Förstår du vad du läser? Dag 59 Bergspredikan

Förstår du vad du läser? Det är den fråga som Filippos ställde till den Etiopiske hovmannen i apostlagärningarna 8. Svaret var,” hur skulle jag kunna det om inte någon vägleder mig?” Nåväl det är det denna blogg handlar om att ge dig en kommentar till skriften. Idag är det dag 59. Så många dagar har jag skrivit och uttryckt mina kommentarer om texten i Matteusevangeliet.

Jag har har kommit till kap 5. Jag har “fastnat” i Jesu bergspredikan. Det är inte så konstigt. Det är ett av bibelns mest kända avsnitt. Mahatma Ghandi, den Indiske ledaren, som fick hela Indien att sätta sig i protest mot de StorBrittaniska samväldets förtryck av en hel kontinent och fick dem att till slut överlämna Indien till sig själva, han sade “Jag tror inte på de kristna…men Bergspredikans Kristus tror jag på…”. Den som tar sig tid att verkligen läsa Jesu mäktiga ord i Matteus evangeliets 5 till 7:e kapitel kommer att beröras av en annorlunda verklighet.

Bergspredikan är den andra lagen. Den första förmedlades genom änglar till Mose på berget Sinai, den andra lagen förmedlades genom Kristus, den smorde, på bergsluttningarna i Gallileén. Den första i en öken, den andra i ett frodigt landskap med strömmande vattenkällor. Så är det också med den andra lagen, evangeliet. Det strömmar av liv och förlossning. Läs bergspredikan under förväntan och andakt och dina ögon öppnas för en värld, en tillvaro som man inte ens i fantasin klarar tänka ut. Gud är så god. Jesus kom och förklarade detta för oss. Han visade det för oss. I sina handlingar och genom sina ord visar han oss Gud. Den som vill veta mer om den evige allsmäktige Guden – Se på Jesus.

Den som vill veta mer om det eviga livet – Lyssna till vad Jesus säger. Här finns hopp, här finns glädje. men här finns också salt som svider och renar. Kristus avslöjar, finkänsligt men ändå rakt på sak, synden som vilar som en orm i våra hjärtan.I bergspredikan öppnar han våra ögon, sakta men säkert, kommer kunskapen smygande in i våra sinnen. Kristus sveper med sina ord bort lögnens ande som förgiftat våra själar och tränger undan mörkrets hotande furste. Plötsligt ser vi längre, tänker högre, andas av evigheten syre och det förvandlar våra liv.

Saliga är de fattiga i anden dem tillhör himmelriket…Så börjar denna fantastiska predikan. Eller rättare sagt – en frihetens proklamation…ett livets magna charta…I bergspredikan får vi höra om lagen, om mord, vrede,äktenskapsbrott, ja och nej om kärlek och vedergällning. Vi får höra om givande, bön  och fasta. Om skatter i himlen, om ögat och kroppens ljus. Om flisan och bjälken, den gyllene regeln, om de två vägarna och de två husbyggarna. Så välkända verser för vana bibelläsare. Så underbara,sanna och mäktiga ord.Ta vara på dem. Läs dem. Andas dem och sök Kristus i dem. Du blir rikligen belönad. Lyder du dem så blir du också framgångsrik och upphöjd både i denna värld och i nästa. Gud välsigne dig, läs och njut. Gud är kärlek. Imorgon fortsätter min blogg med en kommentar över några verser i Matteus 5. Välkommen att följa med.

Fortsättning följer…./Stefan Hallman www.ctvc.se