BIBELN 365 DAGAR – DAG 133

DAGENS TEXTER; 2 Kung. 6, 7, 8 och Joh.4:31-54

2 Kung. 6; Elisa är en mirakelmaskin, han helar inte bara kroppar i Herrens namn, men andra praktiska under som behövs här och nu. Som tex. Att säga till sin tjänare släng träbiten i vattnet och yxbladet kommer där att flyta upp. Detta är omöjligt och mot alla naturlagar, men på Elisas ord hände det. Vilken gudsman! Vilket rykte Elisa hade; de sa om honom, Elisa känner till varje ord du säger i sovkammaren…..Elisa bad till Herren SLÅ DEM MED BLINDHET! Elisa sa till sin tjänare ÖPPNA HANS ÖGON OCH LÅT HAN SE ATT BERGET ÄR FULLT AV HÄSTAR OCH VAGNAR AV ELD. Under efter Under, men självklart var det andra som tex. Ben-Hadad kungen i Aram inte gillade Elisas framgångar och uppmärksamhet, han var avundsjuka och ville se  Elisas huvud på ett fat. Läs och begrunda!

2 Kung. 7; Profeten Elisa var otroligt skärpt i det profetiska ordet. Herren vi behöver detta i vår tid! ProfetOrd som går i uppfyllelse i ditalj. Det var hungersnöd i Samaria ändå säger Elisa tvärt emot allt det naturliga och det blir exakt vad Elisa har sagt;

” Ty när gudsmannen sade till kungen: “I morgon vid den här tiden skall man i Samarias port få två sea-mått korn för en sikel och ett sea-mått fint mjöl för en sikel”,  då sade officeren till gudsmannen: “Även om Herren gjorde fönster på himlen, hur skulle något sådant kunna ske?” Då sade han: “Du skall få se det med egna ögon, men du skall inte få äta av det.”  Så hände honom också, ty folket trampade ihjäl honom i porten, och han dog.” 2 Kung. 7:18-20

2 Kung. 8; Sunemitiskan och de sju hungeråren. Elisas tjänare Gehasi kommer på seenen igen, kom ihåg han blev spetälsk på grund av sin synd mot Elisa 2 Kung. 5: 27, men han dog tydligen inte och eftersom vi möter honom här igen så blev han väl förlåten och insatt i tjänsten igen hos Elisa ? OK här är en situation där hungersnöden i Samaria är så svår att tokiga människor började koka sina barn 2 Kung. 6:28-30. Elisa träffar på sunemitiskan, som gjort ett gästrum åt Elisa på henne och hennes mans tak och dessutom hade Elisa profeterat ut att sunemitiskan skulle få en son. Sonen dog men Elisa uppväckte honom från dom döda. Elisa säger till sunemitiskan; Det kommer att vara hungersnöd i 7 år i Samaria, fly till filisteerna land och kom sedan tillbaka efter denna hungersnöd. Elisa hade sådan profetisk skärpa att jag avundas honom, är det möjligt att få denna smörjelse idag 2015 som Elisa hade ? Vi skulle verkligen behöva det, speciellt i Sverige i dessa dagar. Vad kommer att ske ? Hur ska vi förbereda oss ? Drömmer gör vi väl allihop, ibland kommer vi inte ihåg drömmarna och ibland kan det vara så klart att man undrar är det Herren som talar? I natt drömde jag om att 3:e världskriget står på tröskeln. Jag kunde riktigt känna hur ryssarna tog Scandinavien över en kafferast. Hur flygplan flög över oss i Småland och syrener började tjuta….jag tänkte; vad skulle vi ta med, var ska vi fly, vad skulle hända om de bombade sönder hus och hem ? Har vi några pengar på banken, inte så många, vad har David på banken ? vad har Jonathans familj på banken ? Vi måste fly…..Självklart är detta bara fantasier MEN TÄNK OM HERREN HÅLLER PÅ ATT FÖRBEREDA OSS ATT FLY FRÅN DETTA LAND MEDANS TID ÄR ? INNAN ALLA FLYPLATSER ÄR STÄNGDA ?

Joh. 4:31-54; Den samaritiska kvinnan vittnade frimodigt och många kom till tro i Samaria på grund av hennes ord. Jesus stannade 2 dagar till i Samaria och flera kom till tro på honom. Några verser ska vi stryka under och de är följande;

” Säger ni inte att det ännu är fyra månader kvar till skörden? Men se, jag säger er: Lyft blicken och se hur fälten har vitnat till skörd.  Redan nu får den som skördar sin lön. Han samlar in frukt till evigt liv, så att den som sår och den som skördar kan glädja sig på samma gång.  Ändå är det ordet sant, att en sår och en annan skördar.  Jag har sänt er att skörda där ni inte har arbetat. Andra har arbetat, och ni har gått in i deras arbete.” Många samariter från den staden kom till tro på honom genom kvinnans ord, då hon vittnade” Joh. 4:35-39

Det som griper mitt hjärta är att Guds Rike består av ett stort stafettlopp. Vi tar staffetpinnen utav någon annan och andra tar stafettpinnen från oss. Vi alla sikta mot målet! Så skulle det vara i alla fall. En sår och en annan skördar, någon annan har arbetat och ni har gått in i deras arbete, så är det från båda håll. Vi har gått in i arbeten för det mesta som andra har arbetat hårt för, men vi får också inte glömma att vi har arbetat hårt, där andra nu går in och skörda. Detta är Guds Rikes tjusning!

“Inte som om jag redan har gripit det eller redan har nått det målet, men jag jagar efter att gripa det, eftersom jag själv har blivit gripen av Kristus Jesus.  Bröder, jag menar inte att jag redan har gripit det, men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför  och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus.” Fil. 3:12-14

Efter två dagar går Jesus norr ut till Kana i Galileen där han gjorde vatten till vin. Jesus möter en kunglig tjänare från Kapernaum, han har en son som ligger för döden. Jesus säger; Gå din son lever och febern lämnade pojken i samma minut som Jesus uttalade detta. Hela denna kungliga tjänares familj kom till tro på Jesus, makarna, barnen, släktingarna och slavarna i detta hushåll.

Maria Hallman www.ctvc.se