Förstår du vad du läser? Dag 61 Andra sidan…

38. Ni har hört att det är sagt: Öga för öga och tand för tand. 39. Men jag säger er, att ni inte ska stå emot det onda, utan vem som än slår dig på din högra kind, så vänd också den andra åt honom. 40. Och om någon vill gå till rätta med dig och ta din livklädnad*, så låt honom få din mantel också.  41. Om någon tvingar dig att gå en mil*, så gå två med honom.

Vi fortsätter vårt studium över Matteusevangeliet. Nu handlar det om att vända andra sidan till som man brukar säga. Men vad handlar det egentligen om och vad betyder det? Igår konstaterade vi att den kristne har en ny anda i sitt liv,  en ande av att inte hämnas eller att kräva sitt. Idag fortsätter Jesus med tre exempel. Om att bli slagen, att avtvingas sin mantel och att tvingas gå en mil åt någon. Vi ska se att dessa exempel kräver en förklaring utifrån den historiska kontext Jesu åhörare levde i.

När det gäller att bli slagen i ansiktet, så står det att om någon slår dig på din högra kind…så vänd den andra till honom. Ok, men om vi förutsätter att de flesta människor är högerhänta, betyder det att för att kunna slå dig på din högra kind måste han klappa till dig med baksidan av sin högra hand. Detta var enligt den rabbins lagen, en dubbel kränkning, mot att bli slagen med handflatan. Här säger Jesus alltså; att om så vore att du blir dubbelt kränkt, ska du inte slå tillbaka utan ödmjukt hålla fram den andra kinden. Det andra alternativet är att man blir slagen på kinden av någon som står bakom en. Det är ännu värre. Antingen talar det om att någon som är ens vän, står i samma grupp, plötsligt klappar till en bakifrån, alltså en väns svek, eller att en fiende smyger sig på en bakifrån och slår till helt plötsligt. Lika illa det. Men oavsett säger Jesus att vi inte ska hämnas! Detta är kraftfullt och talar om en livsstil som är väldigt främmande för de flesta. Detta verkar fegt och blödigt på något sätt. Inte kan man bara stå och ta emot kränkningar och förnedringar av andra!…Eller kan man?

Enligt Jesus är det absolut möjligt. Och nödvändigt. En kristen livsstil är totalt annorlunda och radikal. Guds rike är ett fredsrike och enda vägen att få slut på den ande av hämnd och våld är att någon ger efter. Här har vi kristna ett stort ansvar och en stor uppgift. Men dessvärre är våra kyrkor fulla av människor som utkämpar bittra släktfejder och förgiftade positionskamper. Ingen vill ge efter, det handlar om åsikter om det mesta. Allt ifrån hur pastorn sköter sitt jobb eller körledarens val av solosångare. Ett evigt käbblande och stridande. Oftast utspelas detta bara i hemlighet, vid kaffeborden med likasinnade som åhörare. Men under ytan i en sådan församling pyr det. Det gror alla möjliga bittra rötter. Där kan det aldrig bli väckelse. Guds Ande vägrar komma till ett sådant sammanhang. I sådana församlingar orkar pastorerna inte stanna länge.Här behövs öppnade ögon och omvändelse.

Det andra exemplet Jesus använder är om att någon vill ta din livklädnad. Här får vi först titta på vad en livklädnad var för något. Ordet “tunik” betyder ett plagg av linne som man bar närmast kroppen. En fattig hade oftast ett par sådana att byta med. Men Jesus säger att vi ska erbjuda också vår mantel. Mantel står det, men det var egentligen mer än det. Det var också en persons sovtäcke.Därför säger lagen i 2 Mos 22:26.Om du tar manteln i pant av din nästa, skall du ge den tillbaka till honom innan solen går ner. 27. Ty det är det enda täcke han har att skyla sin kropp med. Vad skall han ha på sig när han sover? Och det skall ske att när han ropar till mig, skall jag höra honom, ty jag är barmhärtig.”

Så vad Jesus egentligen säger är att en kristen inte ska stå upp för sina legala rättigheter. Att man inte ska strida för sitt eget utan leva för andra. Häpnadsväckande och omöjligt om man inte är fylld med Kristi kärlek. Att hellre lida nöd än stå upp och kämpa för sin rätt är ju tvärtemot va denna världens hjältar gör…

Men vi måste förstå att den värld som man levde i vid denna tid var en tid av ockupation. Det romerska rikets makt vilade tungt över alla medborgare. Inte endast genom skatteoket de fick bära utan också att när som helst, hur som helst kunde de betryckta invånarna bli kommenderade att göra tjänst för de romerska soldaterna. Ordet för tvinga “aggareuein” kommer från ett persiskt ord som betyder kurir. Persien hade på sin storhets tid ett fantastiskt post system. Allting var indelat i dags etapper. Vid varje dags slut fanns det en plats för postkuriren att sova på, ny häst och mat och dryck. Allt för att hålla postväsendet igång. Men om det av någon anledning inte fungerade kunde man kräva att en privatperson ryckte in och tjänstgjorde, med sin häst, utan betalt, allt för att posten skulle komma fram. Därifrån ordet “aggareuin” tvinga. Judarna levde under en ständig fruktan att när som helst kunde en representant för ockupationsmakten lägga bladet av sitt spjut på en civilpersons axel och kräva hjälp med något. Det kunde vara tjänster av de mest skilda slag och givetvis en del av soldaterna var mer korrupta än andra och utnyttjade sin situation. Ett bibliskt exempel på detta tvingande, var när Simon från Cyrené tvingades att bära Jesus kors ut till Golgata.

Därför står vi kristna inför stora utmaningar. Kan vi utöva den livsstil som Jesus pekade ut. Det yttersta tecknet på den vägen är Jesu lidande och offer för vår skull. Han fördes utan protest, ut för att korsfästas. Han valde lydnadens väg. Kan vi följa detta, eller är vi inte bättre än världsmänniskan som sträcker på sig och proklamerar sin frihet att göra som hon själv tycker och tänker? Sen finns det olika nivåer av detta. Ta t.ex. situationen för en vanlig arbetare, hur utför han sitt jobb? Är det att mot mesta möjliga lön göra så lite som möjligt? Eller att motvilligt sakta lyda sin chef? Här finns en utmaning, för chargongen ute på arbetsplatserna handlar ofta om detta. Man ska inte fjäska menar folk. Och så pratas det en massa dynga om chefer och arbetsledare. Här kan man göra skillnad! Visa på Kristus genom din livsstil. Våga tiga när du ska tiga och tala när du ska tala. Men tala rätt och älska din nästa. Visa att Kristus lever i dig!

Fortsättning följer…./Stefan Hallman www.ctvc.se