BIBELN 365 DAGAR – DAG 42

DAGENS TEXTER; 3 Mos. 13 och Matt. 26:20-54

3 Mos. 13; Lagar om spetälska av olika slag. Spetälskan var ju en sjukdom och det förvånar mig varför inte läkarna skulle examinera den sjuke ? Lagen säger att prästerna skulle sätta diagnos på den sjuke, oren eller ren. Var det så att spetälskan betyder något annat också, ett uttryck för synden som sprider sig och smittar ? Vid flera tillfällen i Nya Testamentet helar Jesus människor från spetälska och lägg märke till varje gång Jesus har helst en spetälska säger han GÅ OCH VISA ER FÖR PRÄSTERNA! Matt.8:2-4, Mark.1:40-45, Luk.5:12-16 och dessutom Luk.17:11-19 där 10 spetälska kom emot Jesus och ropade till honom; Förbarma dig över oss! Lika här säger Jesus; Gå och visa Er för prästerna. Alla blev helad men det var bara en som kom tillbaka och tackade Jesus, till honom sa han; STIG UPP OCH GÅ DIN TRO HAR FRÄLST DIG! Vi kan läsa om Mirjams uppror och synd mot Mose och hon blev spetälsk därför. 4 Mos.12:9-15. Naaman botas från spetälskan genom att profeten Elisa säger till honom; GÅ OCH DOPPA DIG 7 GÅNGER I JORDAN FLODEN. 2 Kung.5:1-27. Vilken predikan! Vilken varning! Naamans spetälska som han var nu frisk ifrån, drabbar Gehasi som syndat mot Naaman. Läs och begrunda!

Matt. 26:20-54; Den sista påskalammsmåltiden. Alla lärjungarna var samlade med Jesus. Jesus säger; en av er ska förråda mig med en kyss och du doppar brödet tillsammans med mig. Vilket svek av Judas Iskariot, men det var ju inte bara han som svek Jesus alla lärjungarna övergav honom och flydde för sina liv. Judas gick längre och senare hängde sig. Petrus och de andra bad om förlåtelse och var så modiga att de gav sina liv för Jesus senare.

Nattvardsstunden i våra församlingar är en kärleksmåltid. Vi rannsakar våra egna hjärtan och dessutom ber varandra om förlåtelse för alla dumma saker vi sagt och gjort mot varann. Om vi inte förlåter varandra dricker och äter vi en dom över oss. Texten nedan säger också, att det finns många svaga och sjuka bland er och till och med dem som dött mitt ibland er på grund av allt svek, oförlåtlighet, baktal, stridigheter och synd oss i mellan. Läs och begrunda!

Vi läser från 1 Kor.11:17-34 Rätt nattvardsfirande!
När jag nu ger dessa föreskrifter berömmer jag er inte, eftersom era sammankomster är mer till skada än till nytta.  Först och främst hör jag att det förekommer stridigheter bland er, när ni möts i församlingen, och delvis tror jag att det är så.  Partier måste finnas bland er, för att det skall visa sig vilka det är som håller provet.  När ni nu samlas, kan inte Herrens måltid hållas.  Vid måltiden tar genast var och en för sig av sin egen mat, så att den ene är hungrig, den andre berusad. Har ni inte era hem där ni kan äta och dricka? Eller föraktar ni Guds församling och får dem att skämmas som ingenting har? Vad skall jag då säga till er? Skall jag berömma er? Nej, för detta berömmer jag er inte. Jag har själv tagit emot från Herren vad jag meddelade er: Den natt då Herren Jesus blev förrådd, tog han ett bröd,  tackade Gud, bröt det och sade: “Detta är min kropp, som är utgiven för er. Gör detta till minne av mig.” På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: “Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig.”  Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer. Den som därför äter brödet eller dricker Herrens bägare på ett ovärdigt sätt, han syndar mot Herrens kropp och blod.  Var och en skall pröva sig själv och så äta av brödet och dricka av bägaren.  Ty den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig.  Därför finns det många svaga och sjuka bland er, och ganska många är insomnade.  Om vi gick till rätta med oss själva, skulle vi inte bli dömda.  Men när vi döms fostras vi av Herren, för att vi inte skall bli fördömda tillsammans med världen. Därför, mina bröder, när ni samlas för att äta, så vänta på varandra.  Om någon är hungrig skall han äta hemma, så att sammankomsten inte blir till en dom för er. Allt det andra skall jag ge er föreskrifter om när jag kommer. 1 Kor.11:17-34

Maria Hallman