BIBELN 365 DAGAR – DAG 106

DAGENS TEXTER; 1 Sam. 19,20,21 och Luk. 15:11-32;

1 Sam. 19; Saul försöker döda David helt öppet. Saul är två människor, vi brukar kalla det för schizofreni. Den som har schizofreni kan få hörselhallucinationer, vanföreställningar och förändrad verklighetsuppfattning. En människa som kan vara jättesnäll en dag och jättedum en annan dag. Opålitlig, kan vara våldsam och även självmordsbenägen. Personligen tror jag att detta stressade och oerhörda kravsamhälle vi lever i som finns både i kyrka och samhället gör att människor tillslut inte orkar med sig själva och dess om omgivning. Nu tillbaka till Saul igen, tänk om han samarbetat med Herren och David vad lättare livet hade varit, nu istället är hela hans fokus och kraft på att vara avundsjuk på David och skulle ha dö på honom. Många Saul/David  episoder är fallet inom kristna församlingar och kristen TV. Läs och begrunda!

1 Sam. 20; Sauls vrede ökade och lögnerna far i luften hej vilt av alla inblandade Mikal, Jonatan och historieförfalskning av Saul. David säger; “Det är inte mer än ett steg mellan mig och döden” Någon sa; TA ALDRIG NÅGRA BESLUT I STORMEN! Det är ett bra råd. När jag var ung reagerade jag omedelbart på oförrätterna men nu har jag lugnat ner mig !?! Jag inser de äldre hade rätt, ta det lugnt, ta en toy, NEJ jag bara skojar. Men tänka först och att agera senare eller inte alls, är det vinnande laget. Läs och begrunda, Sauls fortsatta historia och brödrakärleken mellan Jonatan och David. I varje strid har Gud alltid någon räddare och frälsare, det är vår erfarenhet! Men ibland måste man helt enkelt fly undan för att behålla livet, det är också vår erfarenhet!

1 Sam. 21; David i Nob. David måste helt enkelt fly och trodde att han var trygg i Gat, men inte alls där fick han göra sig själv galen för att bli utkastad och räddad. Fortsättning följer….

Luk. 15:11-32;  Liknelsen om den återfunne sonen. Det handlar om två bröder, den ene tog ut sitt arv och levde upp det och den andre hade sitt arv kvar. Det är alltid gripande att höra denna liknelse i predikan. Det som griper mig mest är att Fadern springer emot den förlorade sonen och med öppna armar tar emot honom.

“Fadern skyndade emot honom, föll honom om halsen och kysste honom.” Luk.15:20

För det mesta lyfts den förlorade sonen upp i skyn och vi alla tycker det är fantastiskt att han kommit tillbaka hem, blivit förlåten och upprättad och det är fantastiskt. Jag tänker på alla män och kvinnor i LP stiftelsen och EvangelieCenter i Norge, så fantastiskt att människor blir upprättade och bevarade. MEN det som är ännu större tycker jag är att du aldrig varit ute i synden. Det betyder inte att du inte är en syndare och måste omvända sig och bli frälst. “Alla har vi syndat och saknat härligheten från Gud.” Rom.3:23 Men vad jag tycker är ännu mer fantastiskt är att du växte upp i ett kristet hem, växte upp i församlingen, trogen i verksamheten. Och förhoppningsvis hade du en egen upplevelse med Jesus under vägens gång och arvet till Guds rike är ditt för evigt.  “Fadern sade till honom: Mitt barn, du är alltid hos mig, och allt mitt är ditt. Men nu måste vi ha fest och glädja oss. Ty denne din bror var död men har fått liv igen, han var förlorad men är återfunnen.”Luk.15:31,32

Så vinnarna är båda sönerna. MEN den hemmavarande sonens attityd är syndig “avundsjukan” på sin bror. Det talar om något annat också och en skugga faller på Fadern. Jesus är perfekt, här symboliserar Jesus Fadern och där alltid det finns en öppen dörr för den som omvänder sig och ber om förlåtelse för sin synd. MEN jag vill vända mig till alla som varit så trogna sina församlingar i åratal, offrat, tjänat och undervisningen kanske från Guds Ord har varit kort, ytlig och intetsägande. Om den hemmavarande sonen suttit under stark bibelundervisning och den helige Andes utgjuten i alla år….tror jag att han kunde ha tagit emot sin bror med öppna armar ? Var och en har sitt eget ansvar, vi kan ju inte skylla allt på dåliga pastorer, bibellärare och församlingsledare ? Många sliter och är trötta på grund av kampen. Men i denna liknelsen är Jesus ute efter “avundsjukan” och besvikelsen hos den hemmavarande sonen. Omvänd dig från din synd och se upp och förstå, hela ditt arv har du kvar. DU ÄR RIK, DU ÄR VINNAREN OCH DU KAN DELA MED DIG TILL DIN BROR OCH ALLT ANNAT GUDS VERK! Full förlåtelse finns för var och en som omvänder sig från sin synd! Läs nedan.

“Om de syndar mot dig – och det finns ingen människa som inte syndar – och du blir vred på dem och ger dem i fiendens våld, och man tar dem till fånga och för bort dem till något land, långt borta eller nära,  men de då kommer till besinning i det land där de är i fångenskap och vänder om och ropar till dig om nåd i fångenskapens land och säger: Vi har syndat, vi har gjort illa och varit ogudaktiga,  om de då vänder om till dig av hela sitt hjärta och av hela sin själ i det land dit man fört dem som fångar, och de ber, vända i riktning mot sitt land, det som du har givit åt deras fäder, och mot den stad som du har utvalt och mot det hus som jag har byggt åt ditt namn,  må du då från himlen där du bor, höra deras bön och deras rop om nåd och skaffa dem rätt och förlåta ditt folk, som har syndat mot dig.  Därför, min Gud, låt dina ögon vara öppna och dina öron lyssna till vad som beds på denna plats.” 2 Krön.6:36-40

Maria Hallman