Förstår du vad du läser? – Dag 20 – Omvänd er!

Matt 3:1-2 “Vid den tiden kom Johannes Döparen och predikade i Judeens öken och sa: Omvänd* er för himmelriket  är nära.” (http://www.bibel.se/bibeln/reformationbibeln-nya-testamentet_787)

Johannes döparens budskap, kan sammanfattas i dessa rader; Omvänd er! Det är samma uppmaning som Jesus kom med strax efter, Mark 1:15 “ och sa: Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära. Omvänd er* och tro evangelium.”. Nu ska vi se vad som Kungars kung och hans budbärare egentligen menar med dessa ord.

Det är värt att notera att både Johannes och Jesus använder ordet “omvändelse” utan att ge någon närmare förklaring vad de menar. Det betyder att hans lyssnare förstod vad de menade denna term.

Bland judarna var detta ett väldigt viktigt begrepp. Så viktigt att rabbinerna menade att omvändelsen funnits innan ens lagen givits. Ordet för omvändelse på hebreiska är “teshuba” vilket är substantiv form för verbet “shub” som betyder “vända på”. Omvändelse är att vända sig från det onda och vända sig till Gud. Den berömde medeltida judiske läraren, Maimonides sa detta om omvändelse “Vad är omvändelse? Omvändelse är att syndaren lämnar sin synd, får bort den ur sina tankar och fullständigt ställer om sitt sinne så att han aldrig kommer göra det igen”  

Bland judarna ansåg man att en omvändelse var inte giltig om inte den åtföljdes av handlingar som visade det. De menade t.ex. att Gud stoppade inte utplånandet av Nineves syndiga befolkning för att de gick i sorgdräkt och fastade utan därför att de ändrade sina onda vägar. De omvände sig från ondskan. Så bland judarna var det inget värt om man inte också visade upp ett rättfärdigt liv. Johannes kom ju direkt från den traditionen när han framställde kravet på att hans lyssnare skulle uppvisa omvändelsens frukt.

Författaren G.F. Moore skriver “Den uppenbart viktigaste betydelsen med omvändelsen inom judendomen är alltid en förändring i människans attityd mot Gud, och hur man framlever sitt liv, det betyder en religiös och moralisk reformation av folket eller den enskilde”. Det handlade alltså om en sådan fullständig sinnesomvändelse att det totalt förändrar den enskildes liv både moraliskt och i relationen mot Gud.

Bibelläraren J I Packer skriver om att ordet på grekiska för omvändelse”metanoeo ” betyder att förändra sitt sinne så att ens åsikter, värderingar, livsmål och livsstil ändras och att men lever hela livet annorlunda. Förändringen är radikal, både inuti och utanpå; intellekt, och omdöme, vilja och känslor, uppförande, livsstil – allt blir påverkat. Omvändelse innebär att man börjar ett nytt liv.”

Detta är också ett centralt begrepp i hela NT, för Jesus, Johannes döparen, för de tolv apostlarna (Mark 6:12) Petrus (Apg 2:28), Paulus (Apg 17:30, 26:20)

Vi kan också lära oss från den judiska tron att omvändelse är: “som havet – en man kan bada i det när som helst”, Omvändelsen är totalt nödvändig – det finns en berättelse om Abraham att han talade med Gud och sa “Du kan inte hålla i båda ändarna samtidigt på repet. Om du kräver strikt rättvisa kan inte världen förbli, och om du kräver att världen ska förbli, kan inte strikt rättvisa finnas”!  Om det endast fanns Guds strikta rättvisa så skulle det betyda slutet för allt och alla. Så nödvändig är omvändelsen, att för att Gud skulle göra det möjligt för mänskligheten att existera, fick han annullera sina egna befallningar.”

Gud tar emot också omvändelse i det fördolda. Rabbi Eleazar påpekar att “så är det i världen att när en man kränkt någon offentligt och han vid ett senare tillfälle vill försonas med honom så säger hans motpart; du förnedrade mig offentligt, och nu vill du ha försoning här med bara oss två! Nej du, gå och samla ihop dem som var närvarande när du kränkte mig offentligt, och be mig sen om ursäkt så ska vi försonas! Men Gud är inte sådan; en man kan stå på torget och förbanna och häda Gud och den Helige kommer säga till den personen “omvänd dig här mellan dig och mig och jag kommer ta emot dig”! Guds nåd är så tillgänglig för den som skäms för sin synd, att han endast behöver berätta den för Gud!

Så när Johannes döparen predikade om omvändelsen var det inget nytt begrepp, alla visste vad han menade. Precis då som nu, kämpar alla innerst inne med sin hemliga synd men det finns möjlighet till försoning och förlåtelse om man är redo att ödmjuka sig. Det gäller för alla både Jude och grek. Så omvänd dig ty himmelriket är nära!

Fortsättning följer…/Stefan Hallman www.ctvc.se