båtarna på land, lämnade allt och följde honom.” Luk.5:4-11

 

Maria Hallman