BIBELN 365 DAGAR – DAG 101

Dagens Texter; 1 Sam. 7, 8, 9 och Luk.13:1-21

1 Sam. 7;  Samuel 1057 f.Kr monarkins början kung SAUL 1050 f.Kr.  Israel var besegrat av filisteerna i 20 år och de suckade Samuel tar över Israel som domare och profet. Om Ni omvänder Er kommer Herren att ge Er full seger över filisteerna. Israels folk omvände sig och besegrade filisteerna och tog tillbaka alla städer och områden som filisteerna hade tagit ifrån Israel.

“Medan Samuel offrade brännoffret ryckte filisteerna fram till strid mot Israel. Men Herren lät ett starkt åskväder dundra över filisteerna på den dagen och förvirrade dem, och de blev slagna av Israel. Och Israels män drog ut från Mispa och förföljde filisteerna och nergjorde dem ända till trakten nedanför Bet-Kar. Då tog Samuel en sten och reste den mellan Mispa och Sen och gav den namnet Eben-Haezer, och han sade: “Ända till denna stund har Herren hjälpt oss.” Så blev filisteerna kuvade och kom inte mer in i Israels land. Herrens hand var emot filisteerna, så länge Samuel levde.  De städer som filisteerna hade tagit från Israel kom alla tillbaka till Israel från Ekron ända till Gat. Det tillhörande området tog Israel också tillbaka från filisteerna och det blev fred mellan Israel och amoreerna. 15Samuel var domare i Israel så länge han levde.” 1 Sam.7:10-15

1 Sam. 8; Israels folk begär en kung. Detta var i Samuels ögon ett dåligt förslag. Samuel gick inför Herren och Herren sa; Ge folket vad de vill ha, de har inte förkastat dig, de har förkastat mig. Men talar om för Israels folk vilka konsekvenser detta blir och vad en kung har för rättigheter, men även om folket blev mer eller mindre en slav till sin mästare valde de hellre det än att välja Herren Gud som Kung. Folket ville ha det som alla andra folk hade det. Samuel talade till folket som Herren befallt. Läs och begrunda!

“Allt vad Herren hade talat sade Samuel till folket, som hade begärt en kung av honom.  Han sade: “Denna rättighet får den kung som kommer att regera över er: Era söner skall han ta för att de skall göra tjänst på hans vagnar och bland hans ryttare och de skall springa framför hans vagnar. Han skall sätta dem till befäl över tusen och till befäl över femtio eller till att plöja hans åkerjord och inbärga hans skörd eller till att tillverka krigsredskap och utrustning för hans vagnar.  Era döttrar skall han ta till att bereda salvor, laga mat och baka bröd.  Era bästa åkrar, vingårdar och olivplanteringar skall han ta och ge åt sina tjänare.  Han skall ta tionde från era sädesfält och era vingårdar och ge åt sina hovmän och tjänare.  Och han skall ta era tjänare och tjänarinnor och era bästa unga män liksom era åsnor och använda dem för sitt behov. Han skall ta tionde av er småboskap, och ni skall vara hans tjänare.  När ni då ropar på hjälp på grund av er kung som ni har valt åt er, då skall Herren inte svara er.” Men folket vägrade att lyssna till Samuels ord och sade: “Nej, en kung måste vi ha över oss.  Också vi vill bli som alla andra folk. Vår kung skall döma oss. Han skall dra ut framför oss och föra våra krig.” 1 Sam.8:10-20

Lägg märke till v.18 om Ni väljer denna mänskliga väg kommer jag Herren inte svara Er. Allvarligt!

1 Sam. 9; Saul och Samuel. För det första väljer Herren ut folkets Kung, man kunde ju tänka att om detta var folkets beslut får de själva välja kung, men så var det inte. Herren valde Saul. Och Saul  hade en far som var mäktig och i sex generationer bakåt var de benjamiter. Saul var det 7:e generationen, ståtlig, vacker och huvudet högre än alla andra. Saul var ödmjuk och omtänksam, det kan vi se av texten; far kan bli orolig, vad ska vi ge gudsmannen ?, v.21 min släkt är den ringaste….Men Samuel hade redan hört från Herren; Saul ska du smörja till kung över Israel. Läs och begrunda!

Luk. 13:1-21; Omvänd Er. Två gånger i detta första stycket v.1 till v.5 säger Jesus, omvänd Er!

Liknelsen om fikonträdet som inte bär frukt. Här är det ett fikonträd i vingården som inte burit frukt på tre år. Ägaren sa till trädgårdsmästaren; HUGG NER DET! Trädgårdsmästaren vädjade till sin Herre; LÅT DET STÅ ETT ÅR TILL! Ge honom eller henne EN CHANS TILL!

Fikonträdet är det första träd som omtalas i Bibeln, 1 Mos.3:7…de fäste ihop fikonlöv och gjorde höftskynken… och Matt.24:32 talar om att fikonträdet är ett tidstecken på Jesu andra tillkommelse SE PÅ FIKONTRÄDET! Och många fler ställen kan vi läsa om fikonträdet. “Strax efter de dagarnas nöd skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet. Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra. Lär av en jämförelse med fikonträdet. Redan när kvisten blir mjuk och bladen spricker ut, vet ni att sommaren är nära. När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han är nära och står vid dörren.” Matt.24:29-33

Fikonträdet kan bli upp till 9 meter högt, stammen har en slät, mörkgrå bark, och dess yviga grenverk ger god skugga. Fikon utgjorde en del av israeliternas kost och användes därtill som läkemedel mot infektioner och bölder. I dagens Israel är torkade fikon en viktig exportvara.

Jesus botar en kvinna på sabbaten. Här talas det om en sjukdomsande som hållit denna kvinna nerböjd i 18 år. Jesus säger; satan hade bundit henne i 18 år.

“Ni hycklare! Löser inte varenda en av er på sabbaten sin oxe eller åsna från krubban och leder bort och vattnar den?  Men denna kvinna, en Abrahams dotter som Satan har hållit bunden i arton år, borde hon inte få bli löst från sin boja på sabbaten?”  Vid de orden skämdes alla hans motståndare, men allt folket jublade över alla underbara gärningar som han utförde.” Luk.13:15-17

Senapskorn!

I Bibelns länder växer flera senapsarter, bl.a. svart senap med mycket små svart-bruna frön. Sannolikt är det detta frö som avses i Jesu liknelse om himmelriket i Matt. 13:31 och Luk.17:6 liknar Jesus tron vid ett senapskorn. Liksom det lilla kornet har växtkraft i sig, så rymmer den undergörande tron, om än aldrig så liten, i sig himmelska krafter till att utföra stora ting.

Maria Hallman