Magasinet Zenonseptember 4, 2018Reportage
De är pastorsparet som gjort program i flera kristna TV-kanaler och sjungit och predikat i mängder med svenska frikyrkor. Och som 2010 började rösta SD och vill att Jimmie Åkesson blir svensk statsminister i höst.
2018-09-04
På bussen från Eksjö till Vetlanda, när jag sitter och förbereder mina intervjufrågor, passerar jag någonstans i blandskogen gränsen mellan det ”vanliga” Småland och det så kallade ”Bibelbältet”. Exakt var gränsen går till detta inofficiella socioekonomiska område går inte att säga, men när jag kliver av och går in genom grinden mot den gamla klockarbostaden i Myresjö, så vet jag med bestämdhet att jag befinner mig i det.
Detta utstrålas inte minst av dem jag är där för att träffa, det frimodiga men kontro-versiella frikyrkoparet Stefan och Maria Hallman. Lite konfunderad kring huruvida jag ska gå till den äldre mangårdsbyggnaden eller den nyare flygeln får jag syn på Stefan genom den gamla glasverandans små munblåsta rutor. Han får syn på mig och slänger snabbt upp dörren och välkomnar mig glatt. Jag ber om ursäkt för att jag är sen och undrar om han fått mitt mejl om att busstrafiken strulat. Både han och hans varma handslag säger att det inte är någon fara.
Därefter kommer Maria ut på glasverandan, hälsar glatt med en röst som hörs i hela huset, erbjuder mig en kopp kaffe och berättar hur de tänkt sig upplägget. De vill live-sända intervjun på Facebook. Jag märker att det enklaste är att flyta med strömmen och köper det lite annorlunda konceptet. Vi gör intervjun i deras studio och det märks att båda två är såväl vana talare som att stå framför kameran.
”Det finns ett fotfolk som vi har kontakt med.”
Jag frågar Maria vilka de är och vad deras roll inom svensk kristenhet är. Hon förklarar att de i dag är lite kontroversiella. Hon pastorsutbildade sig i USA 1980-1983 och ordinerades där, men kom förra året ut med en bok om hur kvinnor enligt henne bibeltolkning inte bör vara pastorer och präster, vilken uppmärksammades av bland annat lokaltidningen Vetlanda-Posten. Hon beskriver sig som husmor och pastorsfru, men då Stefan för närvarande inte är knuten till någon församling befinner de sig i ”den kristna mediavärlden”. Hon beskriver ”ett fotfolk som vi har kontakt med.”
Onekligen är paret Hallman två kristna profiler med en växande plattform. Deras frimodiga politiska icke-korrekthet har gjort dem eftersökta av flera TV-program. De har gästat Robert Aschberg, Filip och Fredrik och i våras blev de rentav tillfrågade om att medverka i kanal 5:s Ullared. Men hur använder de denna plattform? Jag frågar hur de anser att en kristen ledare ska vara, staka ut en politisk riktning eller hålla sig partipolitiskt neutral. Maria svarar:
”Jesus var politisk. Han var en rebell, mot fariséer, skriftlärde och saducéer. Han var verkligen en rebell och det är väl kanske vi också. Vi är rebeller!” Och så tillägger hon: ”på ett positivt sätt.”
Hon vill inte säga att alla kristna måste göra som dem själva. ”Du har ju frihet att rösta vad ditt samvete säger.” Men understryker att de två har tagit ställning att rösta på Sverigedemokraterna.
”SD vill ha kyrkan mitt i byn.”
Jag frågar huruvida de anser att Sverigedemokraterna borde bli det nya folkrörelse-kristna partiet som tar över den stafettpinne som en gång innehades av Folkpartiet och nu börjat tappas av KD?
”Ja, på ett sätt. Därför att en av de fem punkterna varför vi röstar på dem, det är ju att de vill ha kyrkan mitt i byn. Även om dessa grabbar i ledningen där, jag tror inte att de är direkt frälsta och bekännande kristna.” Men så lyfter hon fram småländska och frikyrkliga SD-riksdagsledamoten Julia Kronlid. En ödmjuk och lågmäld ung kvinna – och Sverigedemokraternas stora dragplåster för att locka kristna väljare. Kronlid har bland annat uppmärksammats mycket av den kristna tidningen Inblick.
Att SD-ledningen i allmänhet inte verkar vara bekännande kristna är som sagt inget hinder för Hallmans. ”Vi röstar hellre på ett sekulärt parti som har värderingar som stämmer överens med våra hjärtan.” säger Maria och lyfter stöd för Israel och Sverige ut ur EU som exempel. Men ändå vill hon framhålla att det ändå verkar finnas något där under ytan. Ett värnande av det kristna arvet, med ”kyrkan mitt i byn”. Jag kommer att tänka på partisekreteraren Richard Jomshof som läst Bibeln, beundrar Jesus men inte tror på det kristna budskapet.
