BIBELN 365 DAGAR – DAG 112

DAGENS TEXTER; 2 Sam.4, 5, 6 och Luk.18:18-43

2 Sam. 4; Is-Boset mördas av beerotiten Rimmons söner Rekab och Baana.  Is-Boset var Sauls son och han var kung över Israel. Att de dödade Is-Boset det tyckte inte David om, han lät döda mördarna, kapade deras händer och fötter och hängde upp dem i ett träd. Mefiboset var Sauls sonson, alltså Jonatans son. Mefiboset var förlamad i fötterna och hade en sköterska som hjälpte honom.

2 Sam. 5; David blir kung över hela Israel och erövrar Jerusalem. Han besegrar filiseerna, men innan han gav sig in i striden frågade han Herren. Herren sa “Gå i strid med dem och gör så här…” Läs och begrunda hur folket erkänner David och smörjer honom till kung över hela Israel för 33 år framöver.

“Sedan kom alla Israels stammar till David i Hebron och sade: “Vi är av samma kött och blod som du.  Redan för länge sedan, ännu medan Saul var kung över oss, var det du som var ledare och anförare för Israel. Till dig har Herren sagt: Du skall vara herde för mitt folk Israel, ja, du skall vara furste över Israel.”  När alla de äldste i Israel kom till kungen i Hebron, slöt kung David förbund med dem i Hebron inför Herren. Och de smorde David till kung över Israel.  David var trettio år när han blev kung, och han regerade i fyrtio år.  I Hebron regerade han över Juda i sju år och sex månader, och i Jerusalem regerade han i trettiotre år över hela Israel och Juda.” 2 Sam.5:1-5

2 Sam. 6; Guds ark förs till Jerusalem under jubel och dans. Innan dess hade en del hänt. Arken sattes på en ny vagn och när oxarna snavade höll arken på att ramla av, då räckte Ussa ut handen för att rädda arken och detta misshagade Herren och Ussa föll ner död. Genom Ussas död fick David fruktan för Herren, hitta inte på massa nya saker utan du frågat Herren, ungefär ? Jag begriper inte denna berättelse till fullo men kanske en dag framöver förstår jag bättre ? Det som är lättare att förstå var, att där arken befann sig, där välsignade Herren folket. Arken med lagtavlorna, Herrens lag, detta gäller än idag. Ett land som grundar och lagstiftar efter 10 Guds bud är beskyddat och välsignat av Herren. Mikal, Sauls dotter föraktade David när han kom in i Jerusalem dansande med arken. Mikal skulle ju ha varit med i dansen tillsammans med sin make David, men så var inte fallet, istället var hon på åskådarplats och där är aldrig bra att vara. Mikal, Sauls dotter, fick inte några barn så länge hon levde.

Luk. 18:18-43; Jesus och den rike mannen. Var enda vers är laddad av dynamit. Läs och begrunda! Först frågar den unge mannen vad ska jag gör för att få evigt liv ? Jesus svarar; Håll buden och så räknar Jesus upp; 6 av 10 Guds bud; “Du skall inte mörda, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt,” “Hedra din far och mor” och “Du skall älska din nästa som dig själv.” Matt.19:18,19 Jesus kom inte för att upphäva lagen han kom för att uppfylla lagen, men det betyder inte att nåden i Kristus, ger dig rättighet att leva i synd, du måste omvända dig från synden och följa Guds rikes lagar för att få evigt liv. ” Jesus säger; Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.”Matt.5:17

Guds Rike har många lagar och förordningar, som vilket annat rike som helst. Vi har höger trafik i Sverige, med många olika lagar i trafiken, för att det ska fungera och för att vi ska rädda liv. Men om någon trotsar detta och börjar köra på vänster sida i trafiken då kör personen ihjäl sig så småningom men personen kör också ihjäl andra oskyldiga.

” Jesus sa; Det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” Matt.19:24

Kamelen kallas “öknens skepp” och kan bli 2 m. hög och nå en längd från mule till svansspets av 3 m. Olika teorier finns det om nålsögat, en del säger att det finns en port i Jerusalem som heter “nålsögat” och del säger att det inte finns någon port i Jerusalem som heter “nålsöga” Men om vi nu säger att det finns en port i Jerusalem som är kallad efter denna liknelse. Så var denna port väldigt låg och för att en kamel skulle komma igenom porten måste kamelen gå ner på knä för att komma igenom. Vi har själv varit i Israel och sett och hört tolken tala om detta. Oavsett så måste vi ner på knä, ödmjuka oss och inse att det är omöjligt att bli fräst i egen kraft. Frälsningen, på nytt födelsen är ett Guds under, en gåva från himlen.

” Jesus sa; Det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” “Vem kan då bli frälst?”  Han svarade: “Det som är omöjligt för människor är möjligt för Gud.” Luk.18:25-27

Jesus helade den blinde vid Jeriko. Läs och begrunda!

Maria Hallman