BIBELN 365 DAGAR – DAG 103

DAGENS TEXTER; 1 Sam.13, 14 och Luk. 14:1-24

1 Sam. 13; Filisteerna pressade på något våldsamt och de hade minst 10 gånger större arme´än Israel hade. Saul hade bara varit kung över Israel ett år. Han var ung och oerfaren och skulle ha väntat på fader Samuel, men folket var otåligt och Saul var pressad från alla håll. Till slut fick folket som de ville och detta fick oerhörda konsekvenser. Samuel sa till kung Saul; Du har varit olydig och offrat till Herren innan jag kom, vi hade bestämt att vi skulle offra brännoffret tillsammans. P.g.a. din olydnad du lät folket styra dig istället för Herren, kommer Herren byta ut dig för en annan. Vi vet att Samuel talade om David som han ännu inte kände igen. En annan sak som omtalas i detta kapitel är att Israel hade ingen smed och vässa sina vapen med, de var helt beroende av sina fienden filisteerna. Vilket underläge! Läs och begrunda!

“Det fanns ingen smed i hela Israels land, ty filisteerna var rädda att hebreerna skulle tillverka svärd eller spjut åt sig. Därför måste varje israelit bege sig ner till filisteerna, om han ville vässa sin lie, sin plogbill, sin yxa eller sin skära. Och priset för slipning var en pim för skärorna och plogbillarna och en tredjedels sikel för gafflarna och yxorna och för att få en udd påsatt. Det innebar att när striden skulle börja, hade inte en enda av Sauls och Jonatans män något svärd eller spjut. Det var bara Saul själv och hans son Jonatan som hade sådana. Men filisteerna lät en förpost rycka fram till passet vid Mikmash.” 1 Sam. 13:19-23

1 Sam. 14; Jonatans hjältedåd. Så spännande, du måste bara läsa detta kapitel. Ta lite honung för din hälsa och få nya krafter för Herrens krig.

Luk. 14:1-24; Här lider en man av “vatten i kroppen” det är inte så ofta vi hör det kunskapsordet ropas ut “vatten i kroppen”. Jag själv har vatten i mitt vänstra ben p.g.a. att man opererade bort 15 körtlar i gömsken samband med livmodershalscancer 1987. Det betyder att jag har haft stödstrumpa i 28 år. I dag när jag läser detta känner jag att vi ska tro Jesus om ett under. HAR DU VATTEN I KROPPEN som gör någon kroppsdel tjockare eller någon annan sjukdom som gör att du har onormalt “vatten i kroppen” Lägg handen på det sjuka stället och befall det överflödande vattnet lämna din kropp NU i Jesu namn. Om du blivit helad, vittna om det, tro och bekännelsen är syskon och håller ihop. Kontakta oss så vi får ge det vidare och tillsammans bygger vi upp varann i tron på att JESUS HELAR SJUKA KROPPAR ÄVEN I SVERIGE.

Läs vidare i kapitlet, det talas om att vara ödmjuk och när du ska hålla fest bjud de fattiga, krymplingar, lama och blinda.

” Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.” Luk.14:11

Liknelsen om den stora måltiden. Hur kunde Jesus veta att detta stämmer så väl då som år 2015. Den förste; Jag hinner inte komma jag har köpt en åker. Den andre; Jag hinner inte komma jag har köpt 5 oxar. Den tredje; Jag hinner inte komma jag har gift mig. Ursäkter, efter ursäkter, man tror att man ska leva för evigt. Vi är evighets varelser, vi ska leva för evigt, du är unik skapad av Herren Gud, men i detta livet måste du välja var du ska tillbringa din evighet; Himmel eller Helvete ? Jag ber dig förhärda inte ditt hjärta, jag truga dig, välj livet, välj Jesus idag.

” Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.” Upp. 3:20

Kom ihåg att handtaget är på insidan hos dig. Herren Jesus kommer inte tvinga sig in, bryta sig in, men han klappar på dörren, på ditt hjärta och du kan öppna ditt hjärtas dörr. IDAG ÄR FRÄLSNINGENS DAG, IDAG ÄR DEN VÄLBEHAGLIGA TIDEN. I morgon kan det vara försent ?

Maria Hallman