Förstår du vad du läser? Dag 75 Fader vår Del 4

9. Därför ska ni be så: Fader vår som är i himlarna! Helgat vare ditt namn. Luk. 11:2. 10. Låt ditt rike komma. Ske din vilja, såsom i himlen, så också på jorden. 11. Vårt dagliga bröd ge oss i dag 12. och förlåt oss våra skulder, såsom också vi förlåter* dem som är oss skyldiga. *UN: vi har förlåtit. 13. Och för oss inte in i frestelse, utan fräls oss från det onda, för riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen*.

Låt oss idag titta närmare på uttrycket “Helgat är ditt namn”. En del menar att ordet för helgat, är ett av de mest svåröversatta orden i NT. Därför låt oss se på det. Ordet som översätts till”helgat”, “hagiastheto“, bygger på ordet “hagio” vilket har olika mening och olika betoningar. I bibliska språklexikon upptar förklaringen ofta flera sidor, där man reder ut vad som betyder vad.

Hagios är ett adjektiv och används i betydelsen att “behandla en person eller sak hagios“. oftast översätter man det med ordet helig. Men den egentliga betydelsen är annorlunda eller avskild. En sak som är hagios är annorlunda än annat. En person som är hagios är separerad från andra. Ett tempel är hagios då det annorlunda än andra byggnader. Ett altare är hagios då det är skapat för ett annorlunda syfte än andra ting. Guds dag är hagios därför att den är annorlunda än andra dagar.

Därför när man ber bönen så betyder det “Låt Guds namn bli behandlat annorlunda än andra namn;Låt Guds namn få en position som är helt unik”.

Men här måste också tilläggas att i hebreiskan betyder en persons namn mer än bara namnet man blir kallad – Johannes eller Stefan eller vad det kan vara. I hebreiskan betyder namnet också en persons natur, karaktär eller personlighet. Det kan man se i hur bibeln använder namn. I Ps 9:11 skriver psalmisten “De som känner ditt namn förtröstar på dig”. Detta betyder inte att alla som vet att Guds namn är Jehova, förtröstar på honom, utan det betyder att de som vet hurdan Gud är de förtröstar på Honom.

Likaså läser vi i Ps 20:8Andra förlitar sig på vagnar och hästar, men vi berömmer oss av Herren vår Guds namn”. Det betyder att i tider av nöd och strid förtrösta psalmisten på att Gud  kommer leva upp till sitt namns betydelse. Han kommer komma ihåg vem Gud är och det ger honom mod att gå vidare.

Slår man då ihop betydelsen av dessa två begrepp, Helgad och betydelsen av Hans namn, så får vi följande;”Helgat vare ditt namn” betyder “Ge oss förmågan att behandla ditt namn, helt unikt, och i enlighet med det vad ditt namns natur och karaktär förtjänar och kräver”.

Detta kräver mer utläggning och fundering….

Fortsättning följer imorgon…./Stefan Hallman   www.ctvc.se