BIBELN 365 DAGAR – DEL 24

DAGENS TEXTER; 2 Mos. 7, 8 och Matt. 17

2 Mos. 7; Herren talar till Mose gå till farao och begär att han ska släppa Israels folk, men jag ska förhärda faraos hjärtan så att han inte lyssnar på Er. Mose och Aron går inför farao och de gör under på faraos begäran. Slänger sin stav på marken och den blir en orm, men samma tecken gör de egyptiska spåmännen, slänger sin stav på marken och den blir en orm. Det måste ha varit väldigt förvirrande men det är inte över än, Arons stav slukade deras stavar. Den första plågan är; Nilens vatten blev till blod och de egyptiska spåmännen gjorde samma tecken genom sina magiska konster. Faraos hjärta förblev hårt och han släppte inte det hebreiska folket så de kunde hålla gudstjänst inför deras Gud i öknen.

2 Mos. 8;  Den andra plågan – paddorna. Den tredje plågan – myggen. Den fjärde plågan – flugorna. Men vad än Gud plågade egyptierna med, var det samma visa om och om igen. När plågorna var bland folket, lovade farao att släppa Israels folk, men när Gud tog bort plågorna blev faraos hjärta hårt igen och släppte inte Israels folk. Lägg märke till att paddor kunde egyptiens spåmän också göra genom sina magiska konster. 2 Mos.8:7 . Det måste varit förvirrande, men det är inte över än, håll fast! Men när spåmännen skulle göra myggor kunde de det inte. 2 Mos. 8:18 Då fick de äntligen erkänna; “Detta är Guds finger.” Fjärde plågan drabbade inte Gosen där Guds folk, det hebreiska folket, Israels folk var bosatta. Herren säger; “Jag ska göra åtskillnad mellan mitt folk och ditt” Läs och begrunda!

Matt. 17; På förklaringsberget vid Cesarea Filippi år 29.e.Kr talar Jesus med en mindre grupp av sina lärjungar. Här tar Jesus med sig bara tre av lärjungarna Petrus, Jakob och hans bror Johannes upp på ett högt berg. Jesus förvandlas inför dem och Mose och Elia visas plötsligt för dem, ett lysande moln sänker sig över dem och en röst ur molnet sade; ” Denne är min Son, den Älskade. I honom har jag min glädje.” Vilken upplevelse!  Detta uttryck känner vi igen från Matt. 3 där Jesus blir döpt utav Johannes, då öppnades himlen  och samma tilltal från Fadern; “Denne är min älskade Son………. Petrus vill bygga hyddor på berget och stanna där, de måste ha haft en upplevelse som är utöver allt annat ? texten fortsätter och säger; “De såg ingen utom Jesus” Jag tror det första dopet var ett bekännelsedop och med frimodighet kunde du hungra och törsta efter dopet i den helige Ande och tala i tungor. Men, jag tror här talas det om ett annat dop, dop av kärlek till Jesus och förberedelse till lidande och förföljelse. Det måste finnas något mera, människor som upplevt något mera, de ser ingen utom Jesus, de är förkrossade och ödmjuka. De gråter över sin synd och vill bara ha mera och ännu mycket mera, de är villiga att lida för Kristus och gå i döden för Guds rike om så skulle behövas. IDAG över hela vår värld lider och dör människor för sin tro på Jesus Kristus Guds Son, de måste ha sett Jesus och ingen annan. Personligen strävar jag efter mera, det måste finnas mera som dessa syskon har upplevt som jag ännu inte upplevt.  Jesus botar en besatt pojke och han talar om tempelskatten. Minnesversarna för idag är Matt. 17: 18-20 Lägg märke till att v. 21, mycket viktig vers om bön och fasta, är borttaget i denna översättningen, men ligger längst ner i småtext.

 ” Och Jesus talade strängt till den onde anden, och den for ut ur honom. Från det ögonblicket var pojken botad. Då lärjungarna hade blivit ensamma med Jesus, gick de fram och frågade: “Varför kunde inte vi driva ut honom?”  Han svarade: “Därför att ni har så lite tro. Amen säger jag er: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er.” Matt.17:18-20 Läs och begrunda!

Maria Hallman