BIBELN 365 DAGAR – DAG 149

DAGENS TEXTER; 1 Krön. 26, 27 och Joh. 11:18-46

1 Krön. 26; Jag vill bara ta ut ett bibelord speciellt, men du ska läsa hela kapitlet, missa inte något. Det som är lite speciellt tycker jag är att OBED-EDOMS HUS VAR VÄLSIGNAT MED DUGLIGA OCH KRAFTFULLA MÄN. Obed-Edoms hus hade arken i tre månader och var välsignade på alla plan. “Alla dessa hörde till Obed-Edoms ättlingar, de själva och deras söner och bröder, dugliga och kraftfulla män i tjänsten, tillsammans sextiotvå ättlingar till Obed-Edom.” 1 Krön.26:8

Läs vidare i 2 Sam.6:9-12 och se hur Obed-Edoms hus var välsignad p.g.a. att arken fanns i deras hus. I ARKEN FANNS LAGENS TAVLOR. Där Guds Ord, hela bibeln läses G.T. och N.T. Lagen, Profeterna, Psaltaren, Evangelierna, Paulus brev och Uppenbarelseboken den familjen blir välsignad. Hela Skriften är utandad av Gud och nytta till….2 Tim. 3:16,17

“Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet,  för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.” 2 Tim.3:16,17

Läs vidare om Obed-Edoms hus var välsignad på alla plan därför att Guds Ark var där, GUDS ORD ALLTSÅ!

“David greps av fruktan för Herren på den dagen och sade: “Hur skulle Herrens ark kunna komma till mig?”  Därför ville David inte föra in Herrens ark till sig i Davids stad utan lät ställa den i gatiten Obed-Edoms hus.  Sedan blev Herrens ark kvar i gatiten Obed-Edoms hus i tre månader. Och Herren välsignade Obed-Edom och hela hans hus. Det blev berättat för kung David att Herren hade välsignat Obed-Edoms hus och allt vad han ägde, för Guds arks skull. Då gick David och förde Guds ark ur Obed-Edoms hus upp till Davids stad under jubel.”  2 Sam. 6:9-12

1 Krön. 27; Här omtalas de tolv häravdelningarna, Israels stamhövdingar, tillsyningsmännen över kungens ägodelar och Davids personliga rådgivare.

Joh. 11:18-46; Marta, Maria och Lasarus bodde i Betania och var kompisar till Jesus. Jag fantiserar att när Jesus skulle ha lite fritt och slappa lite gick han hem till dessa tre syskon som han hade mycket kära ? Två gånger är namnet Lasarus nämda i Bibeln, Jesus talar om den fattige mannen Lasarus i Luk. 16 och så här i Joh. 11 och 12. Lasarus som dog och uppstod från dom döda efter 4 dagar. Marta betyder husfru och matmoder och det finns bara en Marta i Bibeln i skillnad mot Maria, det finns flera olika Marior i Bibeln. Marta är nr. 130 av 153 kvinnonamn i Bibeln. Denna Maria i Joh. 11 har nr.131, hon är nummer 4 av 6 olika Marior i Bibeln. Va då, numrerar kvinnonamnen ? Jag vill då hävda att det finns bara 153 kvinnonamn i hela bibeln bland 10. 000 tals män som är namngivna. Här med vill jag hävda att Bibeln är en manlig bok och så ska det vara. Kvinnan ska inte styra över Mannen, hon ska vara en medhjälpare till mannen. Vid sidan av BIBELBLOGGEN skriver jag ett par andra böcker om kvinnorna i bibeln och där står det om talat, varje kvinnas betydelse, historia och värde, nämnda vid namn och nummer, så att inte en enda ska missas, goda eller onda kvinnor i bibeln. Bed för mig att jag blir klar någon gång med dessa böcker. Denna Maria var syster till Marta och Lazarus de hade ett gemensamt hem i Betania. Denna Maria satt vid Jesu fötter Luk.10:39 och Joh. 11:32 visar hon sin TRO till Jesus; “När Maria kom till den plats där Jesus var och fick se honom, föll hon ner vid hans fötter och sade till honom: “Herre, om du hade varit här skulle min bror inte ha dött.”Joh.11:32.  Sista gånger vi möter denna Maria är i Joh.12, då hon smörjer Jesus med dyrbar nardus olja och Judas Iskariot tyckte detta var slöseri.

Marta och Maria hade en sak gemensamt de hade en TRO på Jesus att han var Messias, Guds Son och att Jesus kunde göra mirakler. Deras olika karaktärer visas tydligt i texten, men de behövs båda två i Guds rike. Hur skulle det vara om alla var Marior eller alla var Martor, det skulle inte funka. Jag tror att Mariorna får jobba på att vara villig att tjäna lite mera praktiskt och Martorna får jobba lite mera att stressa av och tillbedja Jesus i stillhet. Vi kvinnor behöver arbeta med händerna och ha ett hjärta som tillbeder Jesus på samma gång. Båda karaktärerna behövs i en och samma person, tror ja, annars uppstår onödiga avundsjukor ?

Lasarus uppstår från dom döda efter 4 dagar i graven, vilket MIRAKEL! Vilken bibeltext, såååå bra……och att Jesus säger till dom som är samlade utanför graven; “Befria honom och låt honom gå.”Läs och begrunda!

“Jesus blev åter häftigt upprörd och gick till graven. Det var en klippgrav med en sten för öppningen.  Jesus sade: “Tag bort stenen!” Den dödes syster Marta sade till honom: “Herre, han luktar redan, det är fjärde dagen.”  Jesus sade till henne: “Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?” De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: “Fader, jag prisar dig för att du hör mig.  Själv vet jag att du alltid hör mig, men för att folket som står här skall tro att du har sänt mig bad jag denna bön.”  När han hade sagt det ropade han med hög röst: “Lasarus, kom ut!”  Då kom den döde ut, med fötter och händer inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade till dem: “Befria honom och låt honom gå.”
Många judar, som hade kommit till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro på honom.  Men några av dem gick till fariseerna och berättade för dem vad Jesus hade gjort.” Joh.11:38-46

Jag kan inte sluta utan kopiera detta fantastiska bibelord; Joh.11:25-27 Jesus sade:

“Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?” Hon svarade: “Ja, Herre, jag tror att du är Messias, Guds Son, han som skulle komma till världen.”

Maria Hallman