Och så återkommer hon flera gånger till Jimmie Åkessons uppmaning, genom använ-dandet av den kristne musikern och tidigare melodifestivalvinnaren Simon Ådahls sång Jag tänker be för Sverige. ”Den enda partiledaren som vi känner till, i vår generation, som har gått ut och sagt att vi ska be för Sverige. Vi måste be för Sverige. Och så använder han Simon Ådahls sång.”
”De är väl inte ens nyktra en del va?”
År 2015 gjorde musikgruppen Bedårande barn, där SD-partiledaren själv spelar keyboard, nämligen en cover på denna. Och textrader som ”Ser du inte våldet på gator och torg?” och ”Det är något som hänt mitt kära fosterland.” resonerar onekligen med Sverigedemokraternas Sverige-bild och budskap. Ett stänk av ironi är dock Ådahls klagan om hur numera ”kristendom är bara ett vackert ideal”. Och Ådahl själv var inte så förtjust i Bedårande barns tilltag.
Gruppen har framfört sången bland annat på SD:s Sommarfestivalen i Sölvesborg. En video från framförandet 2016 finns på YouTube. En hockeykörsklingande publik sjunger med i både vers och refräng, när sångaren Marcus Öhrn släpper micken. Maria kommenterar glatt skrattandes de som sjunger med, med ölflaskan i handen: ”De är väl inte ens nyktra en del va?”
Och nog är det en speciell syn att se en stor skara förfriskade SD:are bröla fram ”Jag tänker be för Sverige – be med mig!” Denna SD:s ambivalens inför det kristna, bejakandet av det kristna arvet och kristna uttryckssätt har kallats ”kristen identitet utan kristen tro” av Joel Halldorf, som är kritisk till det. Men Stefan och Maria Hallman väljer i stället att bejaka detta som något positivt. Maria tycker att det ”är ju förfärligt att han inte fick använda Simon Ådahls sång!”
Men vilka andra partier i Sveriges riksdag är då tänkbara för en kristen att rösta på?
”Jag tycker inte att en kristen kan rösta på Socialdemokraterna, som helt enkelt motarbetar kristenheten.” säger Maria. Hon vill dock understryka att det är en personlig åsikt, och att hon alltid säger till dem som lyssnar på deras webbsändningar att de är fria att rösta efter sitt eget samvete. Hon avråder dock från S och tycker att justitie- och inrikesminister Morgan Johansson ”helt enkelt avskyr kristna” och lyfter särskilt motståndet mot kristna friskolor.
Vilka fler då?
”Vänsterpartiet, naturligtvis.” säger hon utan att anse det behöva förklaras. Hon lägger även till Miljöpartiet och att numera också Centern gjort sig omöjliga. ”Det krymper”, vilka partier en kristen kan rösta på. ”Därför behöver vi SD för att få en vändning.” Helst av allt önskar sig hon och maken en regering bestående av SD, M och KD.
”Vi kan inte öppna upp för alla 68 miljonerna.”
Maria beskriver sig och maken på ett sätt som inte är särskilt vanligt att höra bland kristna ledare: ”Vi är nationalister. Vi tror på gränser. Har du inga gränser i ett land, då har du inget land längre.” Det där med gränserna återkommer det till flera gånger. Inte minst att de svenska behöver stängas. ”Vi behöver gränser. Vi älskar vårt Sverige.”
Flyktingfrågan blir förstås väldigt viktig när man resonerar som paret Hallman. Maria framhåller att ”68 miljoner är på flykt, vi kan inte öppna upp för alla 68 miljonerna.” ”Vi kan hjälpa 135 stycken i närområdet, där de har sin kultur, där de har sin familj, i stället för att hjälpa en här.” säger hon och hänvisar till Oxford-professorn Paul Collier, utan att minnas hans namn.
Jag ber henne kommentera det kyrkliga motståndet mot SD, där åtskilliga profiler som exempelvis Elisabeth Sandlund och Stefan Swärd gått till direkta angrepp och dömt ut det som i princip oförenligt att ha en kristen tro och rösta på Sverigedemokraterna. Hon kallar det upprop som Swärd, 2014 tillsammans med 380 andra kristna ledare, stod bakom för att vilja begränsa kristna, att ”binda deras händer, binda deras fötter och binda deras mun”.
Detta får mig att undra om det inte är precis samma sak hon själv gör när hon radar upp otänkbara partier. Maria hävdar dock att skillnaden är att hon själv alltid i samband med sådana uttalanden friskriver sig med att säga att alla får rösta på precis vad de vill. Vilket ju förstås är sant, men kanske ändå inte riktigt övertygar mig om en väsensskildhet.
”Vi måste få en totalvändning, 360 graders ändring på Sverige.”
”Men eftersom jag får frågan, så rekommenderar jag att rösta på SD, i den här stunden, därför att vi måste få en totalvändning, 360 graders ändring på Sverige.” Ett liknande resonemang som hos de amerikanska kristna som valde att rösta på Donald Trump i amerikanska presidentvalet 2016. Och Donald Trump är inte alls impopulär på Hallmansgården, tvärtom. Paret Hallman har ofta Fox News på i bakgrunden i sina webbsändningar för att visa på just detta.
