Förstår du vad du läser? Dag 78 Låt din vilja ske

9. Därför ska ni be så: Fader vår som är i himlarna! Helgat vare ditt namn. Luk. 11:2. 10. Låt ditt rike komma. Ske din vilja, såsom i himlen, så också på jorden. 11. Vårt dagliga bröd ge oss i dag 12. och förlåt oss våra skulder, såsom också vi förlåter* dem som är oss skyldiga. *UN: vi har förlåtit. 13. Och för oss inte in i frestelse, utan fräls oss från det onda, för riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen*.

Det viktigaste i bönen om Guds rike är följden “Låt din vilja ske”. men det är uppenbart att detta kan framsägas på olika sätt och med olika tonläge, vilket förändrar meningen och betydelsen.

Någon kan säga “Låt din vilja ske” i en ande av besegrad resignation. Han säger det men det är inte det han vill säga. Utan han har accepterat det faktum att han inte har någon utväg än att säga det. Han säger det efter som han insett att gud är för stark för honom och det är meningslöst att kämpa emot Universums konung.

Man kan också säga “Låt din vilja ske” med en bitter underton. En människa kanske känner att Gud är hans fiende, men ändå en så stark fiende att han inte kan annat än böja sig. Det sägs om Beethoven, att när han dött hittade man honom med ett bittert grin på läpparna och händerna hårt knutna som om han hade skakat sina knutna nävar mot Gud i dödsögonblicket.

Någon kan också säga “Låt din vilja ske” i en atmosfär av fullkomlig kärlek och förtröstan. Han säger det glatt och villigt oavsett vad det innebär. Det skulle vara lätt för en kristne att bedja “Låt din vilja ske” då det finns två saker han kan vara säker på; Han kan lita på guds visdom. Om vi konsulterar någon t.ex. för ett byggnadsprojekt och diskuterar fram och tillbaka så slutar det oftast att novisen får säga till mästaren “Låt din vilja ske, du är ju ändå experten”!

För det andra kan en kristen vara trygg vid det han vet att Gud älskar en. Vi tror inte på någon elak eller lynnig gudagestalt. Vi tror inte på någon som när vi ber om ett ägg ger oss en skorpion. Paulus skriver i Rom 8 :32…att Han som inte skonade sin egen son utan utelämnade honom för oss alla,hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom?.

Vi som kristna, kan glatt och med full förtröstan be att guds vilja ska ske i våra liv. Det är absolut sdet bästa för oss. Jag har hellre en erfaren byggmästare att resa mitt nya hus än att en klåpare med ingen erfarenhet får ansvaret för bygget.

Guds är god – det räcker att lita på.

 

Fortsättning följer…./Stefan Hallman….www.ctvc.se