BIBELN 365 DAGAR – DAG 110

DAGENS TEXTER 1 Sam. 30, 31 och Luk. 17:1-19

1 Sam. 30; David strider mot amalekiterna “rövarskaran” och besegra dem. Men mitt i stormen när alla var emot David, hans egna och fienden, alla runt omkring honom. Då gick David själv till Herren och frågade honom om Herrens råd i denna situationen och det står; “DAVID HÄMTADE STYRKA HOS HERREN, SIN GUD” 1 Sam.30:6 David frågade inte massa profeter, sina hustrur, sina närmaste släkt och vänner, David gick till Herren själv och fick råd. Detta gav honom en härlig seger och han kunde dela ut gåvor till höger och vänster. Läs och begrunda!

1 Sam. 31; Sista kapitelet i 1 Samuelsboken. Saul och hans söners död. Filisteerna tog dö på Sauls söner Jonatan, Abinadab och Malki-Sua. Nu var filisteerna ute efter Saul. Saul kunde bara inte tänka sig att bli tillfånga tagen av fienden och sedan dödad av dem. Nej han lät sitt eget svärd döda honom. Saul begick självmord till slut. Detta är ett varnande exempel; hur det kan går för en ledare som följer folket istället för Herren.

Luk. 17:20-37; Guds rikes ankomst. Jesus säger; “Guds rike är mitt ibland er.” Han talar om sig själv, JESUS är mitt ibland oss.

Här talas om Noa hämtat från 1 Mos. 6 och Lot hämtat från 1 Mos. 19.

“Som det var på Noas tid, så skall det vara under Människosonens dagar.  Folk åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken och floden kom och gjorde slut på dem alla.  På samma sätt var det på Lots tid: de åt och drack, köpte och sålde, planterade och byggde,  men den dag då Lot gick ut från Sodom lät Gud eld och svavel regna från himlen och gjorde slut på dem alla.  På samma sätt skall det vara den dag då Människosonen uppenbarar sig.” Luk.17:26-30

Noa

“Detta är Noas fortsatta historia. Noa var en rättfärdig man och fullkomlig bland sina samtida. Han vandrade med Gud.  Och Noa blev far till tre söner, Sem, Ham och Jafet.  Men jorden blev mer och mer fördärvad inför Gud och full av våld.  Gud såg på jorden, och se, den var fördärvad, eftersom alla människor levde i fördärv på jorden. Floden förutsägs och arken byggs! Då sade Gud till Noa: “Jag har beslutat att förgöra alla levande varelser, ty för deras skull är jorden full av våld. Se, jag skall fördärva dem tillsammans med jorden.  Gör dig en ark av goferträ, inred den med kamrar och bestryk den med jordbeck både på insidan och utsidan.  Och så skall du göra arken: Den skall vara trehundra alnar lång, femtio alnar bred och trettio alnar hög. Högst upp skall du göra en öppning för ljuset, en aln hög, runt hela arken. En dörr till arken skall du sätta på sidan. Du skall inreda den så att den får en undervåning, en mellanvåning och en övervåning. Se, jag skall låta floden komma med vatten över jorden för att utrota alla varelser under himlen som har livsande. Allt på jorden skall förgås.  Men med dig vill jag upprätta mitt förbund. Du skall gå in i arken med dina söner, din hustru och dina sonhustrur.  Av allt levande, av alla varelser, skall du föra in ett par i arken för att de skall överleva tillsammans med dig. Hankön och honkön skall det vara.  Av fåglarna efter deras slag, av fyrfotadjuren efter deras slag och av alla kräldjur på marken efter deras slag skall ett par av varje slag gå in till dig för att förbli vid liv.  Och du skall ta med dig allt slags mat, sådant som kan ätas, och samla i förråd. Det skall tjäna som föda för dig och dem.”  Och Noa gjorde så. Han gjorde i allt som Gud hade befallt honom.” 1 Mos. 6:9-22

Lot

Sodom och Gomorra blev utpånade på grund av den homosexuella synden. Läs hela kapitlet 1 Mos.19

“Solen hade gått upp över jorden när Lot kom till Soar.  Då lät Herren svavel och eld regna ner från himlen, från Herren, över Sodom och Gomorra.  Han omstörtade dessa städer med hela slätten och alla dem som bodde i städerna och det som växte på marken.  Men Lots hustru som följde efter honom såg sig tillbaka. Och hon blev en saltstod. Tidigt följande morgon gick Abraham till den plats där han hade stått inför Herren  och såg ner över Sodom och Gomorra och över hela slättlandet. Han såg då rök stiga upp från landet, som röken från en smältugn.  Då Gud fördärvade städerna på slätten, tänkte han på Abraham och förde ut Lot undan förödelsen, när han omstörtade städerna där Lot hade bott.” 1 Mos. 19:23-29

Kristi återkomst

“Hur går det med löftet om hans återkomst? Ända sedan våra fäder dog förblir ju allting precis som det har varit från världens begynnelse.” De som påstår detta bortser från att det för länge sedan fanns himlar och en jord som uppstod ur vatten och genom vatten, i kraft av Guds ord. I vatten och i kraft av Guds ord dränktes den dåtida världen och gick under. Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga skall dömas och bli fördömda. Men glöm inte detta, mina älskade, att en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag. Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig.  Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då skall himlarna försvinna under våldsamt dån och himlakroppar upplösas av hetta och jorden och de verk som är på den inte mer finnas till.  Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva,  medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst – den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta.  Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte.” 2 Petr.3:4-13

Guds kärlek och nåd gör att han väntar och väntar och väntar för att Du ska komma. I dag är frälsningens dag, i morgon kan det vara försent!

Maria Hallman