”Vi bytte från KD, vi tycker de har gjort oss besvikna. Att de inte stått upp för det de stod för när de startades.” säger Maria om varför de sökte en ny politisk hemvist för åtta år sedan. Kanske lockade det också att vara lite radikala och rebelliska, som deras bild är att Jesus också var.
Med tanke på Marias bok om kvinnligt ledarskap i kyrkan (eller snarare om varför sådant inte lämpar sig) så är det lite märkligt att det är hon som står så mycket framför kameran i deras produktion. Men efter cirka två tredjedelar av intervjun byter de plats. Stefan, som annars sköter tekniken, tar nu plats och fortsätter samtalet med mig. Och de är synner-ligen samspelta i sitt tänkande. Pastor Hallman är dock något försiktigare i sitt uttryckssätt ibland och tänker efter mer innan han svarar. Men åsikterna är desamma.
Stefan vill särskilt framhålla behovet av att ”det finns en politisk grupp som talar ur skägget. En spade är en spade.” Han kritiserar vad han uppfattar som politisk korrekthet och feghet i det politiska Sverige. Han välkomnar uppstickarpartierna som säger ”ser ni inte att kejsaren är naken”?
”Måste vi vara så fromma – eller?”
Utifrån sin personliga erfarenhet av livet, bakgrunden som alkoholist och narkoman, så framhåller han att Reinfeldt delvis hade rätt. ”Självklart ska vi öppna våra hjärtan” säger han och berättar om kärleken han mötte i frikyrkan som fullständigt förvandlade hans liv. Hade dessa människor ”haft hårda hjärtan” så hade han aldrig kommit med där.
”Självklart ska vi öppna våra hem och våra hjärtan för människor. Men snälla: kan vi inte tala som det är?” säger han frustrerat. ”Måste vi vara så fromma – eller?”. Han lyfter hur Jesus kallade fariséerna för ”huggormars avföda” och säger att han ”tror att Jesus hatade den här korrektheten.”
Stefan läser väldigt mycket böcker och har ett stort bibliotek med tusentals titlar på nedervåningen i den gamla klockargården. Han dyker gärna ned i dåtiden för att söka finna lärdomar om samtiden:
”Senast på 1600-talet så var staden Wien omringad av muslimerna. Det har varit en kamp om den kristna tron även här i Europa. Och jag tycker att vi ska vara rädda om vår kristna tro och vårt kristna kulturarv.” Han redogör för sin uppfattning att muslimer, genom att migrera till Europa ”vill ta över världen”. En vanlig teori, åtminstone på sina håll på internet. ”Jag vet att detta är kontroversiellt, men jag säger det ändå.”
Det är uppenbart att paret Hallman upplever den kristna tron och det kristna arvet trängt och hotat i Sverige. Både av stat och av en förändrad befolkningssammansättning till följd av migration. Och då blir kanske inte steget så långt till att politiskt landa i det parti som är mest islamkritiskt och mest kulturarvsvurmande i Sveriges riksdag. Även om det för de allra flesta i deras kretsar upplevs som ett sjumilakliv i blindo.
”Jag vet att detta är kontroversiellt, men jag säger det ändå.”
Efter intervjun undrar Stefan och Maria om jag har tid att stanna. Och jag har en stund innan bussen går. Även om det är vardag går den inte särskilt många turer om dagen till Myresjö. Vi går vi ut i flygelbyggnaden som också är deras privatbostad. De bjuder på fika. Till helgen är det dessutom Stefans 60-årsdag. Han själv vill egentligen inte upp-märksamma den, men Maria har beställt flera stora smörgåstårtor att bjuda vänner och familj på.
Tårtorna har ännu inte påbörjats, jag får vara med vid premiären. Jag försöker insistera på att jubilaren själv ska skära första biten men det slutar med att jag får vika ned mig och som gäst skära loss ett hörn. Vi pratar om deras kontakter och vänner i svensk kristenhet. En bloggare som är god vän men som inte alls håller med dem, en TV-pastor som också blivit SD-anhängare och en författare som är lite kluven. De påpekar att allt de säger får tas med i artikeln och Stefan berättar, efter att Maria insisterat, om sitt tidigare liv med droger och våld – innan han mötte Jesus.
Vid matbordet känns de som vilket normalt svenskt frikyrkopastorspar som helst. Men det är de inte. De har ingen församling utan jobbar via internet för att nå sitt ”fotfolk”. Marias böcker säljs inte i de kristna bokhandlarna och de bjuds inte in så mycket att medverka på olika håll längre. Men via sin hemsida och sin YouTube-kanal förmedlar de sitt budskap: Att Jesus är Herren som kan frälsa och rädda – och att Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna är de som kan göra helomvändningen som får Sverige på fötter.
Av: Adam Davidsson