Förstår du vad du läser? Dag 29 Predika!

 Matt 4:17. Från den tiden började Jesus predika och säga: Omvänd er*, för himmelriket** har kommit nära.

Här står det att Jesus började predika. Den svenska översättningen leder våra tankar till en utläggning över veckans bibeltext. Men det är inte korrekt. Ordet på grekiska är “keryssein” och betyder mer av att man proklamerar en sak. “Keryx” är det grekiska ordet för härold, den person som kom med budskapet från kungen. I Jesu predikan finns vissa ingredienser som borde finnas i varje predikan eller förkunnelse.

1. Budbäraren från kungen bar fram sitt budskap med fullständig övertygelse. Det fanns inte ett tvivel på att det han sa var sant. Det var inte frågan om några “kanske” eller “möjligtvis”, Jesus hade ett definitivt budskap – så här är det – punkt slut. Om en predikant inte tror på sitt eget budskap kan han inte övertyga andra!

2. Härolden talade med fullständig auktoritet, han kom ju med ett budskap från kungen, han kom för att proklamera kungens lag, hans befallningar och beslut. Någon sa: “Predikan är tillämpningen av profetisk auktoritet i dagens situation”.

3. Härolden förkunnade ett budskap med ursprung bortom sig själv. Predikanten bär inte fram sina egna tankar eller resonemang. Det är Guds röst som ska föras fram genom sin budbärare. Det var så Jesus bar fram sitt budskap. Gud talade genom honom.

Jesu budskap var kort och gott “omvänd er”! Nu var det en helt ny situation på gång. Himmelriket är på gång. Vänd er bort från era synder och rikta er mot Gud. Lyft blicken från Jorden och lyft den mot himlen. Gör helt om, sluta vandra bort från Gud börja vandra mot Honom. Budskapet var kraftigt och direkt, högt och befallande. Nu är det dags Gud är på gång! Guds herravälde är på väg att bryta in. Evigheten bryter plötsligt in i vår värld, Han står framför dem, Den Evige Guden står mitt ibland dem och manar folket till omvändelse.

Enligt Markus 1:14..“kom Jesus till Galileen och predikade evangelium* om Guds rike* 15. och sa: Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära. Omvänd er* och tro evangelium.”  Tiden var fullbordad, detta betyder att allt var planlagt sedan länge. Änglarna hade väntat med spänning, människorna likaså. Alla visste att något skulle hända, allting talade för det, men ingen visst när eller var…Men nu var tiden fullbordad och allting skedde mycket snabbt. Detta var starten av de viktigaste tre åren i världshistorien. Gud vandrade på Jorden. Han kom tillbaka till den värld som han en gång vandrat i tillsammans med Adam och Eva. Här vandrade han tillsammans med Hanok. Nu var han tillbaka och vilken mäktig syn det måste varit. Han kom ju till sina egna, men de kände inte igen honom. Så fördärvad hade världens människor blivit, så tröga till att se och höra, så de kände inte igen skaparens röst.

Han predikade evangelium – ett glatt budskap – härolden förkunnar goda nyheter – Lyssna! Han predikade glada nyheter om Guds rike! Fantastiskt, underbart. Men det var få som tog emot honom. Hur kunde de missa tillfället? Men dessvärre är det lika illa idag. Denna världens furste har totalt förblindat ögon och hjärta och förhärdat folkets samveten. Och det blir bara värre och värre. Behovet av detta omvändelse budskap är nu mer aktuellt än någonsin. Men det måste proklameras med kraft, uttryckas radikalt och tydligt. Går inte att anpassa budskapet så att det inte stöter någon. Det skall både stöta, skaka om och betvinga folk till att omvända sig. Det skall väcka och skapa bekymrade hjärtan. Det ska övertyga folk att vända sig till Gud innan det är för sent.

Dagens kyrkliga/frikyrkliga verksamhet gör inget av detta. Så länge vi har präster och pastorer som är livrädda för att stöta sig det minsta med världen så är det kört! Vårt budskap är provocerande, om det inte får vara det, så fyller det inte sin funktion. Evangelium är ett glatt budskap, men det betyder inte att det uppmuntrar världens barn att fortsätta leva som det gör. Att bara tala om Guds godhet och kärlek är hänsynslöst och förföriskt. Man måste predika hela evangeliet – Om himmel och Helvete. Det finns bara två alternativ. Det finns ingen annan väg till himlen och evigt liv med Gud än genom Jesus. Det är ett personligt beslut att ta, om man vill följa instruktionerna för att nå fram till målet. Endast genom att tro evangelium, ta emot det och bli född på nytt kan du komma till Guds rike. Detta är ett både glatt och provocerande budskap.

Må vi alla bli härolder från kungen som proklamerar det sanna budskapet så folk vet vad som gäller!

Fortsättning följer…./Stefan Hallman www.ctvc